2008 este extrem de important pentru Rusia, un an în care plecarea preşedintelui Putin de la Kremlin închide un ciclu istoric şi deschide noi orizonturi. Toată lumea se întreabă cum va evolua Rusia. Rusia a înregistrat ani de creştere economică, şi-a consolidat armata şi a dezvoltat noi sisteme de armament, a construit parteneriate externe sau a contestat proiecte strategice ale Washingtonului. Pe scurt, Rusia revine în marele joc, dar în stil propriu. De aici şi întrebările legate de opţiunile Rusiei, de rolul pe care şi-l va asuma şi de impactul pe care politica sa externă îl va avea asupra scenei mondiale.
Dosare importante depind de Moscova: viitorul provinciei Kosovo, amplasarea scutului antibalistic american în Europa, programul nuclear iranian, piaţa hidrocarburilor. Rusia va avea un cuvânt de spus în toate aceste dosare, dar Rusia însăşi va depinde de răspunsul la o singură întrebare: cine va fi noul lider de la Kremlin?
Putin – preşedintele care a salvat Rusia
Vladimir  Putin este, incontestabil, liderul care a scos Rusia din marasmul  economic, a adus stabilitate şi chiar a reparat câte ceva din imaginea  şifonată a unei ţări care a contat mereu în politica mondială, dar care  ajunsese o voce nebăgată în seamă pe finalul mandatului preşedintelui  Boris Elţîn. Mai presus de toate, Vladimir Putin este cel care a evitat  fragmentarea Federaţiei Ruse şi a pus punct forţelor centrifuge care  ameninţau mastodontul euro-asiatic care este Rusia de azi.
Produs al  serviciilor de informaţii, devotat până la fanatism structurilor de  putere şi valorilor naţionale, dedicat renaşterii Rusiei şi  transformării ei într-un stat modern – chiar dacă după alt model decât  democraţia modernă neoliberală –, Putin a fost omul providenţial pentru  Rusia post-sovietică. Acesta este şi motivul pentru care este apreciat  şi iubit de mulţi ruşi, este respectat de partenerii străini şi de  inamici, a devenit chiar simbolul noii generaţii naţionaliste, adeptă a  ideii unei Rusii unite, puternice şi respectate.
Dar Putin este şi  omul acuzat de militanţii pentru drepturile omului că a sprijinit  renaşterea puterii oculte a serviciilor secrete, că a instalat în  punctele-cheie ale administraţiei federale şi locale oameni veniţi din  structurile militare, că a înăbuşit în sânge separatismul cecen, că  acceptă, fie şi tacit, derapajele antidemocratice ale foştilor colegi  din KGB sau din urmaşele acestuia: FSB, SVR, FAPSI, GRU şi mai ales  Serviciul de Securitate al Preşedintelui. De numele său sunt legate  evenimente dramatice şi cu impact negativ asupra imaginii Rusiei:  scufundarea submarinului nuclear Kursk şi intervenţia tardivă a  echipelor de salvare – care a dus la moartea echipajului –, războiul  total din Cecenia, operaţiunile antiteroriste de la Moscova – când  Putin nu a ezitat să aprobe utilizarea unui gaz toxic de luptă împotriva  teroriştilor, dar şi a ostaticilor acestora – şi Beslan, mai nou  suspiciunile că serviciile de informaţii ruse sunt implicate în  otrăvirea preşedintelui Ucrainei, Viktor Iuşcenko, în asasinarea  ziaristei Anna Politkovskaya sau a fostului spion Alexandr Litvinenko.
Când  a ajuns preşedintele Federaţiei Ruse, Putin era puţin cunoscut, chiar  dacă venea din fruntea guvernului şi, anterior, lucrase în echipa  primarului reformator al Sankt-Petersburgului, Anatoli Sobciak. Tot la  Sankt-Petersburg, oraşul său natal, Putin a început să-şi construiască  cu grijă cariera politică, imaginea şi destinul. Cu portretul ţarului  Petru cel Mare afişat în biroul său – pentru a semnala astfel ce rol îşi  asumă şi care sunt obiectivele sale –, Putin a cucerit foarte repede  puterea.
Vladimir Vladimirovici provenea din serviciile secrete, dar  nu din Direcţia Principală I – serviciul de spionaj extern – aşa cum  bănuiau mulţi, ci din Direcţia a V-a a KGB, respectiv divizia de  contraspionaj intern a temutei „companii”. El a activat în Germania, dar  nu pentru a spiona, ci pentru a-i monitoriza pe spioni!
În august  1999, Putin devine prim-ministru şi două luni mai târziu ordonă  invadarea Ceceniei după un val de atentate misterioase la Moscova sau  alte oraşe ruseşti. Preia interimatul la Kremlin după ieşirea originală  din scenă a preşedintelui Boris Elţîn, în ajunul Anului Nou, şi câştigă  la scor alegerile prezidenţiale anticipate din 26 martie 2000.
Una  dintre primele acţiuni ale noului preşedinte a fost schimbarea  sistemului administraţiei locale: a împărţit Rusia în opt regiuni şi a  numit în postul de guvernatori oameni din serviciile secrete şi un fost  prim-ministru, Serghei Kirienko, şi el cu legături strânse cu  structurile de forţă. A pus punct astfel forţelor secesioniste care  ameninţau Federaţia Rusă. În decembrie 1998, Extremul Orient Rus nu mai  era în zona de influenţă a rublei şi era atras deja în zona de influenţă  a yuanului.
Putin a stabilizat „à la russe” Cecenia şi a respins  orice tentativă a Occidentului de a se amesteca în dosarul caucazian. A  sprijinit, în schimb, Statele Unite în războiul din Afganistan.  Alungarea talibanilor de la putere a fost posibilă şi graţie ajutorului  Moscovei, de la informaţiile din teren furnizate de GRU – serviciul de  spionaj al armatei – la legăturile cu Alianţa Nordului: tadjicii şi  uzbecii din grupările afgane anti-talibane au fost dotaţi cu tancuri din  depozitele de la Colbasna, din Transnistria, şi conduşi de ofiţeri din  divizia 201 staţionată în Azerbaidjan.
Parteneriatul strategic care  părea să se dezvolte între Rusia şi Statele Unite a murit însă înainte  de a se naşte. Rusia a fost nemulţumită de extinderea NATO împotriva  voinţei sale, s-a opus proiectului american de amplasare a unui scut  antibalistic în Cehia şi Polonia, a continuat să susţină programul  nuclear iranian şi a vândut arme moderne Indiei şi mai ales Chinei.  Relaţiile dintre Rusia şi Statele Unite s-au răcit însă foarte mult după  revoluţiile portocalii din Georgia şi Ucraina. Alegerile din Ucraina  au fost un proiect asumat personal de Vladimir Putin care nu a ezitat să  meargă la Kiev pentru a-l susţine pe Viktor Ianukovici, adversarul  politic al candidatului susţinut de Occident, Viktor Iuşcenko. Deja nu  se mai vorbeşte de parteneriatul strategic Rusia-Statele Unite, ci  doar de unul regional, Rusia-Germania. Este o relaţie politică susţinută  de un interes economic comun: Rusia are gazul necesar Europei, în  general, şi Germaniei, în special, iar Germania are conductele. Un  interes care permite derapaje fie că este vorba de şantajarea  Ucrainei, fie de „pedepsirea” Poloniei prin construirea unei conducte  ocolitoare prin Marea Baltică.
Mai mult, în ultimele luni s-au  înmulţit gesturile sfidătoare la adresa Washingtonului: vânzarea de  rachete antiaeriene Siriei şi Iranului, manevre comune de amploare  ruso-chineze, reluarea zborurilor bombardierelor strategice ruseşti în  apropierea Americii de Nord, testarea şi construirea unor noi tipuri de  rachete nucleare, în fine, anunţul privind trimiterea unei flote  puternice în Mediterana şi Atlantic ca prim pas pe drumul unei prezenţe  aero-navale ruseşti permanente în Marea Mediterană. Ultima acţiune aduce  aminte de perioada Războiului Rece, o perioadă despre care se vorbeşte  tot mai mult în ultima vreme.
Ce urmează?
Rusia are nevoie în primul rând de stabilitate pentru a putea  continua drumul început de Putin. Va rămâne viitorul preşedinte,  indiferent care va fi acesta, pe traiectoria trasată de Putin? Foarte  probabil, da. Putin pleacă de la Kremlin, deşi au apărut deja oameni sau  formaţiuni care îi cer să rămână, se strâng chiar semnături pentru a-l  convinge. Dar Constituţia nu-i interzice decât un al treilea mandat  consecutiv în fruntea statului, nu şi un al treilea mandat la distanţă  de primele două. Putin ar putea reveni la Kremlin după un mandat  gestionat de un politician ales, desemnat şi patronat din umbră sau din  Duma de Stat de…Vladimir Putin.
Un al doilea scenariu ar fi crearea  unui complex şi uriaş holding energetic, pe structura Gazprom, pe care  l-ar exploata Putin în scopuri politice.
Indiferent cine va fi noul  preşedinte, Rusia este obligată să aleagă în viitorul apropiat ce rol  îşi asumă în lume. Va încerca să devină o putere globală, un fel de  Uniune Sovietică mai mică, sau îşi va asuma statutul de putere  regională? Va fi partenera Americii şi a Europei sau nu? Se va apropia  de China atât de mult încât să pună în discuţie balanţa de putere  globală? Dacă va alege o echidistanţă strategică între Statele Unite  şi China, Rusia nu poate renunţa la un proiect geopolitic mai vechi,  readus în discuţie din timp în timp: statutul de putere eurasiatică  autosuficientă şi capabilă să-şi proiecteze puterea sau interesele  oriunde în lume. Dar pentru a concretiza acest plan, Rusia are nevoie  de refacerea unui stat al ruşilor din care ar putea face parte unele  foste republici sovietice: Rusia, Kazahstan, Belarus, Ucraina,  eventual unele zone separatiste de genul Transnistriei, Abhaziei sau  Osetiei de Sud. Ucraina este, de altfel, în acest moment principala  tablă de şah a confruntării dintre Moscova şi Washington. Dacă Rusia are  nevoie de Ucraina în sfera sa de influenţă, Statele Unite sunt obligate  să facă tot posibilul pentru a păstra Ucraina cât mai aproape de  spaţiul euro-atlantic.
Toate aceste întrebări îşi vor găsi, poate, răspunsul în 2008, o dată cu scrutinul prezidenţial din martie.









