Dragoş Dincă este directorul Institutului Naţional de Administraţie. INA are ca misiune gestionarea unitară a procesului de formare continuă a resurselor umane din administraţia publică
Domnule director general, ne puteţi spune care este rolul INA în formarea funcţionarilor publici?
Institutul Naţional de Administraţie susţine instituţiile şi autorităţile publice în dezvoltarea resurselor umane şi în încercarea de a oferi servicii mai bune şi mai eficiente beneficiarilor indirecţi ai programelor INA – cetăţenii.
Institutul are ca misiune gestionarea unitară a procesului de formare continuă a resurselor umane din administraţia publică. INA acţionează şi la nivel strategic prin elaborarea strategiei de formare continuă a funcţionarilor publici alături de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi alte instituţii interesate. De asemenea, INA coordonează cele opt Centre Regionale de Formare Continuă pentru Administraţia Publică Locală şi diseminează informaţiile şi activităţile de formare continuă în cadrul reţelelor de parteneri naţionali şi internaţionali.
Cum vedeţi INA peste 5 ani?
INA va continua să ofere programe de formare specializată şi de perfecţionare pentru funcţionarii publici.
Pe termen mediu şi lung, INA îşi va asuma din ce în ce mai mult atribuţii de reglementare a pieţei de formare, prin elaborarea de standarde generale de evaluare a performanţelor furnizorilor de servicii de perfecţionare şi atestarea acestora. Întrucât ne propunem să încurajăm demonopolizarea pieţei de formare, implicarea INA pe partea de reglementare a pieţei va aduce cu sine necesitatea de a reduce rolul de furnizor de formare. Probabil că vom păstra acest rol numai pentru anumite categorii de funcţionari publici, considerate strategice, cum ar fi de exemplu înalţii funcţionari publici.
Practic, noi vom oferi servicii de formare numai în măsura în care ceilalţi furnizori aflaţi pe piaţă nu pot acoperi cererea existentă. În acelaşi timp, ne vom implica mai mult în activităţi de cercetare şi consultanţă pe probleme care ţin de buna funcţionare a administraţiei publice.
Pentru 2008 ne propunem să dezvoltăm cursuri în sistem on-line, având ca avantaje reducerea timpului efectiv pe care participanţii trebuie să îl petreacă într-o sală de curs, sporirea timpului alocat pentru parcurgerea tematicilor cursului, reducerea costurilor şi eficientizarea activităţii la locurile de muncă.
De asemenea, ne propunem să reducem numărul de cursuri de scurtă durată în favoarea celor de formare specializată. În acest sens, avem în vedere cursuri în domeniul managementului resurselor umane, fondurilor structurale, comunicării şi dezvoltării urbane.
Cum intenţionaţi să răspundeţi cererii existente pe piaţa de formare a funcţionarilor publici?
INA colaborează cu Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici pentru identificarea nevoilor de formare existente pe piaţă. Publicul nostru ţintă este reprezentat în primul rând de funcţionarii publici din administraţia publică centrală. Pentru aceştia, colaborăm îndeaproape cu instituţiile de unde provin. În acest sens, anul acesta s-au dezvoltat pachetele de cursuri organizate la cerere, pentru a realiza o mai bună corelare între cererea instituţiilor şi oferta INA. Pe lângă acestea, vom dezvolta şi îmbunătăţi curricula programelor pe care le desfăşurăm pentru ca tematicile abordate să fie de actualitate şi să prezinte relevanţă, utilitate şi interes pentru grupul nostru ţintă. Elaborarea şi implementarea unor sisteme de evaluare a participanţilor şi a programelor de formare specializată vor fi dezvoltate în următorii 2 ani. Nu în ultimul rând, INA oferă şi programe de formare în limbi străine. Acestea sunt extrem de importante pentru funcţionarii publici care vor interacţiona cu administraţia europeană.
Suntem în măsură şi deschişi să oferim sprijin tuturor instituţiilor publice în ceea ce priveşte nevoile de formare ale propriilor angajaţi.
Ce cursuri oferiţi pentru înalţii funcţionari publici?
În cadrul programului de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, INA pune la dispoziţia beneficiarilor cursuri la standarde europene ce vizează domenii de interes din administraţia publică: Management strategic şi planificare strategică, Legislaţie europeană, Gestionarea fondurilor europene, Achiziţii publice, Comunicare, Managementul resurselor financiare, Managementul resurselor umane.
Ce aşteptări aveţi în ceea ce priveşte reforma funcţiei publice în 2008?
Pentru 2008 ne dorim să asistăm la profesionalizarea cu adevărat a funcţiilor publice. Acest lucru va fi posibil în primul rând prin implementarea unui nou sistem de recrutare bazat pe testarea competenţelor şi a abilităţilor celor care vor să-şi desfăşoare activitatea în administraţia publică. Ceea ce va contribui, de asemenea, la dezvoltarea unui corp de funcţionari publici profesionişti este aplicarea unui sistem adecvat de salarizare, motivant, bazat pe performanţă şi a unui sistem de carieră bazat pe merite, şi mai puţin pe vechime.
Cum vedeţi administraţia publică în 2008?
Fiind un an al alegerilor locale, aştept schimbări însemnate în procedura de desemnare a candidaţilor în sensul promovării de tineri profesionişti în postura de candidaţi pentru funcţiile de primari. Cred că la 18 ani de la revoluţie e timpul să se producă o schimbare şi să punem în valoare tânăra generaţie. România a ajuns la vremea majoratului!