2007 a fost un an extrem de bogat şi diversificat din punct de vedere al evenimentelor desfăşurate pe scena politică – formarea unui nou guvern prin ruperea Alianţei D.A., alegeri europarlamentare, referendumuri, moţiuni de cenzură şi moţiuni simple, sesizări la Curtea Constituţională, urmăriri penale în cazul unor foşti şi actuali miniştri, scandaluri politice, acte sau intenţii de corupere. Iar anul 2008 nu va face decât să continue acest tăvălug de evenimente politice.
Principalele repere…
Începutul anului 2007 a găsit Excutivul dispunând de o majoritate  parlamentară fragilă, după ce, la sfârşitul lui 2006, PC s-a retras de  la guvernare. În aprilie, în urma eliminării democraţilor din Guvern,  apare cabinetul minoritar Tăriceanu II, care a trecut însă cu bine prin  două moţiuni de cenzură – una depusă de PD, în iunie, şi alta de PSD,  în luna septembrie. Pe parcursul anului 2007 au fost depuse şi şase  moţiuni simple, dintre care două au fost şi adoptate (împotriva Monicăi  Macovei, în februarie la Senat, şi a lui Decebal Traian Remeş, în iunie  la Camera Deputaţilor). Nici una nu a avut vreun efect juridic asupra  miniştrilor, căci Curtea Constituţională a decis, în februarie, că un  ministru nu poate fi revocat ca urmare a adoptării unei moţiuni simple.
Anul  acesta am avut parte de două referendumuri, dintre care unul în  premieră pentru România (demiterea preşedintelui). Am mai avut o rundă  de alegeri, europarlamentarele, iniţial amânate de guvern pe  considerentul suprapunerii lor cu procedura de demitere a şefului  statului. La acel moment, în luna martie, miniştrii democraţi s-au  pronunţat vehement împotriva amânării euroscrutinului, chiar refuzând  să semneze hotărârea de guvern.
Scadalurile politice au fost  subiecte la ordinea zilei, începând chiar cu primele zile ale anului  2007, când preşedintele a prezentat opiniei publice bileţelul primit de  la premier (în care i s-ar fi propus o posibilă intervenţie în justiţie  în favoarea lui Dinu Patriciu). Au urmat în februarie: demisia lui  Mihai Răzvan Ungureanu din funcţia de ministru de Externe ca urmare a  unui diferend cu premierul, referendumul intern privind autonomia  Ţinutului Secuiesc, lansarea propunerii liberale de retragere a trupelor  româneşti din Irak. În martie, asistăm la retragerea Monei Muscă din  politică urmare a deciziei Curţii de Apel care menţinea verdictul CNSAS,  precum şi la demisia lui Claudiu Săftoiu din funcţia de director SIE.
În  plină campanie a referendumului pentru demiterea lui Traian Băsescu,   ministrul Tudor Chiuariu a propus schimbarea din funcţie a  procurorului DNA Ţuluş, fapt care a creat o puternică reacţie atât din  partea societăţii civile, cât şi a organismelor internaţionale.
Înainte  de vacanţa parlamentată, în forul legislativ, între PSD şi PNL s-a  negociat împărţirea conducerii Televiziunii Române şi a Consiliului  Naţional al Audiovizualului, un subiect care a dat apă la moară celor  care vorbeau de posibila intrare a PSD la guvernare.
Anul se încheie  cu răfuieli şi reglări de conturi în interiorul partidelor, urmare a  rezultatelor de la europarlamentare, Parlamentul este în afara  graficului cu votarea bugetului pe 2008 şi tot acesta va trebui să se  pronunţe asupra nominalizării lui M.R. Ungureanu la şefia SIE.
Repere la nivelul guvernului
Pentru Guvern, anul 2007 a adus mai multe probleme de imagine. În  iunie, preşedintele l-a suspendat pe Zsolt Nagy din funcţia de ministru  al Comunicaţiilor, iar în iulie, Marko Bela şi-a dat demisia din funcţia  de vicepremier. În septembrie, DNA a cerut avizul Preşedinţiei pentru  urmărirea penală a ministrului Justiţiei, Tudor Chiuariu şi a  ministrului Muncii, Paul Păcuraru. Guvernul a modificat legea  răspunderii ministeriale printr-o ordonanţă de urgenţă şi astfel  activitatea comisiei speciale de la Palatul Cotroceni a fost suspendată.  Lucrul a fost de bun augur pentru Guvern, mai ales în condiţiile în  care, în acelaşi timp, a izbucnit scandalul „caltaboşului”, în care a  fost implicat ministrul Agriculturii, Decebal Traian Remeş.
În  iunie, Guvernul a primit raportul din partea Comisiei Europene care  menţinea monitorizarea pe domeniul combaterii corupţiei la nivel înalt  şi pe cel al agriculturii. Guvernul român a primit, şi nu o dată,  avertismente din partea Comisiei Europeane – cele mai notorii se referă  la taxa de primă înmatriculare sau la posibila activare a clauzei de  salvgardare pe domeniul agriculturii.
Subiectul măririi pensiilor a  agitat viaţa politică pe timpul verii, Executivul şi social-democraţii  disputându-şi paternalitatea asupra legii. În ecuaţie a intrat şi  preşedintele care, iniţial, a declarat că nu va promulga legea până când  guvernul nu va preciza sursele de finanţare. În lunile care au urmat au  existat o serie de schimburi dure de replici între preşedinte şi Guvern  pe această temă. Mărirea pensiilor fost cea mai importantă măsură  socială luată de actualul executiv şi, probabil, cea care a reuşit să  stabilizeze PNL în sondajele de opinie.
Curtea Constituţională – arbitrul scenei politice
O  instituţie mult solicitată pe parcursul acestui an a fost Curtea  Constituţională (CCR). Asaltată de sesizări, aceasta s-a transformat,  mai mult ca oricând, în arbitrul jocului politic. În martie, premierul a  sesizat CCR privind refuzul preşedintelui de a emite decretul prin care  lua act de demisia ministrului de Externe şi tot atunci s-a pronunţat  asupra constituţionalităţii constituirii comisiei parlamentare de  anchetă a preşedintelui Traian Băsescu. În mai, CCR s-a mai pronunţat pe  modificările aduse legii referendumului, stabilind ca fiind  constituţională validarea acestuia indiferent de numărul de alegători  care se prezintă la vot.
În iunie, CCR a decis că procurorii militari  nu mai pot ancheta civilii din dosarele Revoluţiei, Ion Iliescu primind  astfel un respiro în Dosarul revoluţiei.
De asemenea, în octombrie,  CCR a dat câştig de cauză Executivului în disputa cu Parlamentul pe  marginea ordonanţelor de reorganizare a cabinetului. CCR încheie anul  pronunţându-se pe un alt act normativ important – este vorba de  ordonanţa prin care Executivul a modificat legea răspunderii  ministeriale şi care a fost adusă în faţa Curţii printr-o sesizare a  Avocatului Poporului.
Viaţa partidelor politice
Scena politică nu a fost deloc calmă, viaţa internă a partidelor  fiind plină de frământări, cu toate că singura formaţiune care a avut un  congres în 2007 a fost UDMR (martie). Pe parcursul întregului an, UDMR  s-a temut de posibila înfiinţare a Partidului Civic Maghiar (PCM) –  constituirea acestui partid, posibilă alternativă la UDMR în interiorul  comunităţii maghiare, a fost amânată pentru sfârşitul lui 2007. Cu  toate acestea, la euroalegeri, UDMR a avut parte de un contracandidat  puternic în persoana lui Laszlo Tokes.
PC a început anul de pe  băncile opoziţiei şi îl încheie cu un rezultat slab la europarlamentare,  fapt care îl obligă să se reorienteze către noi alianţe politice. De  aceea, înainte de campania pentru euroalegeri, preşedintele  partidului, Dan Voiculescu, a relansat ideea unei guvernări PNL-PSD-PC.  De remarcat faptul că situaţia lui Dan Voiculescu privind colaborarea  sa cu Securitatea nu a fost clarificată în 2007. Prin ridicarea  excepţiei de neconstituţionalitate a legii de funcţionare a CNSAS, cazul  său a ajuns şi aşteaptă un verdict din partea Curţii Constituţionale.
În  PSD, lucrurile s-au agravat după înfrângerea suferită la referendumul  pentru demiterea şefului statului. PSD a încercat negocieri atât cu PNL,  cât şi cu PD. În acest an, PSD a ales să susţină cabinetul minoritar  Tăriceanu II, o parte din social-democraţi (în frunte cu Ion Iliescu)  declarându-se clar împotriva moţiunii de cenzură depusă în  septembrie. Un episod care a afectat imaginea PSD a fost scandalul  dintre Vasile Dâncu şi Marian Vanghelie, în urma căruia primul şi-a dat  demisia din funcţia de vicepreşedinte. Momente tensionate s-au derulat  şi cu ocazia întocmirii listelor de candidaţi pentru euroalegeri, atunci  când unii membri PSD erau nemulţumiţi că sunt puşi pe listă, în timp ce  alţii erau tot nemulţumiţi, însă pentru faptul că figurau pe locuri  neeligibile. Ultimele disensiuni în cadrul PSD au fost vizibile cu  ocazia referendumului pentru votul uninominal, boicotat de aripa  Iliescu.
În PNL lucrurile au stat ţinute sub capac pentru că,  aflându-se la guvernare, toţi membrii conducerii sunt conştienţi că  orice posibile divergenţe ar putea fi speculate de către adversarii  politici. Au existat însă voci care au cerut realizarea unei remanieri  (mai ales după scandalul Remeş), însă aceasta a fost respinsă prin  votul conducerii liberale. PNL însă s-a confruntat spre sfârşit de an  cu mai multe probleme de imagine – în afară de cazul Remeş, s-au  remarcat declaraţiile lui Tudor Chiuariu privind fie revocarea din  funcţie a procurorului DNA Doru Ţuluş, fie cele referitoare la rolul  Comisiei Europene (CE) care ar bloca eforturile anticorupţie ale  României. Nu a fost prima dată când liberalul Chiuariu a criticat CE –  în luna iunie, ministrul declara că activitatea DNA în combaterea  corupţiei nu era atât de semnificativă aşa cum a apărut în raportul  Comisiei Europene. Deosebit de virulent la adresa unui alt oficial a  fost şi liberalul Bogdan Olteanu, care a criticat dur declaraţiile  ambasadorului SUA, Nicholas Taubman. Şi ministrul Cioroianu a ieşit în  evidenţă prin declaraţiile făcute cu referire la situaţia şi soluţiile  de rezolvare a problemelor de integrare ale romilor (în contextul  cazului Mailat din Italia).
Ca strategie de poziţionare pe scena  politică, PNL a încercat lansarea polului de centru-dreapta împreună cu  PNŢCD şi AP, platforma fiind lansată, în mod oficial, la Timişoara, la  începutul lunii septembrie. Polul nu pare să fi funcţionat foarte bine,  de vreme ce ţărăniştii s-au arătat nemulţumiţi de susţinerea primită  din partea liberalilor în campania pentru euroalegeri. Nici alianţa  PD-PLD nu pare să fi fost mai fructuoasă, democraţii amânând iniţiativa  PLD de a depune o moţiune de cenzură înainte de euroscrutin.
2008 – an de negocieri şi noi alianţe
2007  se va încheia cu negocieri între partide atât pentru adoptarea  bugetului de stat, pentru votul uninominal, dar şi pentru conturarea  unei noi majorităţi. Dacă adoptarea bugetului va fi amânată în  Parlament, va fi semnul că aceste negocieri sunt în impas. Anul 2008 va  sta clar sub semnul tratativelor în aşteptarea celor două scrutine –  cel pentru alegerile locale şi cel pentru parlamentare. Acesta din urmă  ar putea fi amânat, dacă înţelegerile între partide ar aduce  guvernului susţinerea necesară în Parlament. Cele două scrutine sunt  aşteptate cu atât mai mult cu cât, în acest moment, negocierile nu sunt  deloc înlesnite de rezultatele de la europarlamentare. Orice nouă  formulă de guvernare, care să se legitimeze în baza acestor rezultate,  nu se poate constitui, nici una nereuşind să întrunească o majoritate  (nici PD împreună cu PLD, nici PNL cu PSD cărora ar putea să li se  alăture UDMR). Sfârşitul lui 2007 nu a adus o clarificare pe scena  politică, aceasta părând a fi amânată pentru anul viitor. Mai trebuie  spus că viitoarele momente electorale vor trebui să demonstreze că au o  miză deosebit de importantă, iar campaniile vor trebui să aibă puternic  iz de telenovelă. În caz contrar, românii nu vor fi atraşi de discursul  politic şi nu vor ieşi la vot, aşa cum s-a întâmplat pe 25 noiembrie.
Votul  uninominal ar putea fi adoptat prin promulgarea legii guvernului de  către preşedinte, însă acest lucru nu înseamnă că şi va putea fi aplicat  la alegerile parlamentare din 2008 (sau 2009, dacă vor fi amânate).  Este de aşteptat ca la desenarea colegiilor uninominale negocierile  între partide să blocheze întregul proces, făcând imposibilă aplicarea  acestuia la următorul scrutin.
Confruntările electorale anunţate nu  vor reprezenta decât vârful unor acumulări permanente de tensiune.  Negocierile se vor purta nu numai între partide, dar şi în interiorul  acestora. Aşa cum a arătat 2007, fiecare formaţiune are probleme fie în  interiorul ei, fie în relaţionările cu alte forţe politice.
PNL va  trebui să decidă dacă merge pe cont propriu sau depune eforturi pentru  lansarea platformei de dreapta şi dacă acceptă sau nu primirea la  guvernare a PSD. Probabil, vor fi voci din interiorul partidului care  vor solicita premierului să realizeze o remaniere până la începutul lui  2008. Provocarea pentru liberali în 2008 va fi să menţină scorul  electoral obţinut la europarlamentare, unul peste „aşteptări”, aşa  cum declara însuşi C.P. Tăriceanu.
O problemă importantă care va  rămâne de rezolvat în 2008 este dizolvarea de jure a Alianţei D.A.  Înainte de europarlamentare, desfiinţarea Alianţei depindea de  achitarea unei datorii financiare restante din campania din 2004, dar şi  de împărţirea a şase locuri vacante de parlamentar. După  europarlamentare, acestora li se vor adăuga probabil alte şase locuri  (doi parlamentari liberali şi patru democraţi fiind aleşi în forul  european), îngreunând şi mai mult despărţirea oficială.
PD şi PLD  vor trebui să stabilească formula sub care vor continua colaborarea.  Având în vedere scorul electoral bun obţinut la europarlamentare, PLD ar  putea ridica unele pretenţii şi nu va accepta fuziunea dorită de  democraţi. Pe de altă parte, PD va avea atitudinea de prim partid pe  scena politică, care nu va simţi că trebuie să şi negocieze pentru a-şi  putea menţine prima poziţie.
Dacă PLD şi PD nu vor depune moţiunea  de cenzură imediat după euroscrutin, aceasta va fi amânată pentru noua  sesiune parlamentară de la începutul lui 2008. Atunci, pentru a o  depune, ar putea cere şi semnături şi din partea PSD, dacă între timp  acesta nu se va fi înţeles cu liberalii sau dacă PD şi PLD nu vor fi  racolat un număr suficient de parlamentari pentru a o putea depune  singuri.
PSD va trebui să rezolve problemele de leadership şi să  decidă care îi este rolul şi poziţia pe sena politică (la putere sau în  opoziţie). Sfârşitul de an 2007 sau începutul lui 2008 poate aduce un  congres extraordinar în PSD, lucru dorit de aripa Iliescu. Însă  fostului şef al statului îi va fi greu să reclame slaba performanţă a  echipei lui Geoană, din moment ce chiar el a îndemnat la boicotul  referendumului, organizat tocmai pe formula de vot uninominal propusă  de social-democraţi.
UDMR va fi nevoit să ia decizii privind  relaţionarea sa cu UCM sau cu noul partid ce se va înfiinţa (PCM),  decizie care va fi îngreunată de faptul că atât UDMR, cât şi Laszlo  Tokes au intrat în Parlamentul European. UCM ar dori să dicteze reforma  în UDMR, dar, în condiţiile în care şi aceştia au obţinut un scor  electoral bun, îi va fi greu să îşi impună condiţiile. Iar UDMR nu pare  nici el dispus la o împăcare cu aripa dură din comunitatea maghiară.
PC  va trebui să îşi găsească, din nou, o locomotivă, ca de altfel şi PRM.  Nereuşita acestor două partide în alegerile pentru PE, ca şi retorica  naţionalistă pe care ambele merg le-ar putea apropia, astfel încât în  2008 să asistăm la o strânsă colaborare PRM-PC. Cometa meteorică a PNG  s-ar putea stinge în 2008, în condiţiile în care partidul nu a intrat în  PE. Oricum rezultatele acestor partide la euroalegeri au demonstrat  că, după 18 ani de democraţie, a scăzut şi apetitul românilor pentru  digerarea discursurilor naţionaliste.
În Parlament, după  rezultatele slabe ale PC şi PRM la europarlamentare, vom asista la  sfârşitul lui 2007 şi începutul lui 2008 la un exod masiv al  parlamentarilor acestor forţe politice către alte partide. Probabil,  principalul beneficiar va fi PD, câştigătorul euroalegerilor, dar şi  PNL şi PSD.
În 2008, la ordinea zilei vor fi moţiunile simple, fără a  cădea însă capul vreunui ministru. La fel vor fi scandalurile legate  de implicarea unor miniştri în diverse afaceri mai mult sau mai puţin  dubioase. Curtea Constituţională va fi din nou mediatorul scenei  politice, probabil fiind des solicitată să se pronunţe într-o serie de  cauze şi conflicte instituţionale. Probabil raportul Comisiei  Europene din luna ianuarie va decide continuarea monitorizării pe  domeniul justiţiei şi cel al agriculturii. În ceea ce priveşte problema  importantă a absorbţiei de fonduri, al succesului integrării României în  UE, aceasta va rămâne doar o temă de campanie şi de dispută politică.
2008  nu va face decât să continue seria evenimentelor declanşate în 2007,  gama acţiunilor inedite pe scena politică românească părând a-şi fi  epuizat primul episod în acest an. Totuşi clasa politică nu trebuie  subestimată, având încă destule resurse pentru a continua să ne  surprindă şi în 2008, chiar dacă nu întotdeauna în sensul bun al  cuvântului.









