Home » Tehnologie » Competitori noi pentru Google

Competitori noi pentru Google

Wolfram Alpha (www.wolframalpha.com) este un nou tip de motor de căutare, cu care Stephen Wolfram, un fizician britanic, îşi propune să dea răspunsuri exacte, la obiect, asemenea celor date de un om şi speră să atragă atenţia gigantului Google. Microsoft lansează noul său motor de căutare bing.com, ce va fi disponibil tuturor începând cu 3 iunie. Şi în România, MediaPro testează un motor de căutare românesc.

Timp de ani de zile a existat o concurenţă scăzută pe seg­men­tul ce permite utilizatorilor să găsească informaţii pe internet – Google a dominat piaţa, în timp ce rivalii săi s-au situat cu mult în urma lui. În acest moment însă, domeniul căutărilor pe internet devine iar dinamic, scrie „Financial Times”.
Microsoft va lansa pe 3 iunie un nou motor de căutare denumit Bing, într-un ultim efort de a prinde din urmă Google. La fel, Yahoo! a prezentat propriile eforturi de a ajuta oamenii să extragă date de pe milioanele de pagini web, fără a mai fi nevoiţi să caute pe rând în fiecare site.
Toate aceste eforturi pot părea inutile, deoarece cele două companii au mai încercat în trecut să se lupte cu Google, care deţine în prezent 64% din piaţă, însă au eşuat. Totuşi, există două excepţii care ar putea oferi o perspectivă diferită asupra situaţiei.
Prima ţine de faptul că există o mare diferenţă între ceea ce oferă motorul de căutare Google şi ceea ce vor oamenii. A doua reprezintă o nouă provocare cu care Google se confruntă o dată cu lansarea aplicaţiei web Wolfram Alpha, un software care seamănă cu un motor de căutare, dar care a fost gândit mai mult ca un oracol digital. Wolfram a fost dezvoltat de un grup condus de Stephen Wol­fram, un om de ştiinţă din Anglia, care a dezvoltat şi aplicaţia Mathematica.
Wolfram Alpha nu va concura niciodată cu Google pentru rolul de „punct de accesare a datelor web” deoarece oferă informaţii dintr-o bază personală de date şi nu relevă infor­maţii adunate de pe internet.
Wolfram nu pare a fi o ameninţare directă pentru Google, nici măcar un concurent. Este un alt tip de produs, mai degrabă pare o facilitate care ar prinde bine Google, ca valoare adău­gată.
Noul tip de motor de căutare are la bază aplicaţia Mathematica, dezvol­ta­tă de Wolfram Research, şi va colecta şi prelucra toate datele obiective. Spre deosebire de Google, care oferă link-uri către pagini de internet unde sunt disponibile informaţii similare celor căutate, WA răspunde întrebărilor în cadrul paginii motorului putând rezolva până şi probleme complexe de mate­matică.
De asemenea, răspunsurile pot conţine tabele, grafice sau analize, pornind de la cuvântul căutat. În pre­zent, motorul conţine peste 10.000 de miliarde de informaţii, peste 50.000 de tipuri de algoritmi şi modele şi capa­bilităţi lingvistice pentru mai mult de 1.000 de domenii de internet.
Pe termen lung, noul motor are ca scop să facă toate informaţiile calcu­labile şi accesibile tuturor. ”Acum cinci ani, când computerele erau încă tinere, oamenii s-au întrebat dacă pot întreba PC-ul orice, iar acesta va calcula răspun­sul. Sunt fericit să spun că am construit cu succes un sistem care furnizează cunoştinţe de la o simplă întrebare, oferind acces la un sistem enorm, cu zeci de mii de miliarde de date şi milioane de linii de algoritmi. WA aduce o nouă paradigmă pentru utilizarea computerului şi a reţelei”, a declarat la lansare Stephen Wolfram, directorul executiv al companiei Wol­fram Research.
Tehnologia a fost introdusă recent pe internet şi urmează, în perioada următoare, să fie realizate şi versiuni pentru dezvoltatorii de software, profe­sionale, care pot fi conectate cu alte forme de conţinut, precum şi pentru aplicaţiile mobile şi alte platforme. Compania Wolfram Alpha este deţinută de furnizorul de aplicaţii informatice Wolfram Research, fondată de Ste­phen Wolfram.
Ce vrea să facă bing.com

Rezultate relevante de căutare. Studiile efectuate de Microsoft arată că doar 25% din query-uri dau rezul­ta­te satisfăcătoare. Bing ajută la iden­tifi­carea rezultatelor relevante prin Best Ma­tch (cel mai bun rezultat este evidenţiat), Deep Links (ce resurse un site poate oferi) şi Quick Preview (o mini-fereastră ce se deschide pe un rezultat de căutare când se trece cu mouse-ul peste pentru a înţelege mai bine relevanţa site-ului). De asemenea avem Instant Answers, ce oferă informaţii postcăutare direct în pagina de rezultate.
Căutare organizată. Bing include facilităţi cum ar fi Explore Pane, un set de unelte de navigare şi căutare ce se află în partea stângă, Web Groups, ce grupează rezultate intuitiv în Explore Pane şi în pagina de rezultate, Related Searches şi Quick Tabs, un fel de cuprins pentru diversele categorii de rezultate de căutări.
Simplificarea acţiunilor, mai multe informaţii. Utilizatorii au nevoie de asistenţă în a lua decizii pe partea de shopping, travel, business, şi informaţii locale. Motorul de decizie al Bing este optimizat pentru aceste scenarii de căutare. Una dintre facilităţile intere­sante, Sentiment Extraction, acţio­nea­ză când un utilizator foloseşte bing.com pentru cumpărături online, cău­tând review-uri ale utilizatorilor şi ale experţilor pentru a oferi mai multe informaţii relevante. În Bing Travel, facilitatea Rate Key compară locaţia, preţul şi calităţile hotelurilor şi oferă cele mai bune valori intuitiv, prin „chei” colorate, iar Price Predictor ajută utilizatorii să decidă când ar fi cel mai bine să cumpere un bilet de avion pentru a prinde preţurile cele mai bune.
Deocamdată nu toate facilităţile sunt „live”, Bing este beta, dar este o experienţă foarte interesantă.
Yahoo! nu este foarte decisă în ceea ce priveşte viitorul motorului de căutare. Declaraţii recente reînvie posibilitatea vânzării diviziei de căutare către Microsoft. Astfel, Carol Bartz, CEO al Yahoo!, spune că o vânzare a diviziei de internet search sau o fuziune cu operaţiunile altei companii ar fi un scenariu posibil, însă numai dacă ofertantul are bani şi tehnologia potrivită, scrie Reuters, citând declaraţii făcute la conferinţa All Things Digital. În plus, şefa Yahoo! a confirmat că se mai poartă discuţii cu Microsoft, dar reduse ca intensitate.
Anul trecut a fost o adevărată tele­novelă între Microsoft şi Yahoo!, Micro­soft făcând de mai multe ori ofer­te celor de la Yahoo!, dar au fost de fie­care dată refuzaţi, din motive fi­nan­ciare. S-a speculat mult, s-a scris că şi alte companii ar fi foarte interesate de Yahoo!, însă nimic nu s-a concretizat.
Totuşi, lucrurile nu par să se fi liniştit. CEO-ul Yahoo! spune ca ar vrea să vândă divizia de internet search către o companie care să dea bani, să vină cu tehnologia potrivită şi să ofere date suficiente. Bartz a confirmat că încă se mai poartă mici discuţii cu Mi­cro­soft pentru un eventual parteneriat în domeniul căutării pe internet.
MPI (MediaPro Interactiv), divizia de internet de la MediaPro, a lansat primul motor de căutare 100% româ­nesc care îşi propune să se bată cu Google pe internetul de pe meleagurile noastre. Site-ul okidoki.ro reprezintă dorinţa lui Adrian Sârbu de doi ani încoa­ce şi a fost lansat de Orlando Nicoară şi echipa lui de la MPI.
Deocamdată, Google este “respon­sabil” de peste 97% dintre afişările efectuate pe site-urile româneşti ca urmare a activităţii utilizatorilor pe motoarele de căutare. Aceasta este principala concluzie a unei cercetări efectuate de trafic.ro în perioada 1 decembrie 2008 – 8 martie 2009.
În aceste condiţii, este greu de spus care vor fi şansele Yahoo! sau Microsoft de a dinamiza situaţia când îşi vor aminti de România. Până una, alta, motorul de căutare românesc okidoki.ro pare a se mulţumi cu postura de simplu spectator.

Publicat în : Tehnologie  de la numărul 67
© 2010 REVISTA CADRAN POLITIC · RSS · Designed by Theme Junkie · Powered by WordPress