Home » Politică externă » Nato, la răscruce de drumuri

Nato, la răscruce de drumuri

Alianţa Nord-Atlantică a împlinit 60 de ani. Şase decenii în care şi-a îndeplinit cu succes misiunea asumată în 1949: asigurarea securităţii colective a statelor membre şi evitarea unui nou conflict în Europa. Alianţa este acum la o adevărată răscruce de drumuri: NATO trebuie să se regândească, să se adapteze noilor provocări de securitate, noilor misiuni asumate, trebuie să stabilească o nouă relaţie cu Rusia.

NATO are nevoie de un nou concept strategic, de o nouă evaluare a extinderii şi a pro­gramelor de înzestrare – criza finan­cia­ră mondială îşi face simţite efectele şi la Cartierul General de la Bruxelles –, de o nouă filosofie. Există deja sem­na­le că transformările au început.
Cu numai două zile înaintea sum­mit-ului găzduit în comun de Franţa şi Germania, NATO a acceptat doi noi mem­bri, Croaţia şi Albania. A fost o ceremonie scurtă şi modestă găzduită de Departamentul de Stat la care au participat ambasadorii celor două ţări şi secretarul de stat adjunct, James Steinberg. Semnificaţia sa este, însă, majoră. NATO a „închis” arcul de cerc stra­tegic din Balcani şi, cel puţin pe termen scurt, a oprit extinderea spre Est. Diplomaţi din statele membre ale Alianţei au comunicat deja discret că Macedonia, Georgia sau Ucraina nu sunt încă pregătite pentru a adera, iar extinderea devine un obiectiv secun­dar. În cazul Macedoniei continuă impasul creat la summit-ul de la Bu­cu­reşti când Grecia a blocat aderarea statului vecin din cauza eternei dispute privind numele. Georgia şi Ucraina sunt, însă, două dosare mult mai com­plicate. Rusia s-a opus cu vehemenţă aderării celor doua foste republici sovietice şi a reuşit să blocheze chiar şi acordarea membership action plan pentru Kiev şi Tbilisi, în ciuda simpatiei şi eforturilor preşedintelui Bush. Admi­nis­traţia Obama este mai puţin inte­re­sată de continuarea extinderii în Est şi de inflamarea relaţiei cu Rusia, ba chiar sunt semnale clare că Barack Obama vrea să construiască o nouă relaţie cu Moscova. O primă întâlnire cu Dmitri Medvedev s-a încheiat cu angajamentul celor doi de a reduce arse­nalele nucleare sub plafonul convenit prin Tratatul de la Moscova, din 2002.
Summit-ul găzduit de Franţa şi Germania a confirmat anticipările: preşedintele Obama a venit cu un obiec­tiv clar, atragerea partenerilor europeni la noua strategie a Statelor Unite în Afganistan şi sporirea participării europenilor la efortul de răz­boi, în bani şi mai ales în militari. Obama ar putea spune „VENI, VIDI, VICI”. Desigur dar… până când? Parte­ne­rii Washingtonului au promis 5.000 de soldaţi şi câteva sute de milioane de euro, dar greul efortului de război rămâne pe umerii Americii şi nu este clar cât timp vor putea guvernele europene să susţină un război absolut nepo­pular, aşa cum este cel din Afga­nistan, prea greu, prea costisitor şi prea departe pentru Bătrânul Conti­nent.
Misiunea NATO în Afganistan este, însă, extrem de importantă pentru viitorul Alianţei cu atât mai mult cu cât situaţia din teren este din ce în ce mai complicată şi mai periculoasă. În ciuda unei prezenţe militare masive şi a sprijinului pe care comunitatea inter­na­ţională îl dă noilor autorităţi de la Kabul, Afganistanul este departe de a fi securizat. Talibanii şi-au intensificat acţiunile beneficiind de sanctuarul oferit de triburile paştune din vestul Pakistanului, de incapacitatea Islama­ba­dului de a-şi securiza frontiera cu Afganistanul şi de a pune sub control Belucistanul gestionat în continuare de triburile locale. Pakistanul însuşi este în pericol să explodeze, iar anga­ja­men­tul politicienilor de a susţine strategia americană în Afganistan este subminat de implicarea structurilor militare şi informative apropiate cercurilor isla­mis­te în susţinerea talibanilor. De altfel, talibanii sunt creaţia atot­puternicului Inter-Services Intelligence, serviciul secret pakistanez, în timpul rezistenţei anti-sovietice. Mai mult, talibanii fac parte din etnia majoritara paştună, radical opusă minorităţilor din nord, tadjikă şi uzbekă, pe care se bazează de fapt preşedintele Kharzai. Este şi motivul pentru care principalele probleme de securitate şi, implicit, pierderile de militari NATO sunt în provinciile din sud, Helmand şi Qalat. Strategia militară americană în Afganistan a dus, până acum, la una dintre cele mai grave controverse în cadrul Alianţei. Washingtonul şi aliaţii care duc greul în prima linie – Canada, Olanda, Marea Britanie – le-au cerut partenerilor să-şi suplimenteze forţele în zonele de mare risc. Canada şi Olanda au ameninţat chiar că îşi retrag trupele din Afganistan dacă alte puteri semnificative din NATO – Franţa, Germania – nu contribuie cu trupe în prima linie.
Obama a relansat relaţia transat­lan­tică, dar, dincolo de zâmbete, blitz-uri şi cupe cu şampanie, divergenţele rămân. Alianţa şi-a reafirmat politica „porţilor deschise”, dar a evitat orice menţionare a Ucrainei sau Georgiei. Alianţa a salutat revenirea Franţei în structura de comandă centralizată a NATO şi angajarea europenilor în modernizarea tehnicii de luptă şi logistice, dar a uitat să cuantifice în bani şi echipamente participarea euro­penilor la apărarea comună. Europenii vor să-şi folosească resursele pentru dezvoltarea capacităţilor militare ale UE, cel mai puţin dezvoltat din cei trei piloni ai construcţiei europene, Statele Unite insistă pentru alocarea de resurse în cadrul NATO. Mai mult, sunt ţări europene care, în noile condiţii geo­politice, nu mai consideră progra­mele de înzestrare militară o prioritate. Dar NATO, prin noile misiuni asumate, are nevoie de capacităţi suplimentare, iar factura prezentată până acum de Washington i-a făcut pe unii europeni să ridice sprâncenele. Pe de altă parte, operaţiunile din Irak, Afganistan şi nu numai au demonstrat că sunt puţine ţările care pot avea o contribuţie reală, semnificativă, la efortul de război comun. Washingtonul încearcă să-şi con­vingă aliaţii că „apărare comună” înseamnă şi „efort comun”, uman şi fi­nan­ciar. Dincolo de eschivele privind cheltuielile militare rămâne şi interesul pentru susţinerea financiară a pro­pri­ilor industrii de armament. Criza financiară mondială a adus o presiune suplimentară asupra bugetelor mili­ta­re. Multe state îşi reconsideră pro­gra­mele de înarmare sau de dezvoltare ale unor proiecte. Varianta de trans­port militar a lui Airbus 400 a fost suspendată, Marea Britanie vrea să renunţe la construirea portavioanelor şi chiar şi în Statele Unite sunt voci ostile proiectelor costisitoare de tipul F 22.
Nu în ultimul rând, Alianţa a reafirmat natura specială a relaţiei cu Rusia, semnal că la Bruxelles, a se citi la Washington, părerea Kremlinului contează. Cei 28 de aliaţi au decis stabilirea unui nou concept strategic şi le-au dat experţilor temă pentru acasă până la summit-ul următor care va fi găzduit de Portugalia.
Barack Obama a mai reuşit la summit-ul franco-german şi o lovitură diplomatică şi personală de mare im­pact mediatic: a convins Turcia să renunţe la blocarea alegerii premie­rului danez Anders Fogh Rasmussen – devenit inamic public numărul unu în ţă­rile islamice pentru că nu a con­damnat explicit caricaturile jignitoare la adresa profetului Mahomed – în funcţia de secretar general al NATO. Turcia a primit în schimb câteva posturi-cheie în structura de comandă a Alianţei – un atu şi pentru Washing­ton de care, militar, Ankara este mai apropiată decât Parisul sau Berlinul – şi susţinere pentru aderarea la Uniunea Europeană, în măsura în care Casa Albă îi poate influenţa pe cei 27 când e vorba de extindere.
Trăgând linie, putem spune că a fost un summit reuşit. Barack Obama a păşit elegant, eficient şi stăpân pe sine în politica internaţională, aliaţii euro­peni au cedat puţin şi au păstrat foarte mult, marile dosare au fost amânate pentru viitoarea întâlnire, NATO şi-a reafirmat angajamentul pentru apă­rarea colectivă şi dorinţa de a exista pe mai departe. Împreună cu reuniunea G 20 de la Londra şi cu dialogul U.E.-Statele Unite de la Praga, fără să uităm prima întâlnire Obama-Medvedev, sum­mit-ul NATO a marcat un nou început în relaţiile interna­ţio­nale.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 65
© 2010 REVISTA CADRAN POLITIC · RSS · Designed by Theme Junkie · Powered by WordPress