Anunţul privind iniţierea unei moţiuni de cenzură împotriva guvernului Tăriceanu de către PSD a reactivat scena politică românească aflată în plină vacanţă parlamentară. Motivul acestui demers, oarecum neaşteptat, a dat curs speculaţiilor, cea mai mare parte a clasei politice exprimându-şi neîncrederea în seriozitatea intenţiei PSD, mai ales în condiţiile în care acesta nu se simte suficient de pregătit pentru o nouă confruntare electorală.
În mare parte, depunerea unei moţiuni de cenzură poate fi explicată prin motive mai ample, ce ţin de instabilitatea scenei politice dar, în principal ea se află în strânsă legătură cu tensiunile din interiorul principalului partid de opoziţie, PSD.
Instabilitatea politică este o cauză foarte generală, în sensul că  reprezintă condiţia ce favorizează o serie de mişcări destabilizatoare.  În mare parte, ea este dată de faptul că Guvernul nu dispune de o  susţinere parlamentară. Această anomalie a determinat o vulnerabilizare a  guvernului, şi, implicit,  o creştere a rolului indirect al opoziţiei  în exerciţiul guvernării.
Ultimele evoluţii în viaţa politică au  condus la o configurare extrem de confuză a scenei politice. După  ieşirea de la guvernare a PD,  linia de demarcaţie ce delimitează  puterea de opoziţie a devenit una incertă, iar relaţiile dintre partide  extrem de fluctuante.
Asumându-şi guvernarea alături de UDMR, PNL  nu are suficientă forţă politică şi susţinere parlamentară pentru a face  faţă unei opoziţii din ce în ce mai numeroasă şi mai diversificată.  Decizia colaborării parlamentare cu PSD a fost una pragmatică, bazată pe  o serie de obiective comune, între care şi adversitatea faţă de PD.  Deşi colaborarea nu a fost declarată în mod oficial, susţinerea  reciprocă între cele două formaţiuni a fost una de facto. Relaţia PNL cu  PSD s-a deteriorat treptat în perioada de după formarea guvernului  Tăriceanu 2. Înrăutăţirea relaţiei între cele două partide a intervenit,  în principal, ca urmare a incapacităţii liberalilor de a coopta PSD în  structurile administraţiei publice locale ca o compensare pentru  sprijinul parlamentar pe care acesta îl oferea PNL. PSD a aşteptat ca în  schimbul susţinerii oferite liberalilor să obţină o serie de avantaje,  cum ar fi bunăoară alocări de fonduri pentru aleşii săi din teritoriu.
Pe  de altă parte, PNL este supus unei ample campanii de atacuri din partea  PD pe tema colaborării sale cu PSD, iar în perspectiva începerii noii  sesiuni parlamentare, pericolul izolării în plan legislativ reprezintă o  perspectivă destul de sumbră.
PSD are nevoie de o clarificare a poziţiei sale politice
Cum spuneam mai sus, este o certitudine faptul că motivaţia esenţială  a intenţiei PSD de a depune moţiunea de cenzură este strâns legată de  evoluţia sa internă. Altfel spus, orice demers al PSD în ceea ce  priveşte raportul cu puterea poate fi apreciat ca o reacţie la  schimbările de forţe din interiorul PSD. Principalul partid de opoziţie  nu a reuşit încă să-şi creeze o echipă şi un program coerente în  perspectiva viitoarei confruntări electorale. Presiunile care s-au făcut  asupra sa în ultimii ani pentru o reformă internă au declanşat o serie  de tensiuni şi conflicte între grupuri ce au viziuni diferite asupra  acestui proces.
Se poate spune că principala strategie a PSD de după  pierderea puterii, în 2004, a vizat o acţiune care să submineze Alianţa  DA şi să critice imposibilitatea unei colaborări dintre PD şi PNL. Cu  sau fără intervenţia PSD, această ruptură s-a produs, dar principalul  partid de opoziţie nu a avut o strategie clară de acţiune în ceea ce  priveşte modul în care să se raporteze la această ruptură. S-ar putea  spune că, aşa cum s-a vazut şi la referendumul pentru demiterea lui  Traian Băsescu, principalul partid de opoziţie nu este capabil să-şi  construiască o strategie pe termen lung, nu poate anticipa anumite  mişcări şi reacţii pe scena politică. În fapt,  conflictualitatea între  grupurile din PSD se suprapune pe diferenţa de viziune în ceea ce  priveşte strategia partidului în raport cu PNL şi PD. În PSD s-au format  cel puţin două orientări majore– unii susţin colaborarea cu PD, alţii  optează pentru dialogul cu PNL. Cei care susţin colaborarea cu PD au în  vedere o viitoare potenţială colaborare guvernamentală după alegerile  din 2008. Dialogul şi cooperarea actuală cu PNL vizează avantaje şi  beneficii pe termen scurt. Acest conflict – grefat pe criza de  leadership – se agravează pe măsură ce apropierea anului electoral 2008  impune o poziţionare coerentă a PSD pe scena politică. Cauza de fond a  situaţiei tensionate din interiorul PSD este lipsa unei conduceri ferme  şi asumarea unei poziţii clare în raport cu puterea. Oscilaţiile între  diverse strategii şi lipsa unor coordonate clare în relaţia cu partidele  din opoziţie şi de la putere menţin o stare de nesiguranţă şi frustrare  deopotrivă în organizaţii şi la nivel central. Supus unei presiuni  puternice din partea grupurilor din PSD dar şi a organizaţiilor din  teritoriu, Mircea Geoană a optat pentru soluţii conjuncturale, fără a  avea însă o  strategie pe termen lung. PSD se situează pe o poziţie  extrem de ambiguă – nu îşi poate exercita atribuţiile ce-i revin ca  principal partid de opoziţie, dar nici nu se poate manifesta ca partid  ce este asociat la putere. Se poate aprecia că deciziile de poziţionare a  PSD în raport cu  PNL sau PD au fost considerate ca fiind rezultat al  inflenţei unuia sau altuia dintre grupurile din interiorul partidului.
Decizia  de susţinere a guvernului Tăriceanu 2 a avut ca argumente împiedicarea  alegerilor anticipate, dar şi eventualitatea obţinerii unor poziţii în  cadrul administraţiei publice locale şi centrale. În perioada de după  referendum, poziţia lui Mircea Geoană în interiorul PSD s-a deteriorat  treptat, iar presiunile din partea şefilor de filiale au devenit tot mai  puternice. Este binecunoscut faptul că realităţile locale sunt extrem  de variate, în funcţie de relaţiile pe care filialele judeţene ale PSD  le au fie cu PD, fie cu PNL.   Atunci s-a găsit o soluţie – susţinerea  guvernului Tăriceanu 2, în schimbul primirii unor posturi în  administraţie dar şi o serie de alocaţii de la buget pentru unele  judeţe. Cum aceste promisiuni nu s-au materializat, starea de tensiune  internă s-a agravat şi nevoia unei mişcări care să clarifice poziţia PSD  pe scena politică a devenit imperioasă.
Din perspectiva PSD,  scoaterea PD de la guvernare a fost o mişcare strategică eronată.  Dincolo de faptul că a ştiut să se afişeze ca victimă a unei conspiraţii  PNL-PSD, PD a reuşit să mediatizeze şi să diabolizeze alianţa de facto a  celor două partide. Mai mult, PD a încercat în ultimele luni să  compromită şi să diminueze statutul de principal partid de opoziţie al  PSD şi s-a străduit să se impună ca o veritabilă formaţiune de opoziţie.  Din această poziţie, PD a început să crească vertiginos în sondajele de  opinie. Chiar şi aflat la putere împreună cu PNL, PD avea un punctaj  relativ mulţumitor, consecinţă directă a popularităţii preşedintelui  Traian Băsescu.
Se poate aprecia că prin ultimele sale mişcări  pe scena politică PSD a ajuns într-o situaţie confuză şi ineficientă –  se află deopotrivă în opoziţie, fără a fi capabil să fructifice în  sondaje această poziţie şi la putere, prin colaborarea şi susţinerea  discretă a PNL, fără a dispune însă de beneficiile acestui sprijin. În  consecinţă, putem considera că prin depunerea unei moţiuni de cenzură,  PSD vizează o reală intenţie de a înlătura guvernul Tăriceanu 2 şi o  dorinţă de a-şi schimba poziţia pe scena politică. Anunţând depunerea  unei moţiuni de cenzură, Mircea Geoană a vizat să dea semnalul unei  schimbări şi să canalizeze atenţia grupărilor din PSD de la problemele  interne ale PSD  înspre relaţia cu celelalte partide. Pentru principalul  partid de opoziţie este evident că se impune o nouă mişcare care să-i  clarifice poziţia pe scena politică. Dacă guvernul va cădea, în urma  votării moţiunii, noul cabinet poate avea un şef de la PSD sau unul de  la PD. În ambele variante, poziţia PSD pe scena politică se va clarifica  într-un fel sau altul – fie se va situa parţial la putere, fie se va  manifesta plenar ca partid de opoziţie. Preluarea guvernului de către PD  se presupune că va însemna asumarea guvernării şi, implicit, erodarea  firească ce va decurge din exercitarea acesteia. Este cert că în oricare  dintre formulele de guvern ce ar urma căderii Cabinetului Tăriceanu,  PSD şi-ar putea reconsidera statutul pe scena politică, ieşind din  situaţia de ambiguitate în care se situează în acest moment. În plus, o  anumită coerenţă a poziţiei sale – putere sau opoziţie – ar putea atenua  nemulţumirile şi frământările interne care au fost generate de lipsa  unei poziţii ferme pe scena politică. Preluarea conducerii unui eventual  nou cabinet de către PD l-ar aduce finalmente la putere, situaţie ce va  oferi PSD ocazia de a-l putea critica într-o viitoare campanie  electorală. Un PD la guvernare ar însemna ieşirea acestuia dintr-un  spaţiu care îi permite să obţină avantaje mediatice şi electorale,  respectiv din opoziţie.
Un alt element care trebuie avut în vedere  este faptul că moţiunea are ca subiect o critică a activităţii întregii  guvernări de dreapta, respectiv a guvernului Tăriceanu 1, situaţie ce  face ca PD să aibă rezerve serioase în privinţa votului său. În aceste  condiţii, posibilitatea ca această moţiune să treacă are şanse reduse,  iar sensul moţiunii de cenzură a PSD rămâne unul esenţialmente simbolic.  Mai precis, pe de o parte PSD vrea să arate electoratului său că nu  colaborează nici cu PNL, nici cu PD, pe de alta, doreşte să lanseze  liberalilor un semnal că este timpul să pună în practică promisiunile  sale.
În concluzie, putem aprecia că, indiferent de rezultatul său,  moţiunea de cenzură are ca scop clarificarea statutului PSD pe scena  politică şi intenţia liderului său, Mircea Geoană, de credibilizare a  poziţiei sale, deopotrivă în interiorul partidului dar şi în rândul  celorlalte partide politice.









