Preşedintele francez Nicolas Sarkozy face tot ce poate pentru a reforma economia Franţei. În încercarea de a slăbi rezistenţa grupurilor de interese şi a sindicatelor foarte active, auto-proclamatul reformator încearcă să spargă blocajul lansând numeroase reforme economice în acelaşi timp, pentru a-şi prinde opoziţia cu garda jos.
Tactica “totul odată” a lui Sarkozy s-ar putea să dea rezultate de acum înainte, iar preşedintele francez trebuie admirat pentru evidenţierea, într-o ţară în care intelectualii adesea dau vina pe forţe din afară pentru problemele economice şi culturale ale propriului popor, a ideii că economia franceză are nevoie de reforme fundamentale.
Sarkozy, ca şi partidul său încă şi mai reformator, se fereşte să pună punctul pe “i”. Chiar în manifestul său politic, Mărturie, Sarkozy nu îndrăzneşte să dezvăluie cauza fundamentală a problemelor Franţei.
Însă principala problemă cu care se confruntă Franţa este “modelul social” şi conceptul nebulos de „solidaritate“ care continuă să stea la baza lui. Nici o reformă economică nu va reuşi să vindece discrepanţele sociale ale Franţei până când nu este reformat acest model.
A spune că modelul social al Franţei este departe de a fi perfect este prea puţin spus. În ciuda faptului că statul absoarbe peste 50% din GDP, începând din anii 1980 Franţa este afectată de rate în creştere ale sărăciei în rândul copiilor, niveluri constant mari ale şomajului, un sentiment cronic de slăbiciune economică şi îmbogăţirea continuă a „insiderilor“ sistemului, în detrimentul „outsiderilor.“ Mai mult, modelul social al Franţei nu reuşeşte să realizeze exact ceea ce îşi propune: dreptate economică, echitate inter-generaţională, oportunităţi economice şi protecţie socială, mai ales pentru tinerii care intră pe piaţa muncii, minorităţi, imigranţi, femei de vârstă mijlocie şi alte grupuri vulnerabile.
Pentru cei care se întreabă cum de a reuşit statul bunăstării francez să dezamăgească pe atât de mulţi – şi să confere atâtea privilegii celor deja privilegiaţi – se poate găsi răspunsul făcând o comparaţie cu sistemul social-democrat de welfare aplicat în Suedia sau Olanda. În aceste state există o flexibilitate a pieţei forţei de muncă, structuri de impozitare progresivă şi politici active de redistribuire a veniturilor. Franţa nu are nimic din cele trei: piaţa forţei de muncă din Franţa este incredibil de inflexibilă, favorizând funcţionarii albi, bărbaţi, din clasa de mijloc în defavoarea femeilor, a minorităţilor, a imigranţilor, a tinerilor şi a şomerilor. Structura fiscală a Franţei poate fi descrisă ca fiind cel puţin regresivă: ea include scutiri de taxe substanţiale pentru profesioniştii independenţi şi familiile bogate cu mulţi copii, în timp ce familiile sărace sau cele din pătura inferioară a clasei de mijloc trebuie să plătească una din cele mai mari taxe pe valoarea adăugată din lume. Franţa nu are politici eficiente de redistribuire a venitorilor, întrucât programele de pensionare redistribuie zeci de miliarde de euro în sens invers, dinspre muncitorii dezavantajaţi financiar spre pensionarii francezi din pătura de sus a clasei de mijloc, grupa de vârstă cea mai bogată în societatea franceză de azi.
Aşa-numiţii „insideri“ din sistemul francez sunt cei care beneficiază de cunoscutele avantaje oferite de statul francez, între care securitatea locului de muncă pe viaţă; sau mai multe săptămâni de concediu anual plătit; un sistem medical generos care este un hibrid public-privat; şi o sursă de venit constantă şi sigură.
Grupurile de interese din Franţa, care includ nu doar angajaţii privilegiaţi din sectorul public, ci pe cei cu funcţii de conducere (cadre) şi-au consolidat privilegii economice spectaculoase, cu sprijinul guvernelor de centru-dreapta şi centru-stânga, împovărând angajaţii neprivilegiaţi (aşa-numiţii „outsideri“) cu nota de plată şi, adesea, o viaţă de excluziune economică.
În contrast cu opulenţa alimentată de stat de care se bucură o categorie privilegiată de angajaţi francezi, pentru peste o treime din forţa de muncă a Franţei această ţară este întrucâtva un coşmar kafkian. Milioane de tineri francezi au probleme uriaşe în a-şi găsi un loc de muncă: unele posturi de personal necalificat atrag zeci de CV-uri din partea absolvenţilor universitari dezamăgiţi. Nu este neobişnuit ca tinerii francezi să fie forţaţi să locuiască cu părinţii până aproape sau peste vârsta de 30 de ani, sărind de la un stagiu de practică neplătită la altul şi sperând să înhaţe un post permanent cu securitate pe viaţă a angajării sau, şi mai bine, un post în administraţia publică.
În schimb, muncitorii din industrie nu au mai primit o mărire de salariu de ani de zile, pentru că autorităţile au obligat angajatorii să reducă orele de muncă fără a reduce salariile – fapt care a avantajat angajaţii cu slujbe de birou, care au primit concedii mai lungi, dar nu şi muncitorii din industrie, ai căror angajatori sunt afectaţi, şi nu întreaga economie. Între timp, minorităţile şi imigranţii sunt realmente excluşi de pe piaţa forţei de muncă, deoarece autorităţile franceze au mărit atât de mult salariul minim pe economie, încât companiile preferă să stoarcă productivitate până la ultima picătură dintr-un număr mic de angajaţi şi să-şi automatizeze operaţiunile prin tehnologie decât să facă angajări suplimentare.
Statul bunăstării francez nu administrează „solidaritatea“ pe care pretinde că o asigură, dimpotrivă, o subminează. Statul bunăstării francez nu este nici echitabil social, nici solidar, ci mai degrabă o maşinărie bine unsă care asigură beneficii grupurilor de interese speciale bine organizate şi zgomotoase, care îşi ascund interesele economice personale sub masca „solidarităţii“ şi a „modelului social.“ Grupurile de interese se opun oricăror încercări de a li se reduce cât de puţin privilegiile copioase, deşi un mic sacrificiu din partea lor i-ar ajuta foarte mult pe outsiderii din Franţa.
Evitând cu măiestrie responsabilitatea pentru deceniile de politici sociale eşuate care le-au adus lor beneficii economice, grupurile de interese dau vina de mulţi ani pe globalizare, UE, piaţa liberă, comerţul liber şi pe alţi factori externi pentru dificultăţile economice ale Franţei. Dau vina pe oricine în afară de cei care au provocat aceste dificultăţi: ei înşişi.
În ultima vreme, preşedintele francez Nicolas Sarkozy a fost ţinta unor atacuri dure. Criticile dinspre stânga sunt, desigur, partizane şi previzibile. Însă după împlinirea unui an de la preluarea puterii, au început să se înmulţească şi criticile dreptei. Sarkozy nu a reuşit să introducă nici o reformă importantă în domeniul pieţei de muncă şi nu a luat nici o măsură serioasă împotriva ridicolei săptămâni de muncă de 35 de ore.
“The Economist” aproape că se bucură să observe că primul an de mandat al lui Sarkozy nu a adus prăbuşirea completă a statului bunăstării (welfare state) francez. Sarkozy, scrie apreciata publicaţie, „a adus schimbări minore în Franţa.“ Publicaţia pare să-şi mângâie fericită barba – la figurat – şi să spună: „V-am spus noi – reformarea Franţei este pur şi simplu imposibilă.“
Însă Sarkozy a înfruntat sindicatele care au şantajat cu succes guvernele anterioare. În 2007, pentru prima dată după mulţi ani, guvernul francez s-a opus sindicatelor şi a câştigat, mărind vârsta de pensionare pentru câteva sute de mii de angajaţi din sectorul public la standardele utilizate în sectorul privat.
Cu sprijinul hotărât al ministrului de finanţe Christine Lagarde, o susţinătoare a economiei de piaţă, rata de impozitare pentru cea mai înaltă categorie de venituri a fost redusă şi, într-un atac frontal asupra săptămânii de lucru de 35 de ore, a fost eliminată impozitarea orelor suplimentare plătite angajaţilor temporari.
Sarkozy a introdus reforme extraordinare în domeniul educaţiei superioare, punând în mişcare ceea ce până atunci fusese o reformă osificată a învăţământului superior, în ciuda unei rezistenţe acerbe. Iar prim-ministrul lui Sarkozy, Francois Fillon, face presiuni pentru mai multe reforme structurale. Popularitatea lui Fillon este semnificativ mai mare decât a şefului său, ceea ce sugerează că francezii sunt mai nemulţumiţi de viaţa privată a lui Sarkozy decât de cursul reformelor structurale. Fillon a afirmat că guvernul va continua să reducă numărul angajaţilor din sectorul privat şi îi va obliga pe toţi angajaţii să muncească mai mult înainte de a ieşi la pensie, astfel încât să se redreseze situaţia financiară a Franţei pe termen lung. Şi, într-o mişcare aplaudată de reformişti, Fillon a declarat pentru un post francez de radio că „nu avem altă opţiune.“ Ghiciţi cine a mai folosit propoziţia „Nu există alternativă„? Exact, marea reformistă care a contrazis un consens etatist naţional ce dura de peste 30 de ani – Margaret Thatcher.
Cu siguranţă, liderii reformişti francezi pot încerca să implementeze reforme sociale cu impact mare, folosindu-se de poziţia lor în stat (şi în cazul lui Sarkozy, de o majoritate parlamentară) ca platformă pentru aceste eforturi. Ei pot lua măsurile considerate necesare pentru a stimula economia, spiritul întreprinzător şi crearea de locuri de muncă. Dar, atenţie la liderul politic francez suspectat că urmăreşte reforme de piaţă din motive ideologice: Franţa nu este, şi nici nu va fi prea curând, pregătită pentru un astfel de lider.
Oricât nu s-ar fi gândit Margaret Thatcher la modificarea sistemului public de sănătate, socializat şi ineficient, al Marii Britanii (NHS) – liderii politici inteligenţi ştiu, de regulă, până unde să meargă cu presiunile pentru reforme de piaţă. De aici accentul pus de Thatcher pe privatizarea companiilor de stat ineficiente, ca British Telecom, în vederea revitalizării industriei britanice. De aici accentul pus de Thatcher pe privatizarea locuinţelor sociale aflate în proprietatea statului, astfel încât şi cei săraci să aibă posibilitatea de a fi proprietari ai propriei locuinţe (o versiune incipientă a unei „societăţi bazate pe proprietate”). Măsurile lui Thatcher aveau ca scop redarea puterii de la stat către individ, şi nu eliminarea cu orice preţ a beneficiilor sociale.
Thatcher a avut instincte politice corecte, simţind că, deşi puternic contestate, până la urmă aceste reforme se vor bucura de aprobarea clasei de mijloc britanice. Pentru că nu a mers şi mai departe decât a făcut-o, a fost criticată de conservatori. Şi Ronald Reagan a fost criticat, în cei opt ani de mandat, de susţinătorii reducerii la minimum a intervenţiei statului, pentru că nu a demolat statul bunăstării american. Însă, în cele din urmă, atât Reagan, cât şi Thatcher au câştigat aprecierea conservatorilor şi a pragmatiştilor, pentru că au redat ţărilor lor vitalitatea economică, dinamismul şi încrederea, într-o perioadă de opt şi respectiv unsprezece ani. Sarkozy este la putere doar de un an, şi nu oriunde, ci în Franţa, o ţară cu o tradiţie etatistă extraordinar de puternică. Nu vă pierdeţi, încă, speranţa în acest om.