Antiterorismul, ca şi spionajul şi operaţiunile secrete, nu e un sport pentru public. Cu cât exersează mai mult, cu atât fiecare ţară devine mai bună în domeniu. Iar Franţa a devenit cel mai performant practicant al antiterorismului din Europa. Nici unul dintre oficialii europeni în domeniul luptei împotriva terorismului nu contrazice acest lucru.
Şi dacă în ce priveşte statul european cu cea mai mare experienţă în lupta împotriva terorismului părerile sunt împărţite – Germania cu Grupul Baader-Meinhof, Italia cu Brigăzile Roşii, Spania cu gruparea separatistă bască Euskadi Ta Askatasuna, sau chiar Marea Britanie cu Armata Republicană Irlandeză –, nu există nici un dubiu că Franţa are cel puţin la fel de multă experienţă în lupta cu cele mai virulente şi complexe forme de terorism modern.
Două valuri de atentate teroriste, primul la jumătatea anilor 1980 iar al doilea la mijlocul anilor 1990, au făcut ca Franţa să conştientizeze acut atât problema terorismului susţinut de state din Orientul Mijlociu, cât şi pe cea a extremiştilor islamici, independenţi, dar bine organizaţi. Atentatele din 1985 şi 1986 au fost probabil de inspiraţie iraniană, realizate ca răzbunare pentru sprijinul militar şi financiar acordat de Franţa lui Saddam Hussein. Atentatele din anii 1990 însă, consecinţe ale războiului civil algerian, au demonstrat clar autorităţilor franceze că francezii “cumsecade”, les français de souche, se pot converti la islam, iar musulmanii crescuţi în Franţa pot deveni vârful de lance al terorismului pe scară largă.
Prin contrast, serviciile de securitate britanice şi germane au conştientizat lent ameninţarea reprezentată de musulmanii radicali educaţi în propriile ţări. Marea Britanie a mizat pe abordarea multiculturală a problemei imigranţilor, considerată superioară modelului asimilării forţate folosit în Franţa. Dar, după descoperirea a nenumărate planuri de atentate teroriste ale musulmanilor britanici şi după atentatele din sistemul public de transport din 7 iulie 2005 din Londra, autorităţile publice şi de securitate britanice au început să pună sub semnul întrebării abordarea de tip „londonist“ a problemei integrării musulmanilor. La fel, până nu demult autorităţile de la Berlin au considerat că Germania nu se confruntă cu problema terorismului în rândul musulmanilor de pe teritoriul său, dar două tentative de atentate în ultimii doi ani – unul având ca ţintă sistemul feroviar german, iar celălalt bazele militare şi obiectivele americane din Germania – au dat naştere la îndoieli serioase şi în rândul oficialilor germani.
Pe de altă parte, analiştii şi jurnaliştii francezi sunt cu mult înaintea colegilor lor europeni şi americani şi în ce priveşte disecarea jihadismului şi a extremismului islamic, şi în analizarea fenomenului „Zacarias Moussaoui“ – militanţii şi teroriştii musulmani crescuţi şi educaţi în Europa. Iar oficialii francezi care activează în domeniul antiterorismului în ţară şi în afara ei par a fi la curent cu cercetările teoretice, având adesea relaţii de colaborare cu analiştii şi jurnaliştii specializaţi în domeniu. Oficialii din Ministerul de Interne şi penitenciarele franceze, de pildă, au fost remarcabil de deschişi şi cooperanţi în privinţa interviurilor realizate de renumitul sociolog franco-iranian Farhad Khosrokhavar cu membrii al-Qaeda arestaţi. Cercetările lui Khosrokhavar, concretizate în lucrarea Quand Al-Qaida parle: Témoignages derrière les barreaux (Când al-Qaeda vorbeşte: mărturii de după gratii), reprezintă cea mai profundă analiză a modului de gândire şi de acţiune a membrilor europenizaţi, puternic occidentalizaţi ai al-Qaeda. Nimic din literatura americană nu se compară cu această analiză pătrunzătoare a elitei occidentalizate a al-Qaeda.
Ceea de distinge Franţa de celelalte ţări este sistemul judecătorilor de instrucţie (juges d’instruction) şi capacitatea lor de a pune în mişcare resursele politice uriaşe ale ţării.
Raportul Marsaud, publicat pe 22 noiembrie 2005 de o comisie parlamentară specială însărcinată cu analiza capacităţilor antiterorism ale Franţei, articulează opinia generală în Franţa privind ameninţarea reprezentată de terorismul islamic radical. Este poate cea mai convingătoare prezentare făcută până acum de o organizaţie publică europeană a motivelor pentru care cetăţenii săi sunt profund implicaţi în lupta împotriva terorismului.
Absenţa atentatelor islamiste pe teritoriul francez din 9/11 până acum nu trebuie interpretată greşit: nu înseamnă că Franţa a fost scutită de asemenea acţiuni datorită poziţiei sale privind conflictul din Irak. De la atentatele de la WTC din 9/11, au fost capturate celule teroriste care planificau atentate în Franţa. Mai mult, în afara graniţelor Franţei au fost atacate ţinte franceze, în atentatul din 8 mai 2002 de la Karachi, în care au murit 14 persoane, 11 din ele angajaţi ai DCN (Direction des Constructions Navales, cel mai mare constructor francez de nave), sau atentatul împotriva petrolierului Limburg, lângă coasta Yemenului, pe 6 octombrie 2002. Franţa este parte integrantă a civilizaţiei occidentale, ţinta teroriştilor islamici radicali. Ca atare, face parte din ţintele potenţiale ale acestor terorişti, exact ca orice alt stat occidental. Membră a coaliţiei internaţionale din Afganistan, unde forţele speciale participă la urmărirea liderilor al-Qaeda, Franţa este astfel considerată un duşman, indiferent de poziţia ei în problema Irakului. Mai mult, încă din 1986, Franţa s-a aflat în primele rânduri ale luptei împotriva terorismului (inclusiv cel din Orientul Mijlociu): contribuţia sa în distrugerea reţelelor şi rolul principal în eforturile internaţionale de anihilare a terorismului au transformat-o fără îndoială într-un inamic al grupurilor teroriste internaţionale. În plus, Franţa trebuie să ia în considerare şi poziţia geografică şi istoria sa. S-a demonstrat clar că Franţa este ţinta preferată a grupării algeriene GSPC (Grupul Salafist de Predică şi Luptă).
Activitatea antiteroristă
Unul dintre lucrurile pe care francezii le fac bine şi care îi ajută în activitatea antiteroristă este acordarea de atribuţii extraordinare serviciului lor de securitate internă, Direction de la Surveillance du Territoire (DST) şi magistraţilor însărcinaţi cu investigaţiile antiterorism (juges d’instruction). Această ultimă instituţie este elementul-cheie în performanţele antiterorism ale Franţei, permiţând îmbinarea atribuţiilor de prevenire, combatere şi sancţionare într-un singur individ. Această funcţie, creată după 1986, nu are corespondent în nici un alt stat occidental, iar atribuţiile sale par a fi unice în Europa. Aceşti judecători supraveghează şi adesea conduc investigaţiile multitudinii de servicii de poliţie franceze, şi mai ales pe cele ale diviziei de informaţii din poliţia franceză, Renseignements Généraux şi DST.
Conducerea investigaţiilor se realizează prin îmbinarea tipic franceză a statutului administrativ cu relaţiile – la fel de importante – personale şi instituţionale informale. Aceşti juges d’instruction nu au autoritatea de a comanda DST, care oficial este subordonată ministrului de interne. Dar, datorită succesului unor magistraţi care au demonstrat că pot gestiona informaţii sensibile obţinute de o agenţie naţională de informaţii, DST şi-a oficializat relaţiile cu aceşti magistraţi. În prezent, judecătorii de instrucţie pot conduce operaţiuni DST, inclusiv obţinerea de informaţii. Clasa politică de la Paris, adesea în conflict cu corpul magistraţilor, s-a obişnuit cu independenţa acestor magistraţi de investigaţie. Cinicii ar putea spune că acest fapt demonstrează cât de delicată este problema terorismului din punct de vedere politic – e mai bine că potenţialele efecte negative ale unor astfel de cazuri sunt suferite de magistraţi, şi nu de aleşi. Dar în acelaşi timp este o recunoaştere a eficacităţii şi a profesionalismului dovedite de juges d’instruction din 1986 încoace.
Analiştii şi jurnaliştii francezi sunt cu mult înaintea colegilor lor europeni şi americani şi în ce priveşte disecarea jihadismului şi a extremismului islamic.
Aceşti magistraţi şi birourile lor au devenit depozitarii informaţiilor antiterorism ai guvernului francez. Avantajul faţă de sistemul american este semnificativ: personalul antiterorism din FBI, Departamentul de Justiţie şi Consiliul de Securitate Naţională sunt însărcinate cu cazuri de terorism prin rotaţie, pe perioade de câţiva ani. Puţini dintre ei se pot lăuda cu monitorizarea anumitor cazuri sau a anumitor organizaţii islamiste timp de mai mulţi ani. Bruguière, cel mai cunoscut juge d’instruction al Franţei, s-a ocupat de cazuri de terorism peste 25 de ani, şi îşi copleşea interlocutorul cu detalii şi analize care nu puteau fi obţinute decât prin experienţă directă îndelungată. Aceşti magistraţi au devenit servicii de informaţii antiterorism.
Observatorii sunt uimiţi de capacitatea francezilor de a concentra rapid resurse diferite ale statului. De la folosirea cu prisosinţă a microfoanelor şi a altor forme de interceptare electronică la urmărirea fizică, zi şi noapte şi la „arestarea preventivă“ a unor ţinte împotriva cărora autorităţile nu au suficiente dovezi pentru începerea urmăririi penale, magistraţii şi serviciile aliate de poliţie şi informaţii îi pot monitoriza, hărţui şi paraliza pe cei suspectaţi de activităţi teroriste. Juges d’instruction sunt cei care au eliminat aproape în întregime aceaste barieră.
Alte agenţii
Franţa are şi alte agenţii importante de combatere a terorismului. Cea mai importantă este Conseil de Sécurité Intérieure (Consiliul de Securitate Internă), condus de preşedintele Franţei sau un reprezentant al acestuia, care „defineşte orientarea politicii de securitate internă şi stabileşte priorităţile.“ Primul ministru conduce Comité Interministériel du Renseignement (Comitetul Interministerial de Informaţii), care reuneşte toate ministerele implicate în combaterea terorismului. Ministerul de Interne conduce Comité Interministériel de Lutte Antiterroriste (Comitetul Interministerial de Luptă Antiteroristă), care coordonează acţiunile la nivel ministerial. Foarte importantă este şi Unité de Coordination de la Lutte Antiterroriste (Unitatea de Coordonare a Luptei Antiteroriste), înfiinţată în 1984 în cadrul Ministerului de Interne. Această unitate centralizează informaţiile furnizate de toate celelalte agenţii, inclusiv Ministerul de Interne, Ministerul Apărării şi Ministerul Economiei, Finanţelor şi Industriei.
Desigur, nici una dintre aceste organizaţii şi birouri nu este specific franceză. Ceea de distinge Franţa sunt judecătorii ei de instrucţie şi capacitatea lor de a pune în mişcare resursele politice uriaşe ale ţării. Datorită statutului lor special, aceşti magistraţi pot menţine atenţia şi viteza de reacţie a aparatului francez de combatere a terorismului la nivele greu de egalat în alte ţări, mai ales pe măsură ce ne îndepărtăm de momentul 9/11 când ameninţarea se dezvoltă aproape invizibil şi este mult mai greu de identificat de către agenţiile de securitate şi informaţii
Paralele transatlantice
În Statele Unite dezbaterile post-Patriot Act sugerează că sporirea puterii poliţiei – care permite detenţia suspecţilor de terorism fără acces imediat la asistenţă juridică sau folosirea microfoanelor şi a urmăririi fizice în cazuri care nu îndeplinesc condiţiile cerute de Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA) – este contraproductivă în eforturile de combatere a terorismului, întrucât subminează încrederea cetăţenilor în justiţie şi oricum nu dă rezultatele aşteptate.
Există voci în Franţa care afirmă că puterea poliţienească, atunci când se concentrează asupra comunităţii musulmane, poate deveni excesivă şi contraproductivă. Poliţia naţională franceză şi DST sunt conştiente de aceste preocupări. Prezenţa francezilor musulmani în poliţie şi serviciile de informaţii naţionale – mai numeroasă, se pare, decât în orice altă ţară europeană – permite autorităţilor franceze să monitorizeze aceste preocupări şi să pună în mişcare o forţă de combatere a terorismului mai eficace, mai capabilă să penetreze cercurile musulmane radicale extrem de greu de străpuns de către poliţie. În orice caz, îngrijorarea în legătură cu atribuţiile sporite ale poliţiei pare o opinie minoritară în Franţa, atât în rândul autorităţilor, cât şi al publicului larg.
Sistemul juridic francez puternic codificat, în care statul se bucură de puteri considerabile investigative şi coercitive, nu seamănă cu sistemul american cumva mai haotic al separării puterilor în stat, independenţă a justiţiei şi ipotetice drepturi ale individului în raport cu autorităţile. Diferenţele sunt mai mult de natură procedurală decât morală. Sistemul juridic şi politic american, cel puţin sub George W. Bush, nu a reuşit să gestioneze provocări „extralegale“ de tipul Guantanamo, cazuri speciale de predare sau urmărire fără mandat. SUA şi-au pus singure piedici transformând lupta împotriva extremismului islamic radical într-un “război împotriva terorismului” puternic politizat şi militarizat, pe care sistemul lor juridic şi etic nu l-a putut gestiona.
Administraţia Bush nu a gândit adecvat provocările de natură juridică şi legală cu care avea să se confrunte în interogarea şi detenţia membrilor al-Qaeda, talibanilor şi altor extremişti islamici. Dar geniul stabilizator al guvernării americane constă tocmai în sistemul său politic extrem de deschis, în care probleme foarte grave pot fi discutate şi analizate, şi în general se poate ajunge la un consens bipartizan asupra unor chestiuni foarte importante de securitate naţională. Administraţia Bush, în virtutea dorinţei tuturor preşedinţilor de a-şi proteja prerogativele executive pe care le consideră necesare pentru a putea purta cu succes un război, s-a situat pe o poziţie dificilă în anumite aspecte ale „războiului împotriva terorismului“ tocmai pentru că nu a permis politicului să intervină suficient în problemele spinoase legate de modalitatea de interogare, detenţie şi eliminare a „combatanţilor inamici”.
Va exista întotdeauna un schimb între libertăţile individuale şi puterile de care are nevoie un stat pentru a contracara anumite ameninţări. Este însă datoria principală a oricărei democraţii liberale nu doar să apere drepturile asociate unei ordini politice decente, ci şi să apere vieţile cetăţenilor săi.