Dl Eugen Anca a fost, din vara anului 2003 până la finele anului 2004, reprezentantul firmei germane Capital Consulting Ltd. din Stuttgart. care reprezintă în Europa Institutul de Relaţii Economice Externe (VNIIVS), agenţie guvernamentală a Ministerului Dezvoltării Economice şi Comerţului din Federaţia Rusă. În aprilie 2005, firma Profact SRL (acţionar unic Eugen Anca) a fost invitată de Institutul de Relaţii Economice Externe din Moscova pentru a forma o delegaţie, în care să fie inclus şi un reprezentant autorizat al Băncii Naţionale Române (BNR), în vederea începerii negocierii la Moscova a termenilor şi condiţiilor contractuale ale pachetului de 32 de proiecte comerciale, economice şi financiare pe care institutul le-a acordat firmei Profact SRL. Ultimul dintre ele, având numărul 32, prevedea “confirmarea de participare la tratativele privind proiectul nr. D–02/122”, “Tezaurul component” al proprietăţii Regatului românesc în Federaţia Rusă, sau, cum spun ruşii, “componenta de metale preţioase”. Pentru acest din urmă proiect, doar reprezentantul autorizat al Băncii Naţionale a României avea drept de negociere şi decizie finală. Deşi a iniţiat o serie de demersuri pe lângă autorităţile române în vederea finalizării aducerii Tezaurului la Bucureşti, acestea au ignorat complet oferta Moscovei.
Motivaţie
Domnule Eugen  Anca, vă rog să ne explicaţi cum de s-a ajuns ca o problemă aşa de  sensibilă, care se negociază în mod oficial de 90 ani, la nivel de şefi  de state, de prim-miniştri şi de miniştri de externe, a ajuns să fie  preluată de o firmă şi de o persoană privată, cum sunteţi dvs. 
Pentru  a înţelege cât mai bine motivaţia ruşilor în această privinţă trebuie  să mergem în trecut şi să va fac câteva precizări, plecând de la poziţia  oficială a Federaţiei Ruse, care spune că tema respectivă, cunoscută în  România sub denumirea de „Tezaurul României de la Moscova”, pur şi  simplu nu există pentru partea rusă! Şi asta din mai multe motive.
Să le luăm pe rând. 
În primul rînd că  actuala Federaţie Rusă nu şi-a asumat niciodată actele juridice şi  obligaţiile patrimoniale semnate înainte de revoluţia din  octombrie-noiembrie 1917, or Guvernul Regal român apucase să parafeze  convenţia de transportare şi depozitare a Tezaurului nostru la Moscova  cu fostul guvern ţarist, încă din luna decembrie 1916. Actuala Federaţie  Rusă a menţionat că preia doar obligaţiile semnate de fosta URSS, dar  nu şi de fostul guvern ţarist.
Şi credeţi că este  normal ca un bun naţional, de patrimoniu, de o valoare incontestabilă,  să fie făcut pierdut printr-o simplă decizie a ruşilor?
Nu  eu sunt persoana care pot judeca astfel de lucruri. Eu doar am plecat  de la o constatare oficială, de la poziţia clar exprimată de partea  rusă, poziţie care nu s-a schimbat niciodată în aceşti 90 de ani şi nici  nu se întrevăd speranţe că s-ar putea schimba vreodată, indiferent că  vor mai trece 100 sau 200 de ani.
Să trecem mai departe.
În  al doilea rând, în anii 1935 şi 1956 partea rusă a restituit României o  bună parte din bunurile de patrimoniu care au făcut parte din Tezaur.
Da, ne-au dat doar câteva lucruri, fără prea mare importanţă.
Nu  este chiar aşa. De pildă în 16 iunie 1935 ruşii ne-au returnat 17  vagoane cu arhive şi documente, depozitate în 1.436 de lăzi, care au  ajuns la ora 17,30 în Gara Obor din Bucureşti. După inventarierea  bunurilor, s-a întocmit, pe 28 iunie 1935, un protocol de  predare-primire, semnat de reprezentantul guvernului român, domnul G.  Paraschivescu. Apoi, în 1956 un număr de 39.320 de piese de artă  româneşti (tablouri, picturi, desene, gravuri, icoane, tapiserii,  obiecte religioase, monede de aur, medalii) au fost returnate Guvernului  Român. Cu ocazia acestui al doilea transport ruşii au concluzionat că  „problema aşa-zisului Tezaur al României transportat în 1916 la Moscova  s-a rezolvat definitiv”.
Cum s-a rezolvat definitiv? În ce sens?
Partea  rusă invoca faptul că, o dată cu finalizarea celui de-al doilea  transport, la data de 6 septembrie 1956, reprezentantul autorizat al  Guvernului Român, academicianul Mihai Ralea, a semnat o anexă la  Protocolul referitor la restituirea obiectelor de valoare, prin care se  preciza foarte clar că „Guvernul Republicii Socialiste România  mulţumeşte poporului URSS pentru bunurile restituite şi declară în mod  oficial că nu mai are nici o pretenţie materială sau de orice altă  natură aferentă operaţiunii de transport şi depozitare a valorilor BNR  în depozitele Kremlinului, ce a avut loc în decembrie 1916 şi august  1917”.
Cine a semnat acest Protocol din partea rusă?
În  total au fost cinci persoane, şi anume: Mihailov Nicolai Alexandrov,  ministrul Culturii, care era şi şeful delegaţiei, generalul-locotenent  Vedenin A.I., care era comandantul Kremlinului, Kraftanov S.U., Orvid  G.A. şi Pahomo V.I.
Şi din partea română?
Doar  academicianul Mihai Ralea a semnat acea anexă a Protocolului, deşi la  această acţiune a mai participat şi restul membrilor delegaţilor români,  dar care nu au fost informaţi de Ralea despre acea anexă la Protocol.  De fapt nici un alt membru al delegaţiei noastre nu a semnat nici un  document, nici măcar Protocolul de bază. Probabil că aşa conveniseră  anterior.
Totuşi, este ceva în neregulă aici. Noi am trimis la Moscova 93,4 tone de aur şi ruşii ne-au returnat doar 33 de kilograme?
Istoria  ne spune că în ianuarie 1918 armata română a invadat Basarabia, intrând  în război cu ruşii. Apoi în cel de-al doilea război mondial armata  română iarăşi a luptat împotriva ruşilor, intrând în Bucovina şi  ajungând chiar până la Odessa. În urma acordului de pace de la Paris,  din 1947, România a fost obligată să compenseze Rusia cu suma de 300  milioane USD, iar partea rusă a echivalat această plată cu aurul  depozitat de BNR la Kremlin în 1916 şi 1917. De fapt acesta ar fi al  treilea motiv al ruşilor de a considera problema închisă la nivel  oficial.
Mai sunt şi alte motive?
Da.  În 1965 Nicolae Ceauşescu, la prima sa vizită la Moscova, a semnat un  angajament „de prietenie şi ajutor reciproc”, care avea o clauză ce a  fost mult timp ascunsă istoricilor, cercetătorilor şi publicului din  ţara noastră. Aceasta preciza că respectivul acord elimina reciproc  pretenţiile mutuale, dar această remarcă făcea trimitere exact la  posibilele pretenţii ale noului lider de la Bucureşti în problema  Tezaurului.
E de la sine înţeles că Ceauşescu,  fiind la prima sa vizită la Moscova, n-a vrut să dea de gândit  Kremlinului şi probabil că s-a conformat şi a semnat. Poate de aceea el a  fost acceptat ca lider la Bucureşti.
Nu ştiu, nu am eu căderea să mă pronunţ. Dar ceva a fost, cu siguranţă.
Asta e tot?
Nu,  a mai fost acţiunea din 1986, când Ceauşescu s-a înţeles cu Kremlinul  într-o operaţiune delicată, care încă nu poate fi devoalată. Cert este  că, pentru a doua oară în cariera lui Ceauşescu, acesta a semnat un nou  document, prin care reitera faptul că România nu mai are nici o  pretenţie din partea ruşilor în problema Tezaurului.
Nu puteţi să ne spuneţi mai exact despre ce este vorba?
Regret,  dar nu am nici o putere în acest sens. Va trebui să mai aşteptăm 29 de  ani pentru ca această operaţiune să fie făcută publică! Oricum sunt încă  în viaţă mulţi protagonişti ai acelei operaţiuni şi care cunosc multe  detalii despre această acţiune secretă.
Tezaurul, o problemă privată
Revenind  la prima mea întrebare, de ce totuşi Moscova promovează o astfel de  soluţionare a problemei şi mai ales de ce ea trebuie derulată numai în  plan privat, şi nu oficial? 
V-am spus deja, din punct  de vedere oficial problema este definitiv închisă şi nu există nici o  şansă ca ea să fie reluată vreodată la nivel oficial. Dar, ţinând cont  că Tezaurul român constituie proprietatea privată a BNR şi a altor bănci  care existau şi funcţionau la acea dată, deci afacerea aceasta a  debutat de la bun început sub titulatura de acţiune privată, partea rusă  a decis că poate sprijini un proiect mai amplu, ce poate fi derulat  numai în plan privat, tocmai pentru a se termina odată cu această  pretenţie continuă a României de a-şi recăpăta Tezaurul.
Staţi puţin, Tezaurul este proprietatea statului român.
Nu,  Tezaurul este proprietate privată! Mai precis este o proprietate  privată a BNR! Cel puţin aşa a fost el definit şi certificat chiar de  Victor Antonescu, ministrul Finanţelor din 1916, care a şi semnat  Protocolul cu Kremlinul.
Există vreun astfel de document care atestă că Tezaurul României constituie proprietatea privată a BNR?
Sigur  că da. Acest document este public şi el poate fi găsit de orice  persoană interesată, în arhiva Ministerului Afacerilor Externe, fond  71/1914, E2, Partea I, vol. 183, fila 50-53. Iar copii certificate ale  acestui document există şi la Ministerul Finanţelor, şi la BNR, la  Ambasada Franţei şi a Angliei, dar şi la Kremlin.
Deci aşa se explică de ce partea rusă insistă pe finalizarea proiectului pe partea privată, şi nu pe cea diplomatică, oficială.
Asta ar fi una din explicaţii.
Şi care ar fi celelalte motive pentru care ruşii ar vrea să ne dea înapoi Tezaurul?
Sunt cel putin 3 motive mai importante. Mai există şi altele, de mai mică importanţă, dar primele trei motive sunt esenţiale.
În  primul rând, actuala Federaţie Rusă s-a obligat să-şi rezolve  problemele istorice şi litigioase cu toate ţările din lume, dar cu  precădere cele europene, prin acordul de intrare în Consiliul Europei,  semnat la Strasbourg în data de 28 februarie 1996. Dar acest acord nu  prevede ca aceste diferende istorice să fie rezolvate în mod obligatoriu  la nivel oficial, deci ruşii pot foarte bine să-şi respecte obligaţiile  promovând şi susţinând diferite proiecte, la nivel de entităţi private,  care să ducă în final la rezolvarea acestui important punct din Acordul  semnat în 1996. Aşa şi-au rezolvat ruşii problemele, în acelaşi mod  amiabil şi de cooperare, cu alte 74 de ţări de pe glob, iar România a  rămas, şi în acest caz, printre ultimele pe această listă!
În al  doilea rând, ruşii au păţit şi ei cam la fel cum am păţit şi noi… În  1921 ei au fost nevoiţi să transfere o cantitate de 6 ori mai mare de  aur decât le-am dat noi lor, către băncile din Japonia, pentru a se  putea aproviziona cu cereale şi alimente. Dar, spre deosebire de noi,  ruşii din 1921 au fost mai deştepţi! Ei au transferat aurul în băncile  japoneze, permiţându-le japonezilor să utilizeze acest aur, iar la data  rambursării lui către Moscova băncile japoneze ar urma să le achite  ruşilor şi o cotă-parte din uzufructul acestei afaceri! Pe când noi,  românii, am semnat un Protocol simplu, care prevedea doar depozitarea  aurului la ruşi, fără drept de a-l folosi în vreun fel, din care să se  poată scoate un profit suplimentar! Or, ruşii nici până în ziua de azi  nu şi-au recuperat Tezaurul lor de la japonezi, fiindcă ei nu şi-au  reglementat încă situaţia cu cele 4 Insule Kurile şi nici nu au ajuns să  semneze pacea cu Japonia, deşi au trecut 62 de ani de la sfârşitul  celui de-al doilea război mondial. Japonezii le tot aduc aminte ruşilor  că ei mai au oarece probleme şi cu alte ţări (referindu-se probabil şi  la România) şi că nu au dreptul moral să-şi primească încă aurul lor,  până când nu rezolvă şi restul de pretendenţi. Deci ruşii au tot  interesul să-şi rezolve şi acest diferend cu Japonia, din care ar ieşi  într-un net avantaj.
În al treilea rând, deşi la o primă vedere  poate părea mai puţin important decât primele două, totuşi acest al  treilea motiv este extrem de revelator pentru noul mod de gândire al  administraţiei centrale de la Kremlin.
Rusia este o ţară foarte  bogată, dar multe din aceste bogăţii sunt foarte greu de exploatat. De  exemplu numai în Siberia se găsesc 80% din rezervele mondiale de  hidrocarburi din lume! Dar lipsa infrastructurii corespunzătoare, vremea  crudă şi distanţele imense dintre localităţi fac ca aceste bogăţii să  fie realmente foarte greu de valorificat. Analiştii ruşi au conceput mai  multe pachete de proiecte comerciale, economice şi financiare, mai  toate fiind legate între ele, prin care se pot învinge greutăţile şi  dificultăţile de care v-am spus. Unul din aceste pachete economice,  comerciale şi financiare, care cuprinde şi „componenta de metale  preţioase”, adică chiar aurul nostru pe care-l tot cerem de la Kremlin  de 90 de ani, a fost conceput special pentru firme private din România.  Un astfel de pachet economic are o valoare minimă de 10 miliarde USD şi  cuprinde proiecte în principalele sectoare unde ruşii dispun de rezerve  imense, adică: petrol, gaze naturale, metale preţioase, diamante, dar şi  în sectorul tranzacţiilor de produse comerciale, la care se adaugă o  componentă financiar-bancară, în aşa fel încât noi, românii, să  participăm doar cu inteligenţa şi cu activitatea noastră! Câştigul  ruşilor ar fi fost însemnat, mai precis: în cazul în care un astfel de  pachet ar fi fost dezvoltat de firme private româneşti, noi am fi fost  nevoiţi să asigurăm întreaga logistică necesară în zonele ruseşti mai  puţin dezvoltate, tocmai pentru a extrage şi a prelucra materiile prime  ce fac parte din pachetul economic oferit de Moscova. Iar asta ar  însemna taxe şi impozite locale plătite, licenţe şi accize plătite,  angajarea de personal local, practic industrializarea unei părţi a  Rusiei care este mai puţin dezvoltată.
 De fapt cum a început povestea asta, cu oferta ruşilor către dvs.?
Eu  am intrat târziu în această ecuaţie, dar totul a început în 1994, când  domnul preşedinte Ion Iliescu a solicitat Kremlinului „să găsească o  soluţie de rezolvare a acestei probleme”. În baza acestei solicitări  oficiale a Bucureştiului, ruşii au răspuns că „problema aşa-zisului  Tezaur al României este închisă”. Punct. Subiect închis! Dar iată că  cineva, la Kremlin, a analizat cum se poate rezolva problema şi imediat  ruşii au pus la punct un plan ingenios şi benefic pentru toate părţile  implicate, care să ducă la dezvoltarea relaţiilor de colaborare dintre  entităţi private din Rusia şi România şi totodată să rezolve şi problema  respectivă.
Cum a acţionat Kremlinul?
Mai  întâi au făcut un raport către departamentele lor de analiză şi  sinteză, apoi au înfiinţat o Comisie Mandatară în cadrul Dumei de Stat,  care a şi dat o astfel de decizie, în 1996, care permitea rezolvarea  acestei probleme în cadrul unor pachete de proiecte economice,  comerciale şi financiare, cu condiţia desfăşurării lor în plan privat,  adică să nu aibă nici o tangenţă cu regimul oficial şi diplomatic.  Aceste proiecte comerciale au fost apoi predate spre derulare către  Ministerul Dezvoltării Economice şi Comerţului din Federaţia Rusă, care  le-a repartizat ulterior Institutului de Relaţii Economice Externe  (VNIIVS).
Când au făcut Kremlinul prima ofertă de acest gen Bucureştiului ?
Chiar  la începutul anului 1995 ruşii au discutat chiar cu preşedintele  României, domnul Ion Iliescu, iar din discuţiile avute a rezultat că  problema respectivă este mai delicată şi a fost desemnat s-o coordoneze  domnul Ioan Talpeş. Pe scurt, s-a ajuns la concluzia că ar fi mai bine  ca ruşii să înfiinţeze o bancă privată în România, prin care să aducă  Tezaurul. Zis şi făcut! Aşa a luat fiinţă banca comercială Fortuna, care  avea însă capital şi investitori americani! Au transferat 2,5 milioane  USD sub formă de capital social în Bancorex (care, la acea vreme, era  banca recomandată pentru astfel de tranzacţii), au depus 2 tone de aur  în Elveţia în numele Fortuna Bank şi au dotat banca cu echipamentele  necesare. Apoi au solicitat BNR să înceapă procedurile de aducere a  Tezaurului prin Banca Fortuna. Numai că Bancorex s-a opus, reclamând  faptul că numai prin Bancorex se poate aduce Tezaurul României. Dar,  întrucât Bancorex era bancă de stat, ruşii nu au permis implicarea în  această tranzacţie a nici unei entităţi care să se afle sub controlul  statului. Între timp BNR a retras licenţa de funcţionare a Băncii  Fortuna, iar investitorii americani au pierdut cele 2,5 milioane USD  depozitate la Bancorex şi au rămas şi cu cele 2 tone de aur blocate în  Elveţia pe numele băncii, dar care nu pot fi deblocate decât când  situaţia juridică a Băncii Fortuna va fi rezolvată. Situaţie care nici  măcar astăzi, la circa 12 ani de la înfiinţarea băncii, nu s-a rezolvat!
Ce a urmat?
În 1997 a venit la  putere regimul Constantinescu. Ruşii au venit din nou la Bucureşti, de  această dată problema fiind atribuită doamnei Zoe Petre. Din păcate  dânsa a condiţionat restituirea Tezaurului către BNR de condamnarea  Pactului Ribbentrop-Molotov şi anularea prevederilor din acest pact.  Delegaţia rusă i-a explicat doamnei Zoe Petre că actuala Federaţie Rusă a  denunţat încă din decembrie 1989 acest pact şi că în prezent ruşii nu  mai au în posesia lor acele teritorii care au făcut obiectul pactului.  În plus, ruşii nu pot accepta interferarea unei probleme politice  (pactul) cu una privată (Tezaurul). Deci… nu s-a făcut nimic.
Deci, timp de 4 ani, cât a fost domnul Emil Constantinescu la putere, nu s-a făcut chiar nimic?
Nu,  fiindcă la puţin timp de la această întrevedere cu doamna Zoe Petre,  ambasadorul român la Moscova, domnul Diaconu, a afirmat că „Rusia este  datoare 23 de miliarde USD către România în problema Tezaurului”, iar  ruşii au închis imediat acest proiect! Dar nu definitiv, fiindcă în anul  2003 venise o nouă generaţie de funcţionari publici la Kremlin, mai  tineri, mai deschişi şi mai inteligenţi decât cei din epoca lui Boris  Elţin. Astfel că s-a hotărât în 2003 redeschiderea proiectului, dar, de  această dată, a fost mandatată o firmă germană, Capital Consulting Ltd.  din Stuttgart, pe considerentul că atât ruşii, cât şi românii au relaţii  foarte bune cu germanii. Directorul firmei germane, Claus Rayhle,  coordona la Stuttgart reprezentanţa Institutului de Relaţii Externe de  la Moscova, care avea în lucru acest proiect.
Cum a acţionat Rayhle?
Mandatul  lui era doar de a informa autorităţile româneşti despre beneficiile  acestui proiect, urmând ca autorităţile româneşti să decidă cum vor să  acţioneze mai departe. Primul drum l-a făcut, cam prin luna mai 2003, la  domnul amiral Cico Dumitrescu, care era consilier prezidenţial la  Cotroceni.
De ce Rayhle s-a dus la Cotroceni, şi nu la BNR?
Înainte  de a veni în România Rayhle s-a dus la Ambasada României din Germania,  care i-a recomandat să meargă direct la domnul Cico Dumitrescu, motivând  că, fiind vorba de o problemă de o asemenea anvergură şi sensibilitate,  este nevoie de acceptul Administraţiei Prezidenţiale de la Cotroceni.
Şi cum s-a soldat întâlnirea dintre Rayhle şi Cico Dumitrescu ?
Foarte  prost! Amiralul nu l-a crezut deloc, i se părea că totul este o  fantasmagorie, că neamţul are intenţii necurate, că ruşii vor să creeze o  diversiune, în fine numai lucruri rele. I-a cerut lui Rayhle să facă  copii de pe documente, după care le-a dat serviciilor speciale „să le  verifice”, cu precizarea expresă „de a se verifica la toate nivelele cu  atenţie sporită!”  Deşi Claus Rayhle avea intenţii oneste şi curate, pe  deplin verificabile, totuşi datorită modului greşit de abordare a  discuţiei cu Rayhle, dar şi a capacităţilor reduse de înţelegere a  mecanismelor economice şi comerciale subtile, amiralul Cico Dumitrescu a  avut grijă „să-l încondeieze” pe Rayhle în aşa fel încât persoana lui a  devenit în rapoartele serviciilor „suspectă”!
De ce nu aţi intervenit dvs. în acea discuţie, ca să evitaţi astfel de consecinţe?
Pentru  că eu încă nu-l cunoşteam pe Claus Rayhle. Abia în luna iunie 2003 l-am  cunoscut şi mi-a trebuit şi mie ceva timp să înţeleg întregul mecanism,  care este foarte complex.
La ce alte autorităţi aţi fost cu Claus Rayhle?
Abia  în ianuarie 2004 am fost primiţi la domnul Cristian Diaconescu, care în  acea vreme era secretar de stat la MAE, dar discuţia cu domnia sa a  fost un eşec total!
Cum aşa?
Domnul  Diaconescu a refuzat de la bun început să discute posibilitatea ca  Tezaurul României să fie rambursat sub formă privată, menţionând că  Rusia are obligaţii clare, iar România nu va accepta niciodată o altă  abordare a problemei respective decât sub forma ei oficială, de la stat  la stat, fără implicarea nici unei entităţi private.
Dar la BNR aţi fost?
Da,  la BNR am fost ceva mai norocoşi. Pe data de 8 aprilie 2004 am fost  primiţi chiar de domnul guvernator Mugur Isărescu, care a fost mult mai  receptiv şi mai interesat în soluţionarea problemei. Cu ocazia acestei  întrevederi, Capital Consulting Ltd. a depus la cabinetul guvernatorului  prima ofertă scrisă, semnată şi ştampilată, care era extrem de  edificatoare.
Şi ce v-a răspuns domnul guvernator?
Nu ne-a răspuns niciodată!
Dar de ce oare?
Pentru  că eu eram reprezentantul în România al lui Claus Rayhle, care era  considerat „suspect” de serviciile secrete româneşti! Iar, dacă Claus  era „suspect”, eu cum puteam fi catalogat, decât tot suspect, fiindcă  lucram împreună, nu? Or, toate autorităţile româneşti au obligaţia să  solicite serviciilor speciale date şi rapoarte despre persoanele şi  firmele care le propun diferite proiecte şi afaceri. Dar noi eram deja  „încondeiaţi” de la bun început, aşa că nici o autoritate românească nu  se oboseşte să ne mai răspundă!
Aţi încercat să spargeţi acest blocaj informativ, să explicaţi adevărata situaţie?
Desigur.  M-am adresat Parlamentului României şi am avut ocazia să fim ascultaţi  de domnul senator Adrian Păunescu. Atunci când am discutat cu domnia sa,  la întrevederea care a avut loc cam prin luna septembrie 2004,  a  participat şi un om de afaceri român, care de asemenea dorea să sprijine  iniţiativa noastră. La sugestia acestui om de afaceri, ni s-a cerut să  aducem în favoarea BNR o dovadă de bună execuţie a proiectului, din  partea Moscovei, fiindcă altfel e greu să convingem Bucureştiul de buna  noastră intenţie.
Ce fel de dovadă?
Un  „Performance Bond” de 20 milioane USD. Adică o garanţie de bună  execuţie, calculată la o valoare de 2% din valoarea totală a cantităţii  de 93,4 tone de aur, care, la acea vreme, avea o valoare de circa 1  miliard USD.
Staţi că nu înţeleg. Adică ruşii să ne dea cele 93,4 tone de aur şi să ne mai dea şi o garanţie de 20 de milioane USD?
În  practica comercială se uzitează foarte des instituţia garanţiei de bună  execuţie. Mai ales în tranzacţii private. Pe scurt, pe înţelesul  cititorilor care nu sunt familiarizaţi cu astfel de practici, atunci  când un vânzător vrea să-şi vândă marfa, el trebuie să ofere şi o  garanţie de bună execuţie, în favoarea cumpărătorului, în valoare de 2%  din totalul contractului sau al valorii acreditivului bancar. O astfel  de garanţie reprezintă siguranţa că furnizorul este capabil şi doritor  să finalizeze tranzacţia. Garanţia este valabilă doar pe perioada  executării contractului, iar la finalul tranzacţiei se înapoiază  vânzătorului. În cazul în care vânzătorul îşi îndeplineşte defectuos  sarcinile sau nu şi le îndeplineşte deloc, garanţia de bună execuţie o  va încasa cumpărătorul, în cazul nostru fiind vorba de BNR.
 Aţi obţinut cele 20 milioane USD?
Ruşii  au vrut să dea un mesaj de încredere Bucureştiului şi au emis pe 18  octombrie 2004 o confirmare bancară de 350 milioane USD! Cu precizarea  că 20 milioane USD să fie reţinuţi de BNR sub formă de „Performance  Bond”, iar restul de 330 milioane USD să fie utilizaţi sub forma  înfiinţării unui fond de garantare a efectuării plăţilor către  companiile româneşti care exportă produse şi servicii în Federaţia Rusă.  Ideea era să se încurajeze agenţii economici români să exporte direct  în Federaţia Rusă şi să fie plătiţi imediat, fiindcă una din temerile  firmelor româneşti era că le este frică să exporte în Federaţia Rusă  deoarece nu sunt siguri că-şi mai încasează banii de la  extern!
Şi ce a făcut BNR cu cei 350 milioane USD?
Păi  nici nu i-a primit! Nici măcar nu a acceptat să discutăm acest subiect!  De fapt nici pe mine nu m-au mai primit la discuţii!
Şi ce aţi făcut cu cei 350 milioane USD?
Am  fost obligat să găsesc alte soluţii, fiindcă eu comandasem garanţia  bancară, deci… eram bun de plată. Printr-o cunoştintă am ajuns la  Geneva, la un mare expert financiar, care, culmea, îl cunoştea foarte  bine pe domnul Ioan Talpeş, care era viceprim-ministrul Guvernului  României în acea perioadă!
Iar domnul Talpeş?
Da,  dar de data aceasta am avut succes! Domnul Talpeş m-a primit în biroul  domniei sale de la Guvern şi a avut răbdarea să asculte până la capăt  toată istoria. A durat vreo 3 ore discuţia cu dânsul! Şi-a dat seama de  avantajele proiectului şi, la terminarea discuţiei, cu un fair play pe  care nu i-l bănuiam, mi-a spus că „e convins acum că a fost informat  greşit, că şi serviciile se mai înşală uneori şi că trebuie neapărat să  continuăm acest proiect în beneficiul ambelor părţi”.
Şi ce-a ieşit de aici?
Nu  a ieşit nimic fiindcă discuţia am purtat-o pe 3 decembrie 2004, iar pe 5  decembrie 2004 Traian Băsescu a câştigat alegerile, iar domnul Talpeş  şi-a încheiat mandatul!
Şi ce aţi făcut, aţi luat-o de la capăt ?
Exact.  Încurajat de experienţa cu domnul Talpeş, l-am bombardat pur şi simplu  pe domnul preşedinte Traian Băsescu, pe consilierii săi şi pe noii  guvernanţi cu zeci de adrese, încercând să obţin audienţe sau cel puţin  să-i sensibilizez şi să meargă la Moscova să verifice afirmaţiile mele.
Aţi fost primit în audienţă?
Niciodată!
Dar ce răspunsuri aţi primit de la autorităţi?
Am primit 7 adrese de genul: „Petiţia dvs. a fost redirecţionată la Ministerul Afacerilor Externe, care urmează a vă răspunde.”
În  luna martie 2005 am propus Institutului de Relaţii Externe din Moscova  (VNIIVS) o variantă de soluţionare a acestui proiect, ceva mai  laborioasă şi mai sofisticată, variantă care a fost acceptată. De aceea  fosta mea firmă, SC Profact SRL, a primit aprobare pentru derularea  acestui proiect, care a primit indicativul D-02/122. Pe 28 aprilie 2005  VNIIVS Moscova informează Ambasada României la Moscova de faptul că  „Institutul nostru a acordat firmei româneşti SC Profact SRL o invitaţie  cu următoarea confirmare de participare la tratativele privind  proiectul D-02/122 – Tezaurul component al proprietăţii Regatului  România în Federaţia Rusă”.  Şi mai departe se precizează în adresă:  „Noi suntem pregătiţi să primim delegaţia firmei sus-menţionate şi să  organizăm tratativele în scopul discutării şi concordării tuturor  problemelor principiale, privind respectivul proiect. Participarea în  procesul tratativelor a reprezentantului oficial al BNR este considerată  oportună”. În acelaşi timp cu adresa sosită la Ambasada României din  Moscova am prezentat noi adrese autorităţilor româneşti, solicitându-le  cooperarea cu partea rusă. Din păcate, la fel ca în trecut, nici o  autoritate românească nu a binevoit să dea curs ofertei Moscovei.
Este  de neimaginat că nici măcar Ambasada României de la Moscova nu a  reacţionat pozitiv. Ce a făcut ambasadorul României la Moscova, Dumitru  Prunariu, când a primit această adresă?
Domnia sa l-a  informat imediat pe ministrul Afacerilor Externe al României, domnul  Mihai-Răzvan Ungureanu, care i-a transmis, printr-un secretar de stat de  la MAE, „să nu se mai implice deloc în problema Tezaurului”.
Cred că nu aţi înţeles bine… De ce ar da un ministru de Externe  un astfel de ordin? 
Păi  tot aşa a reacţionat şi domnul ambasador. A cerut lămuriri suplimentare  la Bucureşti, iar pentru insistenţa sa în favoarea soluţionării  problemei Tezaurului, domnul preşedinte Traian Băsescu… l-a retras de  la post, semnând decretul prezidenţial la 4 săptămâni de la data la care  Moscova trimisese ambasadei noastre adresa de confirmare a începerii  procedurii pentru finalizarea proiectului Tezaurului.
Sunteţi sigur de cele ce afirmaţi?
Absolut  sigur. Tocmai de aceea consider că ordinul preşedintelui României a  fost de a boicota acest proiect, prin retragerea mandatului de ambasador  al domnului Dumitru Prunariu, exact în perioada în care respectivul  proiect trebuia finalizat, mă face să cred că domnul preşedinte poate fi  acuzat de mai mult decât lipsă de interes pentru retrocedarea  Tezaurului românesc aflat la Moscova!
Ceea ce spuneţi este destul de grav.
Sunt  foarte conştient de ceea ce spun şi o pot demonstra cu documente şi  probe evidente. De fapt toate declaraţiile de presă, precum şi tot  comportamentul domnului preşedinte Traian Băsescu, de la data  destituirii ambasadorului României la Moscova şi până în prezent, sunt o  dovadă clară că domnul Băsescu a acţionat împotriva intereselor  legitime ale României, şi anume împotriva aducerii Tezaurului la  Bucureşti.
Să ne întoarcem la momentul în care aţi  informat autorităţile de faptul că aţi primit invitaţia de a merge la  Moscova şi de a negocia aducerea Tezaurului.
Staţi  puţin, fiindcă nu vreau să se facă o confuzie. Eu nu am mandat de  negociere a problemei Tezaurului, ci doar pentru proiectele comerciale,  economice şi financiare din cadrul proiectului D-02/122. Singura  persoană abilitată care poate să negocieze subiectul Tezaurului, de fapt  „componenta de metale preţioase”, cum spun ruşii, este numai  guvernatorul BNR sau reprezentantul autorizat al BNR.
Am înţeles. Am observat că aveţi şi 12 monede de aur. Care este povestea lor?
Iniţial,  cam prin 1995, când se începuseră discuţiile la Cotroceni cu prima  echipă de la Moscova, românii au solicitat ruşilor, ca o dovadă supremă  de credibilitate, să le predea un set de 12 monede de aur, împreună cu  lista de inventar din lăzile unde au fost depozitate, cu confirmarea  originală a existenţei Tezaurului. Aşa că ruşii mi-au predat cele 12  monede de aur, ediţiile 1859-1907, denumiţi în limbaj popular „cocoşei”  sau „napoleoni”.
Şi de ce nu i-aţi predat către BNR?
Am  încercat de nu ştiu câte ori, cu adrese oficiale şi prin diferiţi  intermediari, dar nu am avut nici un succes! Nu mi-au dat nici un  răspuns concret, ci doar un singur răspuns, foarte evaziv, în care îmi  comunicau că BNR are un membru în Comisia Mixtă Româno-Rusă, iar dânşii  sunt foarte mulţumiţi de prestaţia părţii ruse în această comisie. Dar  culmea este că această comisie s-a desfiinţat de un an de zile! Adică  practic nu mai există! Şi BNR îmi scrie că este mulţumită de prestaţia  părţii ruse dintr-o comisie care nu mai există! Asta chiar este o bătaie  de joc!
Aţi încercat şi la alte autorităţi?
Sigur  ca da. Am cerut Parlamentului, adică Senatului, dar şi Camerei  Deputaţilor, să preia mostrele de aur şi să le depoziteze unde cred ei  de cuviinţă. Ba chiar am cerut şi conducerii SRI să preia monedele de  aur şi să-mi acorde şi o audienţă pentru a le solicita colaborarea.
Şi ce v-au răspuns?
SRI  mi-a răspuns că „directorul serviciului are agenda încărcată şi nu are  timp să vă primească”, iar despre monedele de aur nu s-a precizat nimic!
Şi totuşi, nu s-a întâmplat nimic bun în această perioadă?
Ba  da, s-au întâmplat destule, dar numai lucruri rele. Au început să curgă  pe capul meu şi al familiei mele zeci de controale şi de percheziţii,  făcute de poliţişti sau de falşi poliţişti, de organele fiscale şi  financiare, de cei de la protecţia muncii, de la Sanepid şi de la  pompieri. M-am trezit cu o groază de reclamaţii penale, în care eram  acuzat că aş fi spălat sute de milioane de dolari, că aş fi primit  garanţii bancare de la diferite „organizaţii mafiote din Rusia”, că sunt  suspect de implicare în acţiuni organizate criminale, că m-am asociat  cu indivizi suspecţi care acţionează împotriva intereselor României şi  câte şi mai câte. Au fost zile când m-am trezit la 6 dimineaţa cu  grupuri de câte 2 sau 3 aşa-zişi poliţişti, care îmi spuneau că „au  informaţii că eu deţin persoane suspecte în casa mea, cerându-mi să le  deschid uşa şi să intre în apartament”. Apoi au început o activitate de  agasare a vecinilor mei, pe care-i întrebau dacă eu aduc străini la mine  acasă şi dacă vin maşini înmatriculate în străinătate să mă ia şi tot  felul de bazaconii dintr-astea, de parcă ne-am fi întors în timp cu 50  de ani!
Şi cum s-au soldat toate aceste controale şi reclamaţii penale?
În  final am fost amendat cu 10 milioane de lei vechi pentru că m-au găsit  pompierii fără stingător la birou. În rest totul a fost legal şi nimeni  nu a avut ce să-mi reproşeze. Nu am nici o amendă penală, nu am dosar  penal şi nici măcar în fază de cercetare penală nu sunt!
Eram într-o  situaţie aproape disperată. Nimeni nu mă primea la discuţii, adresele  mele erau fără răspuns sau, atunci când primeam vreun răspuns, era total  anapoda, nu mai puteam suporta costurile, iar facturile rămâneau  neachitate de la o lună la alta.
Şi cum v-aţi descurcat?
Am  avut norocul să mă întâlnesc cu nişte oameni de afaceri din Olanda,  care au observat munca mea în acest proiect. Iniţial nici ei nu au  crezut nimic şi chiar mă compătimeau. Totuşi au avut curiozitatea să  verifice la Moscova toate aspectele proiectului şi – la întoarcerea lor  de la Moscova – erau pe deplin convinşi că totul este real şi fezabil,  aşa că au decis că merită să se implice total în acest proiect.
Şi cum aţi acţionat?
Olandezii  au preluat proiectul principal şi au acoperit toate costurile necesare,  iar eu am devenit reprezentantul lor în România şi persoana de contact a  părţii ruse în raport cu autorităţile româneşti. În 25 august 2006   olandezii au trimis prima adresă la BNR, prin care solicitau conducerii  BNR să înceapă procedurile de predare a documentelor originale privind  rambursarea „componentei de metale preţioase a proiectului D-02/122”,  adică Tezaurul, precum şi mostrele de aur aferente.
Şi ce a răspuns BNR?
Nimic,  ca de obicei! Olandezii au revenit cu a doua adresă către BNR pe 10  octombrie 2006, dar i‘arăşi BNR nu a dat nici un răspuns! Pe 16  noiembrie 2006, olandezii se adresează Tribunalului Internaţional de la  Haga, solicitând ca cea de-a treia adresă către BNR să fie transmisă  românilor numai prin intermediul Tribunalului, care să constate refuzul  permanent şi continuu al BNR şi implicit al autorităţilor româneşti în a  primi documentele de restituire a Tezaurului, urmând ca mai apoi să se  solicite Tribunalului să constate că olandezii şi-au îndeplinit  misiunea, iar Tribunalul să emită un document prin care să se ateste  acest lucru.
În ce bază Tribunalul de la Haga a acceptat aşa ceva?
Există  o chichiţă juridică, de care olandezii au profitat, iar românii au  neglijat-o. Avocaţii olandezilor au precizat că solicită respectiva  decizie a Tribunalului, în baza Convenţiei privind notificarea şi  comunicarea în străinătate a actelor juridice şi extrajudiciare în  materie civilă sau comercială, adoptat la Haga la data de 15 noiembrie  1965.
Da. Dar autorităţile româneşti au fost informate de acest demers de la Haga?
Acest  demers a fost de fapt o solicitare adresată Tribunalului de constatare a  refuzului României de a accepta varianta propusă de Moscova. Dar sigur  că autorităţile româneşti au fost informate.
Mai concret, care autorităţi?
În primul rând a fost informat Ministerul Justiţiei din România.
Cine l-a informat? Tribunalul de la Haga?
Nu.  Procuratura din arondismentul Rotterdam, care a fost solicitată să  transmită Băncii Naţionale a României, prin intermediul Ministerului  Justiţiei din România.
Şi ce a răspuns Ministerul Justiţiei?
Că  „nu este posibilă soluţionarea cererii procuraturii din R‘otterdam  deoarece documentele de notificat nu intră în sfera de aplicare a  Convenţiei din 1965”.
Au mai fost informate de această procedură şi alte autorităţi româneşti?
Sigur  că da. A fost informată Ambasada României la Haga, care a primit un set  complet de documente, la solicitarea Tribunalului de la Haga.
Şi ce a răspuns ambasada?
Că  Ambasada României la Haga „nu este în poziţia de a primi şi transmite  nici o livrare de documente, deoarece respectiva problemă are un  caracter privat, or, ambasada se ocupa doar de aspectele diplomatice”.
Ce alte instituţii din România aţi mai sesizat?
Păi  cam pe toate. Începând cu Administraţia Prezidenţială, Guvernul  României, BNR, ambele Camere ale Parlamentului României, prin mai multe  comisii de specialitate, ba chiar şi SRI-ul.
Şi ce răspunsuri aţi primit?
Absolut nici unul.
Aveţi astfel de probe care să vă susţină faptul că aţi informat autorităţile româneşti despre posibila pierdere a Tezaurului?
Sigur  că da. Am predat toate aceste adrese autorităţilor, însoţite de anexe  justificative, primind numere de înregistrare oficiale. Dar nu m-am  mulţumit numai cu depunerea unor adrese şi anexe. Am insistat şi am  reuşit să obţin audienţe, din păcate doar la Camer‘a Deputaţilor, unde  ne-am prezentat la trei comisii de specialitate.
Aţi spus la plural, noi, adică aţi fost mai multe persoane?
Da,  am fost însoţit de persoane importante, patrioţi adevăraţi, de oameni  care au înţeles perfect oferta Moscovei şi care m-au sprijinit tot  timpul.
Puteţi să-mi spuneţi cine sunt aceştia?
Sigur.  În primul rând domnul Gelu Voican Voiculescu, apoi generalul Mircea  Chelaru, avocatul Liviu Trandafirescu, care este şi avocatul  Institutului de Relaţii Externe de la Moscova.
Ce interes avea firma olandeză de a cerut aşa ceva Tribunalului?
Înainte  de a prelua fosta mea firmă, SC Profact SRL, şi după ce s-au convins la  Moscova că proiectul este real şi fezabil, olandezii au contactat o  firmă de avocaţi din Haga, cu scopul de a găsi o soluţie legală pentru a  intra în posesia celor  93,4 tone de aur, pentru a utiliza această  valoare în diferite proiecte investiţionale, atâta timp cât respectiva  cantitate de aur constituie subiectul unui proiect privat şi care nu are  nimic în comun cu solicitările oficiale ale autorităţilor româneşti  adresate Moscovei.
Asta înseamnă că tezaurul nostru ar putea ajunge la firma olandeză?
Gândirea  olandezilor este una strict comercială. Ei consideră că, atâta timp cât  respectiva afacere este privată, România refuză să participe la acest  proiect, iar Moscova este de acord cu propunerea olandezilor, atunci ce  i-ar împiedica pe olandezi să preia aurul României ?
Adică ei să devină proprietari pe aurul nostru?
Nu,  nici vorbă! Ei doar vor avea dreptul de a-l utiliza în proiectele lor  comune cu ruşii, adică în proiecte investiţionale, urmând ca România,  dacă vreodată ar mai dori să-şi recupereze aurul de la Moscova, să fie  îndrumată să negocieze cu olandezii, nu cu Kremlinul.
Asta este culmea absurdului.
Tocmai acest lucru am încercat eu să-l explic autorităţilor româneşti. Dar parcă s-a pus un zid de nepătruns între mine şi ei.
De ce nu aţi apelat la liderii partidelor parlamentare?
Am  discutat cu majoritatea şefilor partidelor parlamentare, cu excepţia  PRM, ba chiar şi cu o parte din şefii partidelor neparlamentare.
De ce nu aţi discutat cu liderul PRM, care este un mare patriot?
Aşa  am crezut şi eu, l-am căutat, iar o parte din parlamentarii PRM chiar  au insistat să port o discuţie cu domnul Corneliu Vadim Tudor.
V-aţi întâlnit cu domnul Corneliu Vadim Tudor?
Nu.  Niciodată, fiindcă domnia sa a refuzat să stea de vorbă cu mine, deşi  parlamentari ai PRM m-au condus până în secretariatul cabinetului  senatorial al domniei sale.
Dar cu şeful PNG, domnul Gigi Becali, v-aţi întâlnit?
Da,  de două ori. Numai că domnul Becali nu s-a arătat deloc interesat de  varianta aceasta privată de aducere a Tezaurului la Bucureşti.
 Nu  cred că este posibil ca un şef de partid politic din România să poată  trata aşa de superficial o problemă de o asemenea importanţă.
Singurul  şef de partid din România care a fost interesat să verifice afirmaţiile  mele a fost domnul Cozmin Guşă, preşedintele PIN. M-am întâlnit de  foarte multe ori cu domnia sa, iar dânsul mi-a cerut să-i facilitez mai  multe întâlniri la Moscova, la un nivel cât mai înalt, pentru a i se  confirma valabilitatea unui astfel de proiect privat.
Mi-aduc aminte că domnul Guşă a fost de mai multe ori la Moscova. Dvs. i-aţi aranjat întâlnirile de la Moscova?
Da,  dar numai întâlnirile pe care domnul Guşă le-a efectuat în anul 2006.  Doar acestea au fost intermediate şi organizate prin intermediul meu şi  al specialiştilor de la Institutul de Relaţii Economice Externe din  Moscova. Nu şi cele anterior anului 2005, când eu nu-l cunoşteam pe  domnul Guşă. El ridicat problema Tezaurului în discursurile sale pe la  diferite talk show-uri, dar şi în conferinţele de presă ale PIN. Dar,  observând că nimeni în România nu se arată interesat de soarta  Tezaurului, nici domnia sa nu a mai pedalat pe această temă.
Ca  om de afaceri care are intuiţia privind soluţionarea sau respingerea  unor demersuri şi proiecte, care este feeling-ul d-voastră cu privire la  tărăgănarea şi lipsa de interes a autorităţilor române pentru aducerea  Tezaurului românesc în ţară?
Aici este o problemă  foarte complexă. Ar fi vreo două varian‘te care pot fi luate în calcul.  Dar numai o comisie de anchetă parlamentară ar putea să descopere  adevărul. Una din ele ar fi perioada 1995-1996, când a fost în mod  special distrusă Banca Fortuna, tocmai pentru a nu se putea aduce  Tezaurul prin intermediul băncii sprijinite de ruşi. Din informaţiile  noastre, se pare că unul din conducătorii Băncii Fortuna, în iunie 1996,  a fost instruit de anumite cercuri influente din Bucureşti să emită o  garanţie bancară în valoare de 1 miliard USD, în baza documentelor  originale de restituire a Tezaurului, pe care Banca Fortuna le deţinea.  Această operaţiune s-a petrecut în răstimpul de trei zile în care BNR a  efectuat controlul la Banca Fortuna şi data la care această decizie a  fost publicată în Mon‘itorul Oficial.
Cine era beneficiarul acestei uriaşe valori a garanţiei bancare ?
Nimeni  alta decât Bancorex. O bancă care deja începea să se scufunde. Probabil  că factorii de decizie din acea perioadă din România aveau intenţii  bune, chiar vroiau să salveze Bancorexul de la faliment. Dar aveau  nevoie de o capitalizare rapidă şi masivă. Or, nici o instituţie bancară  internaţională nu mai vroia să crediteze Bancorexul fiindcă rezultatele  financiare ale celei mai mari bănci de stat din România erau total  necorespunzătoare. Şi atunci anumite persoane cu mari funcţii de  răspundere din stat au găsit soluţia, îngropând Fortuna şi salvând  Bancorexul. Adică au apelat la serviciile lui Zaher Iskandarani şi ale  lui Omar Hayssam, solicitându-le acestora să găsească fonduri pentru  Bancorex, contra garanţiilor bancare pe care Bancorex le-a oferit.  Aceştia au condiţionat aducerea dolarilor în Bancorex din sur‘se private  din ţările arabe de acordarea unor „ajutoare” ale statului român în  privinţa privatizărilor sau a neimplicării organismelor de control în  afacerile lor private. Aşa au apărut aceste persoane ca fiind  „salvatori” ai României, ei fiind făcuţi apoi membri PSDR şi fiind  incluşi în „lumea bună” din jurul preşedintelui României.
Aşa se explică probabil ascensiunea acestor personaje controversate.
Fără  sprijinul (dezinteresat?) al unor membri importanţi din conducerea  României din acea perioadă, nu era posibilă o astfel de operaţiune.
Bine,  dar din decembrie 2004 avem un nou preşedinte şi un nou Guvern. Cum vă  explicaţi că şi actualele autorităţi refuză această ofertă a Moscovei?
E  simplu. Chiar dacă s-au schimbat conducătorii, noi, cei care ne-am  ocupat în ultimii 12 ani de această problemă, am fost „încondeiaţi” ca  fiind „suspecţi” de acele persoane care lucrează în serviciile speciale  şi care au avut un interes evident să ne ponegrească, tocmai pentru ca  nici o autoritate românească să nu poată să stea de vorbă cu noi, iar  toate adresele noastre să nu fie tratate corespunzător.
Dar ce interes ar fi avut acele persoane care lucrează în serviciile speciale să vă denigreze?
O  bună parte din actualii lucrători ai serviciilor speciale care încă  lucrează în aceste structuri au beneficiat de credite preferenţiale de  la Bancorex, credite pe care ei nu le-au mai rambursat sau le-au  rambursat parţial. Or, dacă s-ar descoperi adevărul în această problemă,  ei ar fi primii care ar avea de suferit fiindcă nu numai ar fi obligaţi  să restituie creditele astfel obţinute, dar ar fi pasibili să suporte  şi deschiderea unor dosare penale.
Cum s-ar putea rezolva această problemă?
Aşa  cum spuneam, problema poate fi rezolvată numai prin înfiinţarea unei  comisii parlamentare de anchetă, care să cerceteze toate aspectele  colaterale. O comisie din care să facă parte parlamentari care nu au  avut de-a face cu serviciile secrete şi cu împrumuturile de la  Bancorex.
Aţi spus că ar fi două variante pe care le luaţi în calcul. Cea cu Bancorexul este una. Care ar fi cea de-a doua variantă?
Aici  ar putea fi o mare problemă, extrem de delicată şi sensibilă, legată de  faptul că Tezaurul României este de fapt o proprietate privată a BNR,  dar bunurile care au luat calea Kremlinului nu au fost 100% numai ale  românilor, ci o bună parte din ele aparţineau comunităţii de afaceri  evreieşti de la acea dată, care îşi ţinea economiile la Mormorosch Bank  din Bucureşti, o bancă foarte puternică a acelor vremuri. Din păcate nu  pot dezvolta acest subiect fiindcă aş putea aduce atingere intereselor  României şi nu doresc să provoc un scandal internaţional.
Într-un  articol publicat în Evenimentul Zilei, preşedintele României, domnul  Traian Băsescu, afirma că i-aţi fi cerut 2 milioane de dolari ca să  recuperaţi Tezaurul. Cum comentaţi acest fapt?
Niciodată  nu am cerut nici o sumă de bani, ba chiar am precizat, de foarte multe  ori, că nici eu şi nici vreo altă persoană din grupul meu nu am cerut  nici un fel de comision sau vreo altă facilitate financiară sau fiscală.
 Şi atunci ce surse de venit aveţi?
Din derularea proiectelor comerciale pe care le realizez cu partea rusă, bineînţeles altele decât proiectul Tezaurului.
 Credeţi că preşedintele României este dezinformat în acest caz?
Nu,  cred că domnul Traian Băsescu este informat destul de corect, să nu zic  total, dar suficient încât să fi acţionat corespunzător. Dacă era un  adevărat lider, un patriot şi un spirit naţional, aşa cum se pretinde a  fi, domnul Băsescu ar fi dat ordin să se exploateze imediat toate  informaţiile pe care le deţin pentru a profita de ocazia unică apărută  în perioada mandatului său şi pentru a prelua toate avantajele în  favoarea României. Dar domnul preşedinte a renunţat încă din prima zi în  care a pus piciorul la Cotroceni, în calitate de preşedinte, să se mai  ocupe de problema Tezaurului. De altfel domnia sa a declarat de  nenumărate ori că „problema Tezaurului aparţine trecutului şi că ar fi  bine s-o lăsăm în seama istoricilor!” Pentru mine faptele şi spusele  domnului preşedinte înseamnă, cum am mai spus-o de multe ori, trădare de  ţară, trădarea intereselor naţionale şi chiar subminarea economiei  naţionale.
De ce „subminarea intereselor naţionale”?
Pentru  că, dacă ar fi să facem un simplu calcul matematic, am putea realiza  dimensiunile catastrofalei decizii a preşedintelui ţării de a refuza o  astfel de variantă economică de rezolvare a problemei Tezaurului.
Vă rog să fiţi mai explicit.
Luând  în calcul că valoarea proiectelor economice, comerciale şi financiare  oferite de Moscova este de circa 10 miliarde USD pe an, calculând un  venit minim de 30% profit pe an, perfect realizabil în spaţiul economic  rus, ar rezulta că firmele româneşti ar fi putut avea un profit de 3  miliarde USD pe an. Rapoartele internaţionale de audit arată că la un  nivel aşa de ridicat al afacerilor ar fi permis ca un număr de 200.000  de oameni să lucreze efectiv la aceste proiecte, cu un venit  corespunzător, în care statul român ar fi obţinut din taxe şi impozite  circa 2 miliarde USD pe an (impozit pe salarii, pe profit, TVA, taxe de  import, accize etc.). Cu aceşti bani s-ar fi putut plăti de exemplu o  pensie de 4.000.000 lei vechi pe lună la 1 milion de pensionari sau ar  fi putut fi construite multe obiective sociale necesare. Dar, datorită  refuzului domnului Traian Băsescu în problema Tezaurului României,  beneficiile acestor proiecte vor lua calea Olandei şi a altor agenţi  economici, dar nu din România.
Pentru că sunteţi  foarte bine informat cu privire la toate aspectele referitoare la  Tezaurul românesc aflat la Moscova, care credeţi că este soluţia pentru a  finaliza favorabil acest demers?
Poate n-o să mă  credeţi, dar soluţia este uimitor de simplă. În primul rând ar trebui ca  problema respectivă să fie transferată din portofoliul MAE în cel al  Ministerului Economiei şi Comerţului de la Bucureşti. Acest minister are  în subordine un Centru Român pentru Promovarea Comerţului (CRPC),  practic fiind omologul lui de la Moscova. Între timp, toate instituţiile  şi comisiile care au avut tangenţă cu problema Tezaurului ar trebui să  se întâlnească şi să stabilească o valoare unică de bunuri şi valori  care ar mai fi de recuperat de la Moscova. După care CRPC ar urma să  semneze un contract cu firma abilitată de Moscova în rezolvarea acestei  probleme.
Şi dacă ar exista diferenţe de valori între ce oferă Moscova şi ce ar aştepta să primească Bucureştiul, cum se va proceda?
În  cazul în care vor exista diferenţe între cantitatea minimă de aur,  respectiv valoarea bunurilor reclamate şi ceea ce se va obţine de la  Moscova, grupul de firme care va derula acest proiect se va obliga să  preia aceste obligaţii financiare şi să-şi achite datoriile la statul  român până la limita acoperirii tuturor obligaţiilor de plată, într-un  termen rezonabil, care să nu afecteze procesul economic al grupului de  firme, dar nici să dureze mai mult de 10 ani. Toate aceste obligaţii de  plată ar urma să fie achitate din profiturile estimate a fi obţinute.
Interviu realizat de Virginia MIRCEA
O parte din dovezile prezentate de domnul Anca pot fi descărcate aici (arhivă zip -20 MB). Vom reveni curând cu dovezile prezentate într-o formă mai practică.









