Home » Politică externă » Ambiguitatea nucleară din Orientul Mijlociu

Ambiguitatea nucleară din Orientul Mijlociu

În 1986, specialistul Mordechai Vanunu a oferit publicaţiei „Sunday Times” fotografii cu fabrica de armament nuclear din Israel. Premierul israelian Ehud Olmert a lăsat să se înţeleagă, neintenţionat, că şi Israelul are armament nuclear, ca şi „America, Franţa şi Rusia”. Când vor recunoaşte SUA că există deja o putere nucleară în Orientul Mijlociu?

Preşedintele american, Geor­ge W. Bush, şi prim-ministrul Marii Britanii, Gordon Brown, au dreptate când afirmă că nu trebuie să existe arme nucleare în Orientul Mij­lociu. Riscul unei conflagraţii nu­cleare ar putea fi mai mare decât oriunde altundeva. Orice ţară care încearcă să obţină arma nucleară trebuie să se aştepte la reacţii diplomatice ferme.
Iranul trebuie descurajat să fabrice bomba nucleară printr-o combinaţie de presiuni şi recompense economice. Un răspuns militar ar fi categoric un de­zastru. Dar dacă, aşa cum pretinde Bush, proliferarea armelor nucleare „ar fi o ameninţare serioasă la adresa pă­cii mondiale”, de ce nici unul dintre ei nu spune că Israelul are astfel de arme?
Oficial, guvernul israelian adoptă o atitudine de „ambiguitate nucleară”: nici nu confirmă, nici nu neagă faptul că deţine armament nuclear. Dar oricine a studiat problema ştie că formula are un scop simplu: de a oferi SUA o scuză pentru a-şi încălca propriile legi, care interzic acordarea de ajutoare unei ţări care deţine arme de distrugere în masă neautorizate. Ficţiunea ambiguităţii este păstrată cu înverşunare. În 1986, când a oferit publicaţiei „Sunday Times” fotografii cu fabrica de armament nuclear israe­lia­nă, specialistul Mordechai Vanunu a fost atras din Marea Britanie la Roma, drogat şi răpit de agenţi Mossad, ju­decat în secret şi condamnat la 18 ani de închisoare. A petrecut 12 din ei în carceră şi la puţină vreme după eliberare a fost închis din nou – pentru 6 luni.
Pre­mierul israelian Ehud Olmert a lăsat să se înţeleagă, neintenţionat, că şi Israe­lul are armament nuclear, ca şi „Ame­rica, Franţa şi Rusia”. Politicienii din opoziţie au luat foc. L-au atacat pe Ol­mert pentru „o neatenţie care frizează iresponsabilitatea”. Dar ajutoarele eco­no­mice americane au continuat să sosească.
Aşa cum arată documentele ex­trem de interesante făcute publice anul trecut de Arhiva Naţională de Securitate, guvernul SUA ştia în 1968 că Israelul construia un dispozitiv nu­clear (ceea ce nu se ştia este că primul fusese deja realizat). Contrastul cu eforturile făcute astăzi pentru a îm­pie­dica Iranul să obţină bomba este cum nu se poate mai mare.
La început, diplomaţii americani au cerut Washingtonului să condiţioneze vânzarea a 50 de avioane F4 Phantom de abandonarea de către Israel a pro­gramului nuclear. Conform unei note trimise secretarului de stat de Biroul pentru Afaceri Orientale în octombrie 1968, comanda transforma SUA pen­tru prima dată în „principalul furnizor de echipament militar pentru Israel”. În schimb, SUA trebuiau să ceară „anga­ja­mente care să facă mai dificilă de­cizia Israelului de a se înarma nu­clear”. Astfel de presiuni, indica nota, erau urgente: Franţa tocmai livrase o încărcătură de rachete cu rază medie de acţiune, iar Israelul plănuia să le echi­peze cu focoase nucleare.
Douăzeci de zile mai târziu, pe 4 noiembrie 1968, într-o înltâlnire între adjunctul secretarului pentru apărare şi Yitzhak Rabin (pe atunci ambasador al Israelului la Washington), Rabin nu a negat în nici un fel informaţiile ame­ri­cane privind capabilităţile nucleare sau rachetele deţinute de Israel. Pur şi simplu a refuzat să discute despre asta. După 4 zile, Rabin anunţa că propunerea este „absolut inac­cep­ta­bi­lă pentru noi”. Pe 27 noiembrie, admi­nistraţia Lyndon Johnson accepta asi­gurările Israelului că „nu va fi prima pu­tere care produce armament nuclear în Orientul Mijlociu”.
Conform notei, autorităţile ame­ri­cane ştiau că această asigurare fusese încălcată încă înainte de a fi fost făcută. Înregistrarea unei convorbiri te­lefonice între Henry Kissinger şi un alt oficial în iulie 1969 arată că Ri­chard Nixon era „foarte puţin dispus să suspende livrarea avioanelor Phan­tom”, în ciuda încălcării evidente a acor­dului de către Israel. Afacerea a rămas în picioare, şi de aici înainte administraţia SUA a încercat să-şi  păcălească propriii oficiali pentru a proteja minciuna israeliană. În august 1969, experţi SUA au fost trimişi să „inspecteze” fabrica nucleară israe­lia­nă de la Dimona. Dar o notă de la Depar­tamentul de Stat arată că „guvernul american nu este pregătit să sprijine un efort real de inspecţie în care membrii echipei să se considere au­torizaţi să pună întrebări directe pertinente sau/şi să insiste să aibă acces la arhive, documente, materiale etc. Echipa a fost avertizată subtil, în repetate rânduri, să evite contro­ver­sele, să se poarte cu mănuşi şi să nu se împotrivească voinţei gazdelor”.
Nixon a refuzat să predea trans­crierea unei convorbiri avute cu pre­mierul israelian Golda Meir ambasa­dorului Israelului Wally Barbour. Se pare că Meir şi Nixon au căzut de acord cu continuarea programului israelian, cu condiţia ca acesta să rămână secret.
Guvernul SUA continuă să îl pro­tejeze. La fiecare 6 luni serviciile de informaţii prezintă Congresului un raport privind tehnologiile dobândite de alte state, care pot fi „utile pentru dez­voltarea sau producerea de arme de distrugere în masă”. Rapoartele vorbesc despre programele din India, Pakistan, Coreea de Nord, Iran şi alte state, dar nu de Israel. De câte ori alte state încearcă să facă presiuni pentru ca Israelul să semneze tratatul de neproliferare nucleară, guvernele SUA şi europene le împiedică. Israelul refuză să semneze chiar şi convenţiile privind armele biologice şi chimice.
Refuzând să semneze aceste tra­tate, Israelul se asigură că nu va fi nicio­dată controlat. Dacă în Iran ins­pectorii Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică se plimbă prin fabrici, sigilează rezervoarele cu uraniu şi se plâng când autorităţile locale nu cooperează, în Israel nu au dreptul să facă inspecţii. Aşa că, atunci când gu­vernul israelian se plânge, aşa cum a făcut-o anul acesta, că şeful AIEA „se face că nu vede programul nuclear al Iranului”, insolenţa sa te lasă cu gura căscată. Israelul caută să atragă cât mai multe presiuni asupra Iranului, conştient că nici o putere nu va solicita măsuri împotriva sa.
Iranul sub Mahmoud Ahmadinejad este periculos şi imprevizibil, foarte posibil implicat în acte de terorism în străinătate. Preşedintele iranian neagă realitatea Holocaustului şi se opune existenţei Israelului. În războiul dintre Iran şi Irak, Iranul a răspuns la bom­bardamentele chimice ale lui Saddam Hussein cu propriile arme chimice. Dar şi Israelul sub Olmert este periculos şi imprevizibil. Anul acesta a bombardat o facilitate din Siria (a cărei natură este intens discutată). Anul trecut, a iniţiat un război de agresiune împotriva Li­banului. Îşi menţine ocupaţia asupra teritoriilor palestiniene. În februarie 2001, conform BBC, a folosit arme chi­mice în Gaza: 180 de oameni au fost internaţi cu convulsii grave. Fără îndo­ială, armele nucleare sunt la fel de periculoase în mâinile israelienilor ca şi în mâinile iranienilor.
Când vor  recunoaşte SUA că există deja o putere nucleară în Orientul Mijlociu şi că ea reprezintă deja o ameninţare la adresa existenţei ve­ci­nilor săi? Când vor recunoaşte că Iranul nu porneşte o cursă a înar­mă­rilor nucleare, ci doar se alătură uneia? Când vor cere ca regulile impuse Iranului să fie aplicate şi Israelului?

Publicat în : Politica externa  de la numărul 53
© 2010 REVISTA CADRAN POLITIC · RSS · Designed by Theme Junkie · Powered by WordPress