Termenul de conservator, în genere, a suferit o denigrare în ultimele două secole de istorie şi civilizaţie europeană. O denigrare promovată deopotrivă de liberalismul şi democraţia triumfătoare şi de ideologiile de stânga şi extremă stânga, care au impus într-o bună parte a continentului experienţe politice, economice, sociale şi culturale. Termenul de conservatorism a servit ca antiteză a progresului şi a devenit mai mult sau mai puţin o insultă. Au existat însă şi reuşite de analiză a conservatorismului în sens constructiv. Cele mai importante vin din culturile germană şi britanică.
În Anglia se naşte critica la adresa revoluţiei franceze, luând forma cea mai coerentă în Germania. Germania face pentru ideologia conservatoare ceea ce Franţa face pentru iluminismul progresiv. Se poate spune, desigur rezumând totul la maximum, că Franţa a dezvoltat în modul cel mai radical elementele iluministe şi raţionale ale conştiinţei, devenind o purtătoare a „gândirii abstracte”, iar Germaniei i se poate atribui rolul complementar de a fi făcut o armă spirituală din gândirea istorico-organică a conservatorismului. (Cum observa Marx: „Germania a trăit revoluţia franceză pe planul filosofiei.”) Cât priveşte Anglia, ea este ţară tipic „gradualistică”, cu o dezvoltare evolutivă, nu revoluţionară şi deci uşor pretându-se la conservatorism. Gradualismul englez s-a sprijinit pe remarcabila elasticitate şi putere de adaptare la nou a straturilor sociale conservatoare, care au reuşit să păstreze în acest fel puterea. Anglia e o ţară în care nobilimea nu a devenit niciodată o casta. Ductilitatea ei mentală a fost remarcabilă (vezi scrierile lui Burke, Tocqueville, David Hume, Jacques Necker, Robert Salisbury, Hippolyte Taine, George Santayana sau G. K. Chesterton, Ortega y Gasset, K. Mannheim, sau, mai nou, David Cannadine, F. Meusel, J.Moser, A. Muller Arthur Audhey, Greta Jones, W.T.M. Riches…). Conservatorismul din ţări mai mici ale Europei s-a bucurat, de asemenea, de studii al căror răsunet a rămas mai mult local.
Tradiţionalism-conservatorism
În analiza conservatorismului trebuie mai întâi făcută distincţia între conservatorism şi tradiţionalism. Cel din urmă termen desemnează „o caracteristică universal umană”, exprimă tendinţa de a se ţine tenace de tradiţie, tendinţa de neaderare decât cu greutate la nou. A mai fost numită această tendinţă şi „conservatorism natural”. S-a încetăţenit însă denumirea de tradiţionalism, preferată de Max Weber. Tradiţionalismul este comportamentul contrapus oricărui reformism, este rezistenţa dintâi la orice nou. E universal uman. Un astfel de tradiţionalism este prezent şi în epoca modernă, nu doar în cea veche. Denotă „o caracteristică psihologică formală”, activă mai mult sau mai puţin în orice individ. Comportamentul tradiţional nu e legat nici măcar în epoca modernă de conservatorismul politic. Sunt persoane politic „progresiste” care în chestiuni de viaţă sunt tradiţionaliste, şi invers.
Un tradiţionalist în faţa introducerii, de pildă, a drumului de fier e, desigur, împotrivă, un conservator, unul care acţionează în cadrul conservatorismului politic, reacţionează în funcţie de programul partidului conservatorilor din ţara respectivă. Conservatorismul este un fenomen specific modern, istoric. Conservatorismul politic este „o structură spirituală obiectivă”, faţă de subiectivismul indivizilor singulari, care acţionează în sens tradiţionalist. Cu alte cuvinte, tradiţionalismul este un concept sociologico-generalizant vechi de când lumea, în vreme ce conservatorismul este un concept istorico-sociologic, care desemnează un fenomen modern, istoric şi sociologic determinat. Între cei doi termeni este o diferenţă esenţială. Cel dintâi care a conferit conservatorismului această conotaţie, de structură spirituală obiectivă, ieşită dintr-o anume conjunctură istorică, a fost Chateaubriand. În Germania termenul devine frecvent în anii 30 ai secolului al XIX-lea. În Anglia, din 1830. În România, după 1860.
Conservatorismul – reacţie la revoluţia franceză
Ca şi liberalismul, conservatorismul îşi are şi el rădăcinile în revoluţia franceză. Este reacţia socială, politică, intelectuală la acest remarcabil eveniment. Revoluţia a creat condiţiile sociale şi politice, care au determinat apariţia conservatorismului. Cu revoluţia, complexul istorico-social a devenit mai dinamic şi în cadrul lui s-a relevat cu claritate importanţa pentru ansamblu a oricărui element component. S-a diminuat corespunzător numărul unităţilor izolate, închise în sine, care mai înainte erau dominante. Dinamica complexului istorico-politic a produs o mai mare diferenţiere socială. Au apărut straturi sociale care au reacţionat neomogen la noile tendinţe de dezvoltare. Lumea ideilor şi a intenţiilor fundamentale vehiculate de aceste idei se divide şi ea, luând naştere curente sociale corespunzătoare acestor idei care se manifestă potrivit diferenţierilor sociale reprezentate.
Egalitate, proprietate genuină, aderenţă la imediat
Care este conţinutul spiritual al conservatorismului? Conservatorii resping conceptul burghez de egalitate care stă la baza teoriei burgheze de libertate. Pentru conservatori, oamenii sunt prin natura lor intimă inegali şi adevărata libertate consistă în posibilitatea ce se acordă fiecăruia de a dezvolta ceea ce are particular. Altfel, un concept exterior de libertate distruge întreaga sferă de individualitate dată de natură. Cu alte cuvinte, conservatorii resping „libertatea atomistică”, libertatea abstractă şi egalitatea forţată a indivizilor, care nu au cum să fie egali. Acceptă însă libertatea unor comunităţi organice. Inevitabil, această libertate presupune şi anumite privilegii, care, tot inevitabil, creează alte inegalităţi. Sunt mai mari aceste inegalităţi decât celelalte? Conservatorii spun că nu.
Conservatorismul respinge şi concepţia burgheză a proprietăţii. Dezvoltă conceptul unei „proprietăţi genuine”. Potrivit acestuia, proprietatea de mai înainte era legată de proprietar prin alte legături decât cea modernă. Ea conferea proprietarului anumite privilegii şi prerogative, consfinţindu-i, de pildă, dreptul de a avea un cuvânt în afacerile statului, dreptul de vânătoare, apartenenţa la jurii ş.a. Era deci o proprietate strâns legată de onoarea personală a proprietarului. Dacă, de exemplu, proprietarul îşi înstrăina posesia, dreptul de vânătoare nu putea fi înstrăinat, era semnul distinctiv că noul proprietar nu era cel „autentic”. Onoarea nu era transferabilă. Era deci o relaţie non-fungibilă între o determinată proprietate şi un determinat proprietar şi orice proprietate era impregnată de acest raport personal. Declinul acestui raport, consideră conservatorismul, s-a datorat dreptului roman, de fapt „revoluţiei romano-franceze”.
O altă trăsătură esenţială a gândirii conservatoare este aderenţa la ceea ce este imediat, la concret. Scrie Burke: „Eu nu mă interesez de enigma originilor, nici de acel dureros sfârşit al tuturor lucrurilor”. Mannheim e şi mai precis: „A trăi şi a gândi în chip concret semnifică… o voinţă de a acţiona exclusiv referitor la ambientul imediat, un refuz radical al domniei posibilului şi al speculativului”. Conservatorul pleacă întotdeauna de la un fapt singular, de la un fapt dat, nu se aruncă spre un orizont dincolo de acest fapt imediat. E preocupat să acţioneze imediat, cu detalii concrete, şi nu se preocupă de structura lumii în care trăieşte, nu-şi pune întrebări la care nu are un răspuns în acel moment. Aceasta spre deosebire de modul de a acţiona liberal-burghez, progresist, care pleacă întotdeauna de la ceea ce ar putea fi posibil, trecând peste ceea ce este dat imediat. Reformismul conservator tinde întotdeauna să înlocuiască fapte singulare cu alte fapte singulare. Nu tinde să transforme lumea întreagă, cum o face liberalismul, ci să substituie un fapt singular cu un alt fapt singular; să amelioreze o situaţie, nu să o schimbe. Tendinţa progresistă este spre sistem, cea conservatoare spre cazuri particulare.
Totodată, înţelegerea particularului de către conservatorism este făcută prin continuarea trecutului. Semnificatul unui fapt particular derivă din ceea ce e în spatele lui, în trecut, din ceea ce e prefigurat în germene. Progresistul trăieşte prezentul ca început al viitorului, în timp ce pentru conservator prezentul e ultima etapă a trecutului. De aici toate programele conservatoare în toată lumea şi în România, care toate voiau să amelioreze, nu să schimbe dintr-o dată.
Acestea ar fi trăsăturile esenţiale ale conservatorismului înţeles ca reacţie hotărâtă la revoluţia franceză. Numai că acest tip de conservatorism nu defineşte întreg curentul conservator, în evoluţia sa. Este doar partea sa iniţială. Odată depăşite straturile sociale şi intelectuale care i-au dat naştere, se dezvoltă încă din timpul restauraţiei şi un alt tip de conservatorism, radical diferit de precedentul, şi care sub anumite forme dăinuie şi în zilele noastre. Conservatorismul se manifestă şi sub o altă formă decât aceea până acum relevată: ca o reacţie a elitei împotriva unor stări de fapt. „Cu slăbirea legăturilor de castă, de clasă, de corporaţie, de familie între oameni, ei primesc un important impuls de a nu se ocupa de nimic altceva decât de interesele lor particulare, de a nu se gândi decât la ei înşişi, de a se închide într-un feroce individualism unde orice virtute publică e destinată să piară”. Sunt afirmaţiile lui Alexis de Tocqueville. Tot el consideră societatea modernă ca pe o societate în care „nimic nu este sănătos”, în care „fiecare se simte fără încetare asediat de frica de a coborî şi de mania de a se ridica; şi aceasta pentru că banul, care a devenit semnul distinctiv de categorisire a fiecăruia, a cucerit o extraordinară mobilitate trecând neîncetat dintr-o mână într-alta, transformând condiţia individului, înşelând şi dărâmând familii…” Şi Tocqueville acuză frenezia de îmbogăţire cu orice preţ, căutarea doar a bucuriilor materiale, chemând elita conservatore să reacţioneze.
Împotriva „individualismului feroce”
Acelaşi Tocqueville observă şi o altă caracteristică a epocii moderne, care este conformismul. El constată cum încet, încet, în această epocă, cetăţenii devin tot mai egali şi mai asemănători şi fiecare doreşte să fie aşa cum sunt toţi ceilalţi, constată „gigantica presiune a spiritului tuturor asupra inteligenţei fiecăruia”, felul în care încrederea în opinia publică devine o altă specie de religie, în care profetul e majoritatea. Apare astfel pericolul unui nou despotism, cu atât mai periculos cu cât nu controlează nu numai autonomia acţiunilor exterioare, dar anihilează autonomia spiritului şi loveşte în creativitatea inteligenţei.
Răsturnarea elitelor de către mase
Conformismul îşi găseşte o manifestare deplină în aşa-numita cultură de masă, o cultură săracă în idei originale şi bogată în schimb în idei generale, acceptate fără discuţie, pe baza unei aşa-zise eficacităţi sociale. Oamenii au multă curiozitate, dar puţin timp liber, sunt agitaţi şi activi, dar au puţin timp pentru a gândi. Ideile generale îi scutesc de studiul cazurilor particulare. Vor succes, dar fără mare efort. Egali în drepturi, în educaţie, în avere, de o egală condiţie, oamenii au inevitabil aceleaşi nevoi, obiceiuri şi gusturi similare. Din această cauză sub liberalism şi democraţie marile revoluţii intelectuale şi spirituale nu mai au loc. Peste tot şi peste toate se întinde un fel de materialism care neagă orice transcendenţă. Oamenii se izolează de ei înşişi şi unii de alţii şi fiecare nu mai este îndemnat să se ocupe decât de el însuşi, de propriul statut social. Faptul duce inevitabil la un dezinteres crescând pentru treburile publice, pentru cauzele comune (în afară de situaţia în care ele sunt purtătoare de posibilităţi de îmbogăţire). Posturile de guvernare rămân în aceste condiţii la dispoziţia tuturor ambiţioşilor, care găsesc deschis drumul puterii.
Într-o societate de acest tip elitele devin mortificate. Centralismul birocratico-administrativ anulează responsabilitatea elementelor singulare, distruge sau diminuează formaţiile intermediare şi organismele autonome din sfera politico-statală, deci ceea ce poate susţine societatea civilă. După Ortega y Gasset, un alt mare gânditor al conservatorismului modern, elitele au guvernat societăţile până la sfârşitul secolului al XIX-lea. Fiecare din aceste elite elabora un program, şi masele erau chemate să aleagă, să se recunoască în acel program şi în acea elită. La un moment dat s-a întâmplat ceva catastrofic. Masele au răsturnat elitele şi li s-au substituit. Evident Ortega nu condamnă bunăstarea adusă de societatea industrială. Dar problema reală era dominaţia exercitată de „omul masă”, înfrângerea aristocraţiei intelectuale, cu rezultate dezastruoase. „Masa dă la o parte tot ceea ce este diferit, singular, individual, calificat, selecţionat. Cine nu este ca toata lumea, cine nu gândeşte ca toata lumea, acela riscă să fie eliminat”. Analiza lui Gasset nu este reacţionară, este conservatoare. Ea pleacă de la adevăruri cunoscute. Pentru că, într-adevăr, trăim, în ultimul veac, într-o lume în care masificarea e tot mai extinsă, stimulată mult de mass-media, care are azi o putere enormă, în care cultura de masă face legea, impune modelele sale, produce modele culturale destinate să dureze un sezon. Or, adevărata cultură este aceea a elitelor.
Din toate aceste motive intră în acţiune sau trebuie să intre conservatorismul de tip nou. Instrumentele folosite: libertatea presei, asociaţiile autonome în toate domeniile. Scopul: crearea unui spirit conservator din partea celor mai buni, un spirit împotriva tuturor rapidelor inovaţii şi improvizaţii în câmpul intelectual şi social, împotriva schimbărilor pentru schimbare. Individul nu poate ieşi de sub tendinţele distructive ale societăţii democratice de masă decât lărgind sectorul societăţii civile, decât propunându-şi ca obiectiv conservarea unor determinate valori care să salveze integritatea intelectuală şi morală a fiecăruia. Cu alte cuvinte, salvgardarea individului de tirania majorităţii, autonomia societăţii civile de opresantul aparat birocratic generat de societatea democratică de masă.
Mai poate avea acest conservatorism valenţe politice, sau rămâne doar în sfera morală? Credem că rămâne doar în sfera morală, potenţând însă curente la modă în politică.
Conservatorismul român – parte a conservatorismului european
Conservatorismul român se aseamănă cu conservatorismul european în genere. Dar, spre deosebire de liberalism, el se revendică şi dintr-o realitate românească proprie, din tradiţii proprii. Fie şi parţial, el moşteneşte ideologic pătura conducătoare a Principatelor Române. Legătura cu epoca modernă dintre români şi vecinii lor de la nord şi vest nu are semnificaţii deosebite. Atunci când românii intră în modernitate şi caută contactul strâns cu civilizaţia Occidentului, îl stabilesc direct cu englezii, francezii, germanii, austriecii, fără intermediari. Singura apropiere care s-ar putea face ar fi cu clasa conducătoare din Rusia, care, mai bogată şi apropiată mai dinainte de Occident, a influenţat şi clasa conducătoare română mai cu seama în timpul deselor ocupaţii ruseşti ale Principatelor în secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea (ofiţerii armatelor ruseşti erau exclusiv aristocraţi). O materializare a acestei influenţe ar fi Regulamentele Organice. Şi în România conservatorismul îmbracă cele două aspecte pe care le îmbracă şi în Occident. Şi aici el se manifestă ca o reacţie nu la revoluţia franceză ca atare (boierii români au privit cu simpatie revoluţia franceză, gândindu-se că Franţa revoluţionară va ajuta ţările române să scape de fanarioţi), ci ca o reacţie la spiritul revoluţionar în impulsionarea unor transformări sociale prea repezi. Nu se prelua decât o parte din mesajul revoluţionar, cel extern, ignorând aspectul său social, de egalitate socială. Nu puţin a contribuit la aceasta modul în care s-a făcut modernitatea în spaţiul românesc,cu un proces de reforme care şi el s-a acomodat cu împrejurările internaţionale. Când acestea au fost favorabile, procesul reformelor a fost mai alert. Dar el s-a încetinit când condiţiile externe i s-au împotrivit. Procesul revoluţionar-reformist a avut un caracter naţional predominant. Unirea şi independenţa au fost imperative care au trecut înaintea libertăţilor din interior. Unele se legau de altele, desigur, dar cele din urmă nu s-au pus până nu se împlineau cele dintâi (vezi, de pildă, dezbaterile din adunările ad-hoc). Şi atunci când a venit timpul să se aducă în prim-plan problemele din interior, „fierbinţeala” procesului revoluţionar se domolise. Şi răspunsurile şi soluţiile n-au mai fost radicale, ci potolite. Revoluţiile nu au fost niciodată duse până la capăt în spaţiul nostru de istorie.
La consideraţiile de mai sus se pot adăuga altele care ţin de psihicul naţional şi specificitatea etnică românească. Chestiune foarte interesanta şi la care, în epoca modernă şi contemporană, au încercat răspunsuri (mai importanţi): D. Drăghicescu în „Din psihologia poporului român”, Mihai Ralea în „Fenomenul românesc”,G. Călinescu în „Istoria literaturii române de la origini până în prezent”, C. Ciopraga în „Personalitatea literaturii române”,Edgar Papu în „Tipul creativ românesc în contextul universal”, în „Aesthesis carpato-dunărean”, antologie realizata de Florin Mihăilescu, Bucureşti, 1981 sau Florin Mihăilescu „Psihicul naţional şi specificul românesc în Aesthesis…”, (mai nou, vezi volumele „Dreptul la memorie”, vol. I-IV, Bucureşti, 1993-1994).
Românii asimilează cu mare uşurinţă formele noi fără a renunţa însă la respectarea unui anume organicism al vieţii specific firii lor. De aceea asimilarea rămâne adesea incompletă, iar specificitatea nu ajunge să se definească suficient ideologic.
Orientarea doctrinară conservatoare încearcă să răspundă asupra chipului în care s-a dezvoltat civilizaţia română în secolul al XIX-lea şi la începutul celui de-al XX-lea. Care erau căile de dezvoltare ale acesteia, mijloacele sale, care era sau trebuia să fie sistemul ei? Şi cu răspunsul la întrebările de mai sus intrăm în teoria formelor fără fond, principala creaţie a conservatorismului, considerată de unii cercetători „un mod specific românesc” de a răspunde „provocării istoriei”, „o formă mentis românească”, una din „marile idei teoretice ale Europei”. Dincolo de adjective, trebuie observat că, indiferent de domeniul în care s-a manifestat, această teorie, prin introducerea spiritului critic, a dat modernizării României conştiinţa de sine.