În momentul de faţă se desfăşoară o bătălie aprigă, în care sunt implicate trei dintre cele mai puternice companii din lume: Google, Yahoo! şi Microsoft. Deocamdată, Google pare a se detaşa în câştigător pe piaţa de căutare, şi poştă electronică, Yahoo! la mesagerie instant. Microsoft rămâne deocamdată departe…
Angajări
Google este mai nou inamicul public numărul 1 pentru Microsoft. Şi nu neapărat din cauza faptului că Microsoft vrea şi el o felie din tortul reclamelor online prin al său MSN Search şi nici din cauza faptului că Google angajează pe capete foşti ingineri Microsoft. De fapt tot procesul din cauza lui Kai Fu Lee nu este decât o răbufnire a unui conflict mocnit care există de ceva vreme şi este prima dată când în sfârşit Microsoft îl poate aduce pe Google pe tărâmul justiţiei, acolo unde se simte de altfel foarte bine.
Conflictul dintre Microsoft şi Google are de fapt motivaţii şi implicaţii mult mai adânci. Atât timp cât Google a stat cuminte în banca lui şi s-a ocupat de căutări şi reclame online, Microsoft nu prea a avut nimic de comentat. Numai că în ultimul timp Google s-a apucat să producă software, să exploreze noi domenii, să inventeze practic noi metode de a folosi PC-ul, ori acest lucru este deja inadmisibil pentru Microsoft. Printre ultimele achiziţii de marcă ale Google se numără Vint Cerf, care a împlinit 62 de ani, a pus bazele protocolului TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) – folosit pentru a dezvolta arhitectura Internetului de astăzi – în perioada 1976-1982, în care a lucrat la DARPA. Din 1982, Cerf a lucrat la MCI şi a colaborat în cadrul NASA (unde a condus proiectul Interplanetary Network, al cărui obiectiv este de a extinde Internetul la nivel interplanetar) şi ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), unde deţine funcţia de preşedinte.
Reputatul specialist, prieten apropiat de peste 20 de ani cu CEO-ul Google, Eric Schmidt, va ocupa funcţia de Chief Internet Evangelist – însă nimeni nu ştie cu exactitate care vor fi atribuţiile sale în cadrul companiei. Cel mai probabil el se va implica în dezvoltarea de noi infrastructuri şi aplicaţii Internet. Vinton Cerf a declarat că a fost atras de faptul că Google abordează lucrurile “într-o manieră diferită” şi că este nerăbdător să îşi cunoască viitoarea echipă. “Ceea ce am făcut în trecut nu este atât de important pentru Google ci ceea ce voi face de acum înainte”, a mai afirmat el.
Google, care în ultimii doi ani a ajuns la peste 4000 de angajaţi, a mai dat în acest fel o “lovitură” companiilor concurente, de la care a început tot mai des să recruteze personal.
Căutare
Razboiul motoarelor de căutare devine tot mai acerb şi nici măcar nu se mai dă în materie de căutări pe web, ci orice loc în care se stochează informaţie a devenit un teren de confruntare pentru cei trei giganţi.
De ceva timp, Google, MSN şi Yahoo! au căpătat un nou teren de joacă şi acesta este desktop-ul. Fie că se cheamă Google Desktop Search, Yahoo Desktop Search sau Windows Desktop Search, toţi sunt gata să îţi indexeze conţinutul hard discului, să îţi găsească rapid e-mailul în care prietenii te anunţau unde pleacă în vacanţă, mp3-urile cele mai ascultate.
Google şi Yahoo! au optat pentru acelaşi stil de distribuţie, adică un pachet de bază şi după care poţi să îţi instalezi plugin-uri şi alte extensii pentru a mări numărul de tipuri de fişiere căutate, în vreme ce Microsoft vine la pachet cu bara de căutare MSN.
Căsuţă de email şi spaţiu de stocare
Yahoo! într-adevăr a început să ofere spaţiu de stocare de 1GB, însă Gmail a contracarat cu ceva extrem de dur. Ei oferă, pe zi ce trece, mai mult spaţiu de stocare pentru fiecare căsuţă de mail. Pe site-ul lor Gmail are un mic contor care se incrementează, iar valoarea acelui contor spune cât spaţiu de stocare are un utilizator. Momentan, ei au ajuns la 2529,10 MB oferiţi. Cam greu să concurezi cu un prag care, pe zi ce trece, devine din ce în ce mai greu de atins, nu?
Totuşi, aici Yahoo! încă este mai prietenos cu utilizatorul care nu a mai avut cont de mail. Ar mai fi de spus un lucru destul de important. Nu ştiu cât de multă lume ştie faptul că, în momentul în care se duce pe pagina de la Yahoo! să facă logon pentru a-şi citi mailul, de fapt nu intră pe o pagină securizată. Dacă vă uitaţi în partea dreaptă jos, veţi vedea că nu există acel lăcăţel care să spună faptul că se realizează o conexiune sigură (prin SSL). Acest lucru determină trimiterea parolei pe un canal nesecurizat. Pe de altă parte, Gmail şi Hotmail oferă pe pagina de login conexiune securizată.
Evident, acest lucru se întâmplă pentru că, pe pagina de la Yahoo! există multe imagini şi reclame, iar transmiterea lor prin canal securizat ar fi însemnat criptarea lor, deci timp mai lung de acces etc. Google nu are această problemă pentru că paginile lor sunt, în general cu puţină animaţie şi, deci, mai rapid de descărcat. Cred că Google şi-ar permite să cripteze toate conexiunile pe toate paginile… Dar de ce ar vrea sa facă cineva asta?
Un “dezavantaj” al lui Gmail este faptul că, în momentul afişării pe ecran, textele sunt parsate de un robot care determină inserarea de reclame discrete (mai mult sau mai puţin) pe baza conţinutului mesajului. E drept, aici depinde foarte mult de “paranoia” utilizatorului. Adică de ce anume să îmi citească mie cineva mailul?
Totuşi, având în vedere că mesajele sunt oricum stocate la ei pe server (atât la Gmail cât şi la Microsoft sau Yahoo!) citirea lor de către angajaţii răuvoitori oricum este posibilă…
Instant messenger
Yahoo! nu a stat cu mâinile în sân. Ei au lucrat intens la noua variantă de Yahoo! Messenger (ajuns la versiunea 7.0) şi care oferă, pe lângă toate lucrurile oferite până atunci, şi posibilitatea de a da telefoane online între utilizatorii de messenger.
De curând şi Google a lansat un client de instant messenger. Acesta este, de fapt, un client de Jabber care are ca server un server Google. Acesta este Google Talk. Momentan, clientul lor de messenger este foarte, foarte înapoiat faţă de cel de la Yahoo! Totuşi, el oferă lucruri care sunt peste ce anume oferă Yahoo. De exemplu, mesajele sunt criptate (lucru pe care nu pot să îl spun despre Yahoo!), iar Google deja oferă o modalitate de a transmite vocea peste Internet! Modul în care vocea este transmisă prin clientul de la Google este de foarte bună calitate. Personal, mi se pare că Google transmite vocea mult mai clar, mai repede şi mai bine decât Yahoo! însă asta s-ar putea să fie şi o părere subiectivă.
Oricum, lansarea acestui client mă face să cred că, în scurt timp, clientul de IM cel mai folosit va fi Google Talk, şi nu Yahoo! Messenger.
Deja, clientul MSN a pierdut mult teren în această bătălie.
Alte servicii
Un alt lucru adus în plus de Yahoo! este lansarea serviciului 360°. Acestapermite unui utilizator să îşi creeze un blog sau să partajeze pozele personale. Ceva similar cu serviciul oferit de de la MSN. De asemenea, Google a achiziţionat recent blogger.com, unul dintre cele mai mari site-uri de webloguri, cu sute de mii de utilizatori.
În loc de concluzie, putem spune că în momentul de faţă gigantul Microsoft se află în faţa unui asediu fără precedent. Pe internet este pe cale să nu mai conteze pe piaţa căutării, browserul său pierde teren în faţa variantelor open-source, sistemul de operare este sub ameninţarea celor de la Apple, care pregătesc o versiune pentru procesoare Intel, ceea ce înseamnă că pot funcţiona pe PC-uri…
Publicat în : Tehnologie de la numărul 30