2007 a fost un an extrem de bogat şi diversificat din punct de vedere al evenimentelor desfăşurate pe scena politică – formarea unui nou guvern prin ruperea Alianţei D.A., alegeri europarlamentare, referendumuri, moţiuni de cenzură şi moţiuni simple, sesizări la Curtea Constituţională, urmăriri penale în cazul unor foşti şi actuali miniştri, scandaluri politice, acte sau intenţii de corupere. Iar anul 2008 nu va face decât să continue acest tăvălug de evenimente politice.
Principalele repere…
Începutul anului 2007 a găsit Excutivul dispunând de o majoritate parlamentară fragilă, după ce, la sfârşitul lui 2006, PC s-a retras de la guvernare. În aprilie, în urma eliminării democraţilor din Guvern, apare cabinetul minoritar Tăriceanu II, care a trecut însă cu bine prin două moţiuni de cenzură – una depusă de PD, în iunie, şi alta de PSD, în luna septembrie. Pe parcursul anului 2007 au fost depuse şi şase moţiuni simple, dintre care două au fost şi adoptate (împotriva Monicăi Macovei, în februarie la Senat, şi a lui Decebal Traian Remeş, în iunie la Camera Deputaţilor). Nici una nu a avut vreun efect juridic asupra miniştrilor, căci Curtea Constituţională a decis, în februarie, că un ministru nu poate fi revocat ca urmare a adoptării unei moţiuni simple.
Anul acesta am avut parte de două referendumuri, dintre care unul în premieră pentru România (demiterea preşedintelui). Am mai avut o rundă de alegeri, europarlamentarele, iniţial amânate de guvern pe considerentul suprapunerii lor cu procedura de demitere a şefului statului. La acel moment, în luna martie, miniştrii democraţi s-au pronunţat vehement împotriva amânării euroscrutinului, chiar refuzând să semneze hotărârea de guvern.
Scadalurile politice au fost subiecte la ordinea zilei, începând chiar cu primele zile ale anului 2007, când preşedintele a prezentat opiniei publice bileţelul primit de la premier (în care i s-ar fi propus o posibilă intervenţie în justiţie în favoarea lui Dinu Patriciu). Au urmat în februarie: demisia lui Mihai Răzvan Ungureanu din funcţia de ministru de Externe ca urmare a unui diferend cu premierul, referendumul intern privind autonomia Ţinutului Secuiesc, lansarea propunerii liberale de retragere a trupelor româneşti din Irak. În martie, asistăm la retragerea Monei Muscă din politică urmare a deciziei Curţii de Apel care menţinea verdictul CNSAS, precum şi la demisia lui Claudiu Săftoiu din funcţia de director SIE.
În plină campanie a referendumului pentru demiterea lui Traian Băsescu, ministrul Tudor Chiuariu a propus schimbarea din funcţie a procurorului DNA Ţuluş, fapt care a creat o puternică reacţie atât din partea societăţii civile, cât şi a organismelor internaţionale.
Înainte de vacanţa parlamentată, în forul legislativ, între PSD şi PNL s-a negociat împărţirea conducerii Televiziunii Române şi a Consiliului Naţional al Audiovizualului, un subiect care a dat apă la moară celor care vorbeau de posibila intrare a PSD la guvernare.
Anul se încheie cu răfuieli şi reglări de conturi în interiorul partidelor, urmare a rezultatelor de la europarlamentare, Parlamentul este în afara graficului cu votarea bugetului pe 2008 şi tot acesta va trebui să se pronunţe asupra nominalizării lui M.R. Ungureanu la şefia SIE.
Repere la nivelul guvernului
Pentru Guvern, anul 2007 a adus mai multe probleme de imagine. În iunie, preşedintele l-a suspendat pe Zsolt Nagy din funcţia de ministru al Comunicaţiilor, iar în iulie, Marko Bela şi-a dat demisia din funcţia de vicepremier. În septembrie, DNA a cerut avizul Preşedinţiei pentru urmărirea penală a ministrului Justiţiei, Tudor Chiuariu şi a ministrului Muncii, Paul Păcuraru. Guvernul a modificat legea răspunderii ministeriale printr-o ordonanţă de urgenţă şi astfel activitatea comisiei speciale de la Palatul Cotroceni a fost suspendată. Lucrul a fost de bun augur pentru Guvern, mai ales în condiţiile în care, în acelaşi timp, a izbucnit scandalul „caltaboşului”, în care a fost implicat ministrul Agriculturii, Decebal Traian Remeş.
În iunie, Guvernul a primit raportul din partea Comisiei Europene care menţinea monitorizarea pe domeniul combaterii corupţiei la nivel înalt şi pe cel al agriculturii. Guvernul român a primit, şi nu o dată, avertismente din partea Comisiei Europeane – cele mai notorii se referă la taxa de primă înmatriculare sau la posibila activare a clauzei de salvgardare pe domeniul agriculturii.
Subiectul măririi pensiilor a agitat viaţa politică pe timpul verii, Executivul şi social-democraţii disputându-şi paternalitatea asupra legii. În ecuaţie a intrat şi preşedintele care, iniţial, a declarat că nu va promulga legea până când guvernul nu va preciza sursele de finanţare. În lunile care au urmat au existat o serie de schimburi dure de replici între preşedinte şi Guvern pe această temă. Mărirea pensiilor fost cea mai importantă măsură socială luată de actualul executiv şi, probabil, cea care a reuşit să stabilizeze PNL în sondajele de opinie.
Curtea Constituţională – arbitrul scenei politice
O instituţie mult solicitată pe parcursul acestui an a fost Curtea Constituţională (CCR). Asaltată de sesizări, aceasta s-a transformat, mai mult ca oricând, în arbitrul jocului politic. În martie, premierul a sesizat CCR privind refuzul preşedintelui de a emite decretul prin care lua act de demisia ministrului de Externe şi tot atunci s-a pronunţat asupra constituţionalităţii constituirii comisiei parlamentare de anchetă a preşedintelui Traian Băsescu. În mai, CCR s-a mai pronunţat pe modificările aduse legii referendumului, stabilind ca fiind constituţională validarea acestuia indiferent de numărul de alegători care se prezintă la vot.
În iunie, CCR a decis că procurorii militari nu mai pot ancheta civilii din dosarele Revoluţiei, Ion Iliescu primind astfel un respiro în Dosarul revoluţiei.
De asemenea, în octombrie, CCR a dat câştig de cauză Executivului în disputa cu Parlamentul pe marginea ordonanţelor de reorganizare a cabinetului. CCR încheie anul pronunţându-se pe un alt act normativ important – este vorba de ordonanţa prin care Executivul a modificat legea răspunderii ministeriale şi care a fost adusă în faţa Curţii printr-o sesizare a Avocatului Poporului.
Viaţa partidelor politice
Scena politică nu a fost deloc calmă, viaţa internă a partidelor fiind plină de frământări, cu toate că singura formaţiune care a avut un congres în 2007 a fost UDMR (martie). Pe parcursul întregului an, UDMR s-a temut de posibila înfiinţare a Partidului Civic Maghiar (PCM) – constituirea acestui partid, posibilă alternativă la UDMR în interiorul comunităţii maghiare, a fost amânată pentru sfârşitul lui 2007. Cu toate acestea, la euroalegeri, UDMR a avut parte de un contracandidat puternic în persoana lui Laszlo Tokes.
PC a început anul de pe băncile opoziţiei şi îl încheie cu un rezultat slab la europarlamentare, fapt care îl obligă să se reorienteze către noi alianţe politice. De aceea, înainte de campania pentru euroalegeri, preşedintele partidului, Dan Voiculescu, a relansat ideea unei guvernări PNL-PSD-PC. De remarcat faptul că situaţia lui Dan Voiculescu privind colaborarea sa cu Securitatea nu a fost clarificată în 2007. Prin ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate a legii de funcţionare a CNSAS, cazul său a ajuns şi aşteaptă un verdict din partea Curţii Constituţionale.
În PSD, lucrurile s-au agravat după înfrângerea suferită la referendumul pentru demiterea şefului statului. PSD a încercat negocieri atât cu PNL, cât şi cu PD. În acest an, PSD a ales să susţină cabinetul minoritar Tăriceanu II, o parte din social-democraţi (în frunte cu Ion Iliescu) declarându-se clar împotriva moţiunii de cenzură depusă în septembrie. Un episod care a afectat imaginea PSD a fost scandalul dintre Vasile Dâncu şi Marian Vanghelie, în urma căruia primul şi-a dat demisia din funcţia de vicepreşedinte. Momente tensionate s-au derulat şi cu ocazia întocmirii listelor de candidaţi pentru euroalegeri, atunci când unii membri PSD erau nemulţumiţi că sunt puşi pe listă, în timp ce alţii erau tot nemulţumiţi, însă pentru faptul că figurau pe locuri neeligibile. Ultimele disensiuni în cadrul PSD au fost vizibile cu ocazia referendumului pentru votul uninominal, boicotat de aripa Iliescu.
În PNL lucrurile au stat ţinute sub capac pentru că, aflându-se la guvernare, toţi membrii conducerii sunt conştienţi că orice posibile divergenţe ar putea fi speculate de către adversarii politici. Au existat însă voci care au cerut realizarea unei remanieri (mai ales după scandalul Remeş), însă aceasta a fost respinsă prin votul conducerii liberale. PNL însă s-a confruntat spre sfârşit de an cu mai multe probleme de imagine – în afară de cazul Remeş, s-au remarcat declaraţiile lui Tudor Chiuariu privind fie revocarea din funcţie a procurorului DNA Doru Ţuluş, fie cele referitoare la rolul Comisiei Europene (CE) care ar bloca eforturile anticorupţie ale României. Nu a fost prima dată când liberalul Chiuariu a criticat CE – în luna iunie, ministrul declara că activitatea DNA în combaterea corupţiei nu era atât de semnificativă aşa cum a apărut în raportul Comisiei Europene. Deosebit de virulent la adresa unui alt oficial a fost şi liberalul Bogdan Olteanu, care a criticat dur declaraţiile ambasadorului SUA, Nicholas Taubman. Şi ministrul Cioroianu a ieşit în evidenţă prin declaraţiile făcute cu referire la situaţia şi soluţiile de rezolvare a problemelor de integrare ale romilor (în contextul cazului Mailat din Italia).
Ca strategie de poziţionare pe scena politică, PNL a încercat lansarea polului de centru-dreapta împreună cu PNŢCD şi AP, platforma fiind lansată, în mod oficial, la Timişoara, la începutul lunii septembrie. Polul nu pare să fi funcţionat foarte bine, de vreme ce ţărăniştii s-au arătat nemulţumiţi de susţinerea primită din partea liberalilor în campania pentru euroalegeri. Nici alianţa PD-PLD nu pare să fi fost mai fructuoasă, democraţii amânând iniţiativa PLD de a depune o moţiune de cenzură înainte de euroscrutin.
2008 – an de negocieri şi noi alianţe
2007 se va încheia cu negocieri între partide atât pentru adoptarea bugetului de stat, pentru votul uninominal, dar şi pentru conturarea unei noi majorităţi. Dacă adoptarea bugetului va fi amânată în Parlament, va fi semnul că aceste negocieri sunt în impas. Anul 2008 va sta clar sub semnul tratativelor în aşteptarea celor două scrutine – cel pentru alegerile locale şi cel pentru parlamentare. Acesta din urmă ar putea fi amânat, dacă înţelegerile între partide ar aduce guvernului susţinerea necesară în Parlament. Cele două scrutine sunt aşteptate cu atât mai mult cu cât, în acest moment, negocierile nu sunt deloc înlesnite de rezultatele de la europarlamentare. Orice nouă formulă de guvernare, care să se legitimeze în baza acestor rezultate, nu se poate constitui, nici una nereuşind să întrunească o majoritate (nici PD împreună cu PLD, nici PNL cu PSD cărora ar putea să li se alăture UDMR). Sfârşitul lui 2007 nu a adus o clarificare pe scena politică, aceasta părând a fi amânată pentru anul viitor. Mai trebuie spus că viitoarele momente electorale vor trebui să demonstreze că au o miză deosebit de importantă, iar campaniile vor trebui să aibă puternic iz de telenovelă. În caz contrar, românii nu vor fi atraşi de discursul politic şi nu vor ieşi la vot, aşa cum s-a întâmplat pe 25 noiembrie.
Votul uninominal ar putea fi adoptat prin promulgarea legii guvernului de către preşedinte, însă acest lucru nu înseamnă că şi va putea fi aplicat la alegerile parlamentare din 2008 (sau 2009, dacă vor fi amânate). Este de aşteptat ca la desenarea colegiilor uninominale negocierile între partide să blocheze întregul proces, făcând imposibilă aplicarea acestuia la următorul scrutin.
Confruntările electorale anunţate nu vor reprezenta decât vârful unor acumulări permanente de tensiune. Negocierile se vor purta nu numai între partide, dar şi în interiorul acestora. Aşa cum a arătat 2007, fiecare formaţiune are probleme fie în interiorul ei, fie în relaţionările cu alte forţe politice.
PNL va trebui să decidă dacă merge pe cont propriu sau depune eforturi pentru lansarea platformei de dreapta şi dacă acceptă sau nu primirea la guvernare a PSD. Probabil, vor fi voci din interiorul partidului care vor solicita premierului să realizeze o remaniere până la începutul lui 2008. Provocarea pentru liberali în 2008 va fi să menţină scorul electoral obţinut la europarlamentare, unul peste „aşteptări”, aşa cum declara însuşi C.P. Tăriceanu.
O problemă importantă care va rămâne de rezolvat în 2008 este dizolvarea de jure a Alianţei D.A. Înainte de europarlamentare, desfiinţarea Alianţei depindea de achitarea unei datorii financiare restante din campania din 2004, dar şi de împărţirea a şase locuri vacante de parlamentar. După europarlamentare, acestora li se vor adăuga probabil alte şase locuri (doi parlamentari liberali şi patru democraţi fiind aleşi în forul european), îngreunând şi mai mult despărţirea oficială.
PD şi PLD vor trebui să stabilească formula sub care vor continua colaborarea. Având în vedere scorul electoral bun obţinut la europarlamentare, PLD ar putea ridica unele pretenţii şi nu va accepta fuziunea dorită de democraţi. Pe de altă parte, PD va avea atitudinea de prim partid pe scena politică, care nu va simţi că trebuie să şi negocieze pentru a-şi putea menţine prima poziţie.
Dacă PLD şi PD nu vor depune moţiunea de cenzură imediat după euroscrutin, aceasta va fi amânată pentru noua sesiune parlamentară de la începutul lui 2008. Atunci, pentru a o depune, ar putea cere şi semnături şi din partea PSD, dacă între timp acesta nu se va fi înţeles cu liberalii sau dacă PD şi PLD nu vor fi racolat un număr suficient de parlamentari pentru a o putea depune singuri.
PSD va trebui să rezolve problemele de leadership şi să decidă care îi este rolul şi poziţia pe sena politică (la putere sau în opoziţie). Sfârşitul de an 2007 sau începutul lui 2008 poate aduce un congres extraordinar în PSD, lucru dorit de aripa Iliescu. Însă fostului şef al statului îi va fi greu să reclame slaba performanţă a echipei lui Geoană, din moment ce chiar el a îndemnat la boicotul referendumului, organizat tocmai pe formula de vot uninominal propusă de social-democraţi.
UDMR va fi nevoit să ia decizii privind relaţionarea sa cu UCM sau cu noul partid ce se va înfiinţa (PCM), decizie care va fi îngreunată de faptul că atât UDMR, cât şi Laszlo Tokes au intrat în Parlamentul European. UCM ar dori să dicteze reforma în UDMR, dar, în condiţiile în care şi aceştia au obţinut un scor electoral bun, îi va fi greu să îşi impună condiţiile. Iar UDMR nu pare nici el dispus la o împăcare cu aripa dură din comunitatea maghiară.
PC va trebui să îşi găsească, din nou, o locomotivă, ca de altfel şi PRM. Nereuşita acestor două partide în alegerile pentru PE, ca şi retorica naţionalistă pe care ambele merg le-ar putea apropia, astfel încât în 2008 să asistăm la o strânsă colaborare PRM-PC. Cometa meteorică a PNG s-ar putea stinge în 2008, în condiţiile în care partidul nu a intrat în PE. Oricum rezultatele acestor partide la euroalegeri au demonstrat că, după 18 ani de democraţie, a scăzut şi apetitul românilor pentru digerarea discursurilor naţionaliste.
În Parlament, după rezultatele slabe ale PC şi PRM la europarlamentare, vom asista la sfârşitul lui 2007 şi începutul lui 2008 la un exod masiv al parlamentarilor acestor forţe politice către alte partide. Probabil, principalul beneficiar va fi PD, câştigătorul euroalegerilor, dar şi PNL şi PSD.
În 2008, la ordinea zilei vor fi moţiunile simple, fără a cădea însă capul vreunui ministru. La fel vor fi scandalurile legate de implicarea unor miniştri în diverse afaceri mai mult sau mai puţin dubioase. Curtea Constituţională va fi din nou mediatorul scenei politice, probabil fiind des solicitată să se pronunţe într-o serie de cauze şi conflicte instituţionale. Probabil raportul Comisiei Europene din luna ianuarie va decide continuarea monitorizării pe domeniul justiţiei şi cel al agriculturii. În ceea ce priveşte problema importantă a absorbţiei de fonduri, al succesului integrării României în UE, aceasta va rămâne doar o temă de campanie şi de dispută politică.
2008 nu va face decât să continue seria evenimentelor declanşate în 2007, gama acţiunilor inedite pe scena politică românească părând a-şi fi epuizat primul episod în acest an. Totuşi clasa politică nu trebuie subestimată, având încă destule resurse pentru a continua să ne surprindă şi în 2008, chiar dacă nu întotdeauna în sensul bun al cuvântului.