Bătrânul radio este pe cale să cunoască o nouă tinereţe. În prezent, se prefigurează 2 tendinţe de evoluţie: radioul prin internet şi, cel mai nou, radioul pe telefonul mobil.
MotorFM este determinat să transforme radioul din Germania şi crede că are ceea ce-i trebuie pentru asta: posibilitatea de a descărca melodii în format MP3 şi cântece care pot fi ascultate pe telefonul mobil.
Prima etapă a însemnat pentru MotorFM renunţarea la veniturile din reclame în favoarea celor provenite din descărcarea melodiilor în format MP3 şi sponsorizare targetată a emisiunilor. Următorul pas va fi transmiterea melodiilor către telefoane mobile de generaţia a treia şi posibilitatea ca ascultătorii să plătească descărcarea melodiilor prin SMS-uri.
MotorFM aparţine casei de discuri Motor, cea care l-a lansat în Germania pe Eminem şi i-a dat lumii pe monştrii sacri ai heavy metal-ului, Rammstein. Specializat în rock alternativ şi muzică electronică, postul a fost fondat de trei foşti directori cu o bogată experienţă în domeniul muzical: Tim Renner şi Markus Kuehn au fost manageri în cadrul Universal Music, iar Mona Rübenstein se numără printre fondatorii MTV Germania.
“Am părăsit poziţiile noastre deoarece nici Universal Music, nici MTV nu mai promovează muzica adevărată. Au devenit plictisitori”, a spus Kuehn. “Suntem convinşi că, pe termen scurt, descărcarea de muzică nu va fi suficientă pentru a finanţa postul de radio, poate peste 2-3 ani, dar avem sponsori. Totuşi, tehnologia ne avantajează şi vom oferi ascultătorilor posibilitatea de a descărca melodiile pe telefoanele lor celulare, precum şi pe cea de a asculta muzică direct pe telefon.”
Numărul de melodii oferite este mic, insignifiant în comparaţie cu iTunes sau Napster, dar lista creşte continuu. Deocamdată radioul oferă în special posibilitatea descărcării melodiilor unor artişti mai puţin celebri sau independenţi, dar este pe cale să semneze contracte cu marile case de discuri.
Analiştii media sunt depărere că noul mediu este interesant şi promiţător, dar poate deveni profitabil numai în condiţiile în care lista melodiilor oferite este atrăgătoare. Astfel, postul de radio va deveni pur şi simplu un mijloc de publicitate, la modul în care, dacă un ascultător aude o melodie şi vrea să o cumpere, trimite un SMS de pe telefonul mobil şi melodia este descărcată fie în contul său de pe site-ul MotorFM, fie către
telefonul celular.
MotorFM nu este singurul care se lansează pe această piaţă. WRN din Londra este disponibil abonaţilor Nextel din SUA prin intermediul Mobile Broadcast Network. MBN reprezintă un semnal audio transmis telefonului, nu are de-a face cu 3G, care înseamnă semnal audio şi video transmis telefonului. Totuşi, cei de la WRN rămân sceptici la ideea că telefoanele 3G şi Internetul vor schimba peisajul mediatic.
Pentru a capta atenţia ascultătorilor, cei de la MotorFM intenţionează să facă mai mult decât să transmită muzică pe telefonul mobil. Postul de radio intenţionează să se diferenţieze de celelalte prin rolul limitat al DJ-ilor şi renunţarea la cultul personalităţilor radio.
“Actualmente, în Germania ascultătorii sunt forţaţi să memoreze orele emisiunilor – explică Rübenstein. Noi nu vom face asta. Vom transmite numai muzică şi informaţii despre muzică. Vrem să fim flexibili, să avem minishow-uri de 5-15 minute. După 20-30 de minute, orice ascultător va înţelege care este politica noastră.”
În ciuda entuziasmului fondatorilor, MotorFM nu va avea clipe uşoare. Piaţa audio europeană este suprasaturată cu staţiile radio AM şi FM obişnuite, radiourile digitale terestre, radiourile pe Internet şi televiziunea prin cablu sau satelit.
Fondatorii MotorFM cred că soluţia este o abordare diferită. “Este adevărat că trăim într-un peisaj media supraaglomerat. Dar lipseşte inovaţia. Noi suntem o nouă stea la orizont. Targetul nostru îl reprezintă persoanele care au o viaţă fragmentată şi imprevizibilă, de aceea vrem să ne impunem cu ideea că aceste persoane pot avea orice melodie doresc atunci când doresc.”
Numai că succesul MotorFM este departe de a fi garantat. Melodiile oferite de ei sunt în afara restricţiilor drepturilor de autor, aspect care nu-i va face populari în faţa marilor case de discuri. “Drepturile de autor înseamnă casele de discuri. Noi însemnăm independenţa. Muzica în sine. Dacă va fi nevoie să ne supunem legislaţiei de autor… asta e o problemă pentru viitor. Deocamdată ne descurcăm aşa cum suntem. Vrem să le facem cunoştinţă oamenilor cu Ťlumea liberăť şi putem face asta fiindcă suntem independenţi şi nu suntem finanţaţi de vreun fond de capital.”
Până când MotorFM va deveni un succes, deocamdată prezentul aparţine radioului prin Internet. Dezvoltarea tehnologică permite aproape oricui să “deschidă” un radio pe Internet. Cum funcţionează acesta? În urmă cu ceva vreme, răspunsul ar fi fost simplu: foarte prost! Ascultătorii radiourilor online descărcau fişierele via protocolul FTP (File Transfer Protocol) şi le rulau pe computerul propriu. A spune că erau fişiere mari e chiar o glumă… Chiar şi pentru zilele noastre, fişierele sunt mari: aproximativ 30 MB, circa 100.000 biţi pentru fiecare secundă audio. Aşa că radiourile online erau disponibile numai pentru ascultătorii din marile corporaţii, singurele care dispuneau de legături Internet suficient de rapide. Pentru utilizatorul casnic, conectat la Internet prin dial-up pe o linie telefonică, radiourile online erau doar un vis.
Aşa a apărut tehnologia numită “streaming” şi a devenit rapid standardul pentru ascultarea online a fişierelor. Această tehnologie permite transmiterea către receptor a unui semnal audio continuu – este adevărat, cu un decalaj de câteva secunde faţă de varianta clasică, pentru a permite corecţiile software. Pe lângă eliminarea necesităţii descărcării, streamingul compensează legăturile slabe la Internet, graţie acestei tehnologii putându-se asculta radiouri online şi de pe o conexiune slabă. Acest lucru este posibil prin utilizarea unor programe de compresie, numite codecuri. Ele compresează informaţia la un capăt şi o decompresează la celălalt. Din păcate, acest lucru afectează calitatea semnalului audio.
În România deja există un astfel de radio, aparţinând chiar Radioului public. Radio România Tineret, fostul Program 3, emite acum numai pe Internet. Din păcate, lăţimea de bandă a serverului este foarte mică şi permite numai circa 200 de ascultători simultan, ceea ce, să recunoaştem, este infim.