Un ERP reprezintă o infrastructură software ce oferă suport de gestiune şi coordonare a diferitelor structuri şi procese din companie, în vederea realizării obiectivelor de afaceri.
Scopul ERP
Sistem de gestiune integrată a proceselor de afaceri – este realizarea unei mai bune comunicări în companie, îmbunătăţirea cooperării şi interacţiunii dintre diverse departamente precum cele de planificare a producţiei, achiziţii, producţie, vânzări şi relaţii cu clienţii.
Schimbările radicale din domeniul afacerilor şi creşterea activităţilor din cadrul unei companii necesită adaptarea permanentă, adaptare ce pune la încercare capacităţile de efort şi analiză ale resurselor companiei.
Sistemele ERP (Enterprise Resource Planning) au fost create ca soluţie la aceste provocări, din simplul fapt că sunt capabile să proceseze un volum foarte mare de date şi informaţii agregate în scopul optimizării şi eficientizării proceselor.
Sistemul ERP
Prin definiţie, un sistem de tip ERP este o soluţie software complexă, ale cărei elemente sunt integrate într-o platformă comună, pentru gestionarea resurselor companiei. Sistemele de gestiune a afacerilor au evoluat de-a lungul timpului, începând cu simple programe de planificare a materialelor şi apoi a producţiei, fiind concentrate în special pe gestionarea proceselor de producţie şi a activităţilor financiar-contabile.
Sistemele ERP actuale realizează integrarea tuturor funcţiilor de conducere ale unei companii, plecând de la planificare, asigurarea stocului de materii prime şi materiale, definirea tehnologiilor, coordonarea proceselor de producţie şi, nu în ultimul rând, la realizarea gestiunii financiar-contabile, a resurselor umane, a stocurilor de produse finite şi terminând cu dezvoltarea şi menţinerea relaţiilor cu clienţii şi partenerii de afaceri. Un astfel de sistem ERP permite factorilor de decizie realizarea unor analize complete asupra realizării planului de afaceri. Prin opţiunile de simulare a activităţilor şi prin caracterul flexibil şi dinamic al aplicaţiilor se pot realiza planuri de previziune, evaluări şi predefiniri ale tendinţelor de evoluţie ale industriei din care face parte compania, analize calitative, integrarea cu noile tehnologii e-business şi comunicare online.
Beneficiile unui sistem ERP
» Informaţii online / în timp real pentru toate ariile funcţionale ale unei organizaţii;
» Standardizarea datelor şi acurateţe la nivel de întreprindere;
» Aplicaţiile includ “cele mai bune practici” din industria respectivă;
» Eficienţa pe care o înregistrează compania;
» Analizele şi rapoartele ce pot fi folosite la planificări pe termen lung.
Avantajele furnizate de un sistem ERP
» Informaţia este introdusă în sistem o singură dată;
» Obligă la folosirea “celor mai bune practici” din industrie;
» Permite personalizări;
» Furnizează funcţionalităţi pentru interacţiunea cu alte module;
» Furnizează instrumente de raportare managerială diversificate.
E nevoie de o soluţie de tip ERP?
Mai jos sunt câteva semne de întrebare pe care ar trebui să vi le puneţi dacă software-ul pe care îl folosiţi la momentul actual vă limitează creşterea afacerii:
* Creşterea numărului de plângeri ale clienţilor referitoare la viteza redusă a personalului din cadrul firmei dumneavoastră în rezolvarea anumitor cerinţe;
* Probleme în obţinerea cu acurateţe a informaţiilor pentru factorii decizionari;
* Trebuie să introduceţi aceleaşi date de mai multe ori în mai multe sisteme independente;
* Pierderea sau coruperea datelor.
Piaţa
Piaţa de soluţii software pentru planificarea resurselor întreprinderii (Enterprise Resource Planning) a avut anul trecut o valoare de 37-38 milioana euro, a estimat pentru ZF Marius Iurian, director general al Transart, o companie care dezvoltă şi distribuie software de business pe piaţa locală.
De curând, ComputerWorld a realizat un sondaj pe tema “Business Integrated Solutions” în rândul CIO din cadrul companiilor din România. În urma acestui sondaj s-a constatat ca în ţara noastră soluţiile ERP/CRM/SCM sunt folosite cu precădere de către companiile mari, în special de către cele care au un model de business orientat către consumator.
Afacerile din România sunt încă în stadiul în care se ghidează după principiul obţinerii profitului imediat, acesta fiind şi unul dintre motivele pentru care multe companii nu investesc în soluţii mature ERP/CRM/SCM, soluţii ce aduc beneficii pe termen lung. În ceea ce priveşte sectorul IMM-urilor şi cel al managementului local, adoptarea unor astfel de soluţii se prezintă a fi încă destul de timidă.
O altă concluzie a sondajului este că dintre cele trei tipuri de soluţii, ERP-urile sunt prezente în mai multe companii decât CRM-urile şi SCM-urile.
Majoritatea companiilor care au implementate soluţii ERP/CRM/SCM dispun de o interfaţă web pentru aceste sisteme, iar cele care nu au doresc să o implementeze, considerând-o utilă.
Cât despre serviciile web pentru integrarea proceselor de business, o mare parte de companii nu dispun de o astfel de facilitate, dar doresc să implementeze acest suport.
Piaţa globală de ERP îşi va continua trendul ascendent până în 2009, totalizând peste 12 miliarde USD, faţă de 8,8 miliarde USD în 2004. Cele două companii care îşi vor disputa supremaţia pe această piaţă vor fi SAP şi Oracle.
Vendorii se orientează către clienţii stabili, a opinat David O’Brien, vicepreşedinte al departamentului de cercetări cantitative la AMR Research. “În mod tradiţional, software-ul ERP a fost vândut până acum organizaţiilor de dimensiuni mari, astfel că, per total, piaţa a fost în întregime penetrată. Pentru a-şi asigura competitivitatea pe mai departe, companiile trebuie să se focuseze pe companii medii şi mici”, a mai adăugat O’Brien.
Analistul atribuie creşterea interesului pe piaţa de ERP şi companiilor care ţintesc sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii. “Inevitabil vine vorba de creştere. Când companiile se extind la nivel global, este imposibilă administrarea resurselor organizaţiei în Excel. Astfel se impune standardizarea proceselor de business şi concentrarea lor într-un anumit punct. A avea un singur corp în cadrul organizaţiei care să se ocupe strict de analizarea informaţiilor facilitează luarea deciziilor la nivel de business. Un sistem ERP are rolul de a ajuta compania să se administreze mai bine. Şi acest lucru este absolut valabil şi pentru IMM-uri”, a mai adăugat O’Brien.