Evenimentele care au agitat viaţa politică din ultimele luni, începând cu referendumul pentru demiterea preşedintelui Traian Băsescu, continuând cu introducerea moţiunii de cenzură şi consecinţele eventuale ale acestui demers au diminuat în mare parte interesul PSD faţă de alegerile europarlamentare.
De altfel, un oarecare dezinteres faţă de scrutinul european poate fi  constatat la toate partidele politice, în condiţiile în care scena  politică românească se află sub o continuă presiune şi într-un perpetuă  stare de provizorat.
Mai mult decât oricare altă formaţiune  politică, pentru PSD alegerile pentru europarlamentari reprezintă o miză  foarte importantă, dat fiind faptul că în ultimii ani partidul s-a  situat pe un trend descendent. Rezultatele la acest scrutin pot da un  semnal important pentru evoluţia partidului în general, dar şi pentru  situaţia actualei echipe de conducere a PSD, în mod special. Aşadar,  miza poate fi, nu în ultimul rând, una internă. Un procent bun ar  recredibiliza actuala conducere a partidului şi ar crea premise bune  pentru alegerile de anul viitor.
Din experienţa campaniilor  electorale pentru Parlamentul European desfăşurate în celelalte state  UE, s-a constatat că alegerile pentru legislativul european nu  reprezintă un interes deosebit pentru cetăţenii comunităţii europene.  Acest aspect se află în strânsă legătură cu o mai veche problemă a  Parlamentului European –cea care ţine de gradul de reprezentativitate,  legitimitate a acestei instituţii, percepută ca fiind prea puţin  conectată la problemele şi interesele cetăţenilor europeni. Nici România  nu va face excepţie de la această situaţie. Cu toate acestea, putem  presupune că alegerile pentru parlamentari europeni vor avea o  semnificaţie mai specială în actualul context politic intern din  România. Pentru partidele româneşti în general şi pentru PSD în special,  rezultatele de la aceste alegeri vor da un semnal şi vor crea premisele  pentru alegerile generale din 2008.
În cazul campaniilor electorale  din Uniunea Europeană s-a constatat că există două elemente decisive în  configurarea opţiunilor electoratului. Este vorba despre mesajul  electoral şi despre echipa de candidaţi.
Alegerea tipului de mesaj  cu care să se meargă în campanie comportă unele dificultăţi, în  condiţiile în care România se află la primul scrutin de acest tip, iar  problematica europeană este una destul de străină electoratului  românesc. Pentru PSD alegerea şi selectarea tipului de mesaj trebuie să  se facă printr-o adaptare a problematicii europene la particularităţile  şi specificul naţional. Mai mult decât oricare alt partid din România,  PSD este conectat la familia social-democrată şi la grupul PES din  Parlamentul European. Prin comparaţie, PNL are relaţii strânse dar nu  suficient de mediatizate în România cu ALDE, iar PD s-a înscris relativ  recent în grupul popular european. PSD a reuşit, în ultimii ani, să-şi  consolideze relaţia cu partidele social-democrate şi socialiste  europene, iar odată cu trimiterea unui grup de europarlamentari la  grupul PES, contactele s-au aprofundat. Un avantaj considerabil pentru  PSD este faptul că socialiştii europeni nu au fost implicaţi în mari  scandaluri de corupţie.
În ceea ce priveşte tipul de mesaj, PSD se  va axa, în mod firesc pe  componenta sa socială. Teme europene relevante  în alte state precum Constituţia Europeană, deficitul democratic în UE,  ostilitatea faţă de extindere sunt abstracte pentru publicul românesc.  Deoarece pentru majoritatea românilor participarea la Uniunea Europeană  presupune alocarea de fonduri şi libertate de mişcare pe piaţa muncii,  este de aşteptat ca PSD să marşeze pe teme ce vizează aceste aspecte.  Deschiderea pieţii muncii pentru români, cu un tratament egal pentru  firmele româneşti pe piaţa europeană, în special în domeniul  serviciilor, mai mulţi bani europeni pentru modernizarea României şi  pentru sprijinirea firmelor şi fermierilor, o politică agricolă comună  care să nu penalizeze noile state membre, prin menţinerea subvenţiilor  agricole pentru fermieri sau accesul nediscriminatoriu pentru tinerii  din România în universităţile din Uniunea Europeană – iată doar câteva  teme pe care PSD le va folosi în campania sa electorală pentru  Parlamentul European.
În ceea ce priveşte echipa de candidaţi pentru  legislativul european, PSD a încercat să îmbine profesionalismul unora  cu experienţa celor care au reprezentat partidul la grupul PES.  Proiectele actualilor europarlamentari nu au fost mediatizate în  România, motiv pentru care se va demara un proces de creştere a  vizibilităţii lor, în special printr-o serie de iniţiative cu impact  naţional. Este posibil ca social democraţii să mizeze pe faptul că  socialiştii europeni sunt un grup puternic în Parlamentul European, cu  puternice conexiuni în zona de decizie comunitară. Astfel, un grup mai  numeros de social-democraţi români la grupul PES ar însemna influenţă şi  un acces mai mare în zona decizională a Uniunii Europene. În  dezbaterilele din Uniunea Europeană, grupul socialist a pledat pentru o  accelerare a procesului de integrare europeană, aspect ce este  compatibil cu tendinţele electoratului român, iar PSD se poate să  marşeze pe această opţiune.
Pentru PSD selectarea candidaţilor  pentru Parlamentul European a fost un proces destul de complex. Deşi  iniţial a existat percepţia că Bruxelles-ul este un fel de exil pentru  persoane considerate ca fiind în dizgraţia actualei conduceri a PSD,  aceasta s-a diminuat în condiţiile în care social democraţii au înţeles  miza colaborării cu familia lor politică din PES. Lista finală a inclus  membri PSD care nu au avut probleme cu justiţia şi care, mai mult sau  mai puţin, au activat la Bruxelles, deci cu o experienţă relativă în  problematica europeană.
Sondajele au relevat faptul că electoratul  român este, încă, unul preponderent pro-european, dar prea puţin  receptiv la temele pur europene. Receptivitatea românilor este una  orientată majoritar către problematica internă. Prin urmare, pentru PSD  este lesne de înţeles că strategia sa trebuie să pună priorităţile  existenţiale (interne) ale electoratului în acord cu priorităţile  europene şi în special cu agenda Grupului PES.
Este o certitudine  că, deşi îşi propune o campanie pozitivă, PSD va încerca să sancţioneze  incapacitatea Guvernului de a folosi beneficiile integrării, în  condiţiile în care costurile integrării se plătesc încă din prima zi.  Incapacitatea guvernului actual de a construi o strategie post-aderare,  de a informa publicul român asupra problematicii comunitare, precum şi  frecventele certuri dintre PNL şi PD care au deturnat atenţia puterii de  la problemele pe care le ridica integrarea României în structurile  comunitare către scandalurile interne vor fi, de asemenea, aspecte ce  vor fi reproşate adversarilor politici. PSD va insista, cu precădere pe  fostul parteneriat PNL-PD şi ineficienţa acestuia în gestionarea  relaţiei cu Uniunea Europeană, altfel spus pe efectele produse de  instabilitatea guvernului Tăriceanu I asupra procesului de integrare  europeană. Desigur, vulnerabilitatea PSD este legată de statutul său  –incert – de partid în opoziţie. Reacţiile sale – pe teme ce ţin de  implicarea guvernului Alianţei DA în problematica europeană şi  consecinţele acesteia pentru România – au fost destul de slab receptate  de electoratul român. Agenda internă (cu scandalurile adiacente) a fost,  în cele mai multe cazuri, puternic mediatizată din perspectiva  atacurilor PSD la adresa partidelor Alianţei DA. Se poate presupune că  PSD va insista pe efectele negative ale instabilităţii guvernamentale  din Alianţa DA asupra agendei europene a României.
Deşi estimează  un procent de cel puţin 25% din opţiunile electoratului, este cert că  rezultatele PSD la aceste alegeri vor depinde, în mare măsură, de modul  în care acesta se va situa pe scena politică şi cum se va raporta la  celelalte partide. Statutul său incert pe eşichierul politic reprezintă o  vulnerabilitate deopotrivă în raport cu electoratul dar şi în relaţia  cu familia social democrată europeană. Menţinerea conflictelor interne  în PSD şi incoerenţa strategiei de raportare la celelalte partide  politice va avea efecte extrem de negative asupra mesajului social  democrat. Lipsa unui mesaj unitar, dar şi un leadership ezitant şi  conflictual va avea mai ales consecinţe asupra electoratului tradiţional  al PSD, asupra capacităţii de mobilizare a organizaţiilor teritoriale  şi, implicit asupra rezultatelor campaniei electorale pentru alegerile  europarlamentare.
În concluzie, putem aprecia că rezultatele PSD la  alegerile europarlamentare vor depinde în mod decisiv de clarificarea  statutului său  şi de o stabilizare a sa pe eşichierul politic.  Oscilaţiile şi confuziile leadership-ului vor afecta capacitatea sa de  mobilizare şi, implicit, rezultatele la vot.









