Kosovo este cuvântul ce marchează o nouă etapă în evoluţia relaţiilor internaţionale la începutul secolului XXI. Kosovo reprezintă un catalizator de evenimente şi frustrări de ordin politic adunate de-a lungul timpului. Se poate marca începutul unei noi ere în relaţiile bilaterale NATO-Rusia, însoţite de noi tensiuni şi contradicţii.
În toată această construcţie, SUA au reuşit atingerea a două mari  scopuri tactice: menţinerea unei situaţii confuze în Balcani lovind  astfel în interesele Federaţiei Ruse în această zonă, iar pe de altă  parte se demonstrează incapacitatea instituţiilor Uniunii Europene de a  oferi soluţii fezabile unei crize ivite pe propriul continent. Pe termen  lung acest tip de gândire poate avea consecinţe cu turnuri  surprinzătoare.
Sprijinul SUA acordat provinciei Kosovo reprezintă un  capăt de pod tactic deschis, scopul final rămânând slăbirea  intereselor ruseşti în regiunea Balcanilor. Rusia şi-a manifestat  interesul în regiunea extinsă a Balcanilor căutând metode de  influenţare politico-economice în foarte multe circumstanţe ivite în  ultima perioadă de timp. Kosovo se alătură unei lungi serii de dispute  între Federaţia Rusă şi SUA între care amintim chestiunea scutului  antirachetă european, problematica extinderii NATO, controversele  economice în ceea ce priveşte transportul petrolului şi gazului  natural. Acest întreg tablou, marcat de culori nuanţate, apare în  apropierea desfăşurării summit-ului NATO de la Bucureşti. Este absolut  evident faptul că problema Kosovo va fi un subiect fierbinte al  discuţiilor de la Bucureşti.
Precedent periculos sau start de oportunităţi?
Originea  temerilor pe care România le nutreşte faţă de problema Kosovo îşi are  originea în anii 1990, mai exact în continua controversă legată de  posibilitatea ca maghiarii din Transilvania să acţioneze într-o manieră  similară. Situaţia este cu mult mai complexă o dată cu mutarea axului  posibilelor probleme pe direcţia Transnistria-Republica Moldova.  România se simte vulnerabilă în faţa unor astfel de posibile dezvoltări  regionale, dar dincolo de aceste aspecte ţara noastră poate juca şi un  meci cu rezultate extrem de favorabile. Diplomaţia românească poate  scăpa de letargia din ultima perioadă printr-o gestionare optimă a  posibilităţilor oferite de acest complex de situaţii. Este o ocazie  pentru noi contacte cu Federaţia Rusă şi redeschiderea unor dosare  extrem de importante în special cele legate de Republica Moldova şi  viitorul acestui stat. Poziţia rece a Chişinăului din ultima perioadă a  pus relaţiile bilaterale moldo-române într-un con de umbră unic şi greu  de depăşit. Diplomaţia românească a învăţat faptul că drumul spre  Chişinău trece prin Moscova, iar ultima perioadă oferă posibilitatea  unor noi contacte având în vedere poziţiile asemănătoare ale României şi  Federaţiei Ruse în chestiunea Kosovo. Summit-ul NATO de la Bucureşti  poate fi şansa unui nou început în relaţiile româno-ruse, dar totul  depinde de felul în care Bucureştiul va şti să speculeze această  oportunitate.
Kosovo a reprezentat şi o reconfirmare a relaţiilor  optime dintre România şi Serbia, o continuare pe un trend ascendent,  ţara noastră putând juca şi rolul de mediator între Belgrad şi  Bruxelles. Vizita simbolică a lui Boris Tadici reprezintă o confirmare a  unei noi etape în relaţiile gold health medical bilaterale posibil marcată de cooperare  politică şi economică.
Discuţiile privind posibila autonomie a  Ţinutului Secuiesc reprezintă o consecinţă normală, având în vedere  ultimele evoluţii din regiune. Ceea ce trebuie evitat sunt discuţiile  purtate de extremişti ce vor duce problema pe un drum cu soluţii  nefezabile, iar, atunci când raţionalul va învinge focul naţiunilor,  specific secolului XIX, vom reuşi să construim Europa la care cu toţii  visăm.









