Home » Politică externă » În Europa, Ghaddafi nu mai este un paria

În Europa, Ghaddafi nu mai este un paria

Ghaddafi poate că este oaspetele de onoare al capitalelor europene, dar o schimbare a liderului libian sau a regimului său este mai degrabă o iluzie.

În decembrie 2007, dictatorul libian Muammar Ghaddafi a efectuat un turneu triumfător în Europa. Fără a mai fi un paria inter­naţional, el a primit onorurile cuvenite unui şef de stat. Întâmpinat de preşe­dintele Nicolas Sarkozy la Palatul Elysée, el a ignorat rezerva ministrului de externe Bernard Kouchner. În fond, în ciuda răcelii lui Kouchner, Ghaddafi tot a obţinut contracte de aproape 15 miliarde de dolari.
Liderii europeni descriu reabili­ta­rea Libiei ca pe o dovadă a faptului că politica lor de apropiere cu paşi mici dă rezultate. Pe 11 octombrie 2004, Con­siliul de Miniştri al Uniunii Europene a acceptat, în schimbul disponibilităţii Libiei de a-şi închide programul de arma­ment de distrugere în masă şi de a acorda compensaţii victimelor acte­lor de terorism libiene din trecut, să ridice embargoul comercial şi militar asupra Libiei. Explicând decizia, amba­sa­dorul Comisiei Europene Marc Pie­ri­ni lăuda “dialogul permanent şi plin de încredere întreţinut de Colonelul Mua­m­mar Ghaddafi şi preşedintele Roma­no Prodi în aceşti ani decisivi.”
Apropierea europeană a durat un deceniu. În 1995, întâlnirea miniştrilor europeni de externe de la Barcelona lansa Parteneriatul Euro-Mediteranean cu scopul de a iniţia un dialog politic şi de securitate, de a crea treptat o zonă de liber schimb şi de a încuraja socie­tatea civilă. Iniţial Uniunea Europeană a exclus Libia, dar patru ani mai târziu preşedinţia UE invita observatori libieni să participe la o conferinţă în Stuttgart. Acolo Libiei i s-a propus statutul de mem­­bru, în baza ridicării sancţiunilor ONU şi a aderării guvernului libian la protocoalele de la Barcelona.
Politica europeană are la bază mai mult dorinţa de a promova comerţul şi de a limita migraţia din Africa spre zo­na Schengen, şi mai puţin preo­cupările legate de drepturile omului sau de refor­ma politică. Ghaddafi poate că este oaspetele de onoare al capitalelor europene, dar o schimbare a liderului libian sau a regimului său este mai degrabă o iluzie. Deşi oficialii europeni şi omologii lor americani oferă Libiei o nouă imagine, de membru integrat al comu­nităţii internaţionale, atitudinea lui Ghaddafi faţă de terorism şi drep­turile omului rămâne neschimbată.

Terorismul

În 2004, când oficialii europeni îl primeau pe Ghaddafi în prima sa vizită în Europa după 15 ani şi discutau despre reabilitarea sa, colonelul le-a amintit ce le va face dacă nu îi vor îndeplini solicitările. Stând alături de Prodi, liderul libian a avertizat: “Spe­răm într-adevăr că nu vom fi obligaţi sau forţaţi într-o bună zi să ne întoarcem la acea perioadă în care ne bombardam maşinile sau ne legam centuri cu explozibili în jurul paturilor şi în jurul soţiilor.” Diplomaţii susţin că liderul libian şi-a schimbat viziunea, dar pentru Ghaddafi, terorismul ră­mâ­ne în meniul opţiunilor acceptabile în caz că diplomaţia sau mita europeană se dovedesc sub aşteptări.
Denunţarea terorismului de către regimul de la Tripoli nu a fost niciodată reală. În timp ce negocia plăţile pentru victimele bombelor din zborul 103 Pan Am şi UTA 772, guvernul libian îi ali­menta cu bani pe teroriştii Abu Sayyaf din Filipine, pentru ca gruparea să-şi îngroaşe rândurile şi să sporească frecvenţa şi gravitatea atentatelor. Mai recent, oficiali irakieni au anunţat că Seif al-Islam, fiul liderului libian şi repre­zentantul reformei la coctailurile europene, a finanţat o grupare res­pon­sabilă pentru atentate cu bombă şi zeci de morţi în Mosul.
Nici convertirea lui Ghaddafi la teoria drepturilor omului nu a fost mai sin­ceră. El a eliberat cinci asistente bulgare şi un medic palestinian deţi­nuţi pentru acuzaţii inventate nu pen­tru că apropierea europeană ar fi încurajat o schimbare de compor­ta­ment, ci mai degrabă pentru că oficialii europeni au aranjat plata unei răs­cumpărări de 400 de milioane dolari, iar Parisul a acceptat să expedieze în statul nord-african armament avansat şi chiar tehnologie nucleară. Faptul că aranjamentul i-a permis lui Ghaddafi să pună un semn de egalitate morală între atentatele cu bombă asupra avioa­nelor şi asistentele bulgare care încercau să-i ajute pe copiii Libiei ar trebui să reprezinte un motiv de ruşine pentru diplomaţii europeni câteva decenii.
Disponibilitatea Europei de a acorda mai multă importanţă legă­tu­rilor comerciale decât oricăror alte con­siderente subminează şi ea eforturile internaţionale de judecare a crimelor de război. În timp ce fostul preşedinte liberian Charles Taylor aşteaptă să fie judecat la Haga, Tribunalul Special pentru Sierra Leone a publicat dovezi că Ghaddafi a antrenat şi sprijinit forţele care i-au oprimat cel mai mult pe civili. Disponibilitatea europenilor de a scuza astfel de crime în schimbul unui beneficiu financiar umple de ridicol discursurile lor despre drepturile omului. Chiar în timp ce şefi de state şi de companii europene vizitează Tripoli pentru a semna contracte profitabile, Fathi Eljhami, principalul susţinător al reformei politice în Libia, rămâne încar­cerat, neluat în seamă de Bruxelles.
Libia nu s-a schimbat, indiferent de declaraţiile americane şi europene. Astăzi, atât Bruxellesul cât şi Wa­shing­tonul prezintă Libia ca pe un succes, fie pentru politica de apropiere, fie pentru doctrina Bush. Ce contează este realitatea. Este periculos să trecem cu vederea absenţa unei reforme reale. Nu doar că Ghaddafi continuă să încurajeze terorismul şi să încalce drepturile omului, ci el poate folosi oricând infuzia de fonduri şi tehnologie europeană pentru a-şi relua programul de înarmare. Eşecul nu se va limita însă la Libia. Alte state-problemă, ca Siria, Iranul şi Coreea de Nord, înţeleg acum că ultimatumurile occidentalilor sunt trecătoare şi că amânarea este profitabilă.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 55
© 2010 REVISTA CADRAN POLITIC · RSS · Designed by Theme Junkie · Powered by WordPress