Repetatele crize constituţionale, care au obligat Curtea Constituţională să suprainterpreteze legea fundamentală, au declanşat deja procesul de revizuire. Deocamdată însă asistăm la demonstrarea inconsistenţei articolelor Constituţiei, fără să se facă pasul către o revizuire în Parlament. Şi, chiar dacă acest pas ar fi făcut, lucrurile ar rămâne la fel fără restabilirea dialogului politic.
Începuturile crizei constituţionale pot fi plasate în timpul  mandatului de preşedinte al lui Emil Constantinescu. Între 1996 şi  2000, conflictul dintre preşedinte şi executiv a condus la adoptarea  faimosului decret prezidenţial, neconstituţional, de demitere a  premierului Radu Vasile. Criza s-a făcut simţită din nou, între 2001 şi  2004, ridicându-se pentru prima dată problema revizuirii Constituţiei.  Tema de la care a plecat întreaga dezbatere era redefinerea funcţiei  prezidenţiale. Adrian Năstase, premierul de atunci, sugerase că, după  încheierea mandatului lui Ion Iliescu, devenea necesară o reducere  semnificativă a rolului preşedintelui. Din cauza conflictului între  Iliescu şi Năstase, problema relaţiei preşedinte-premier a rămas  nerezolvată (a fost adăugat un singur articol, prin care se interzice  preşedintelui de a-l demite pe premier, trimitere la decretul lui Emil  Constantinescu), iar revizuirea Constituţiei, în 2003, a vizat până la  urmă cu totul alte teme.
Alegerile din 2004 s-au desfăşurat în  cadrele definite în 1991, atunci când preşedinte era tot Ion Iliescu. În  locul acestuia, la Cotroceni a ajuns adversarul lui Adrian Năstase din  campania electorală, Traian Băsescu. A devenit atunci evident că  intenţia fostului premier, de a reduce prerogativele preşedintelui,  fusese corectă politic şi strategic, iar cel care greşise şi nu văzuse  bine în viitor, opunându-se, era Ion Iliescu. Astfel, noul preşedinte a  reluat tema revizuirii constituţionale a relaţiilor dintre preşedinte şi  premier, propunând de această dată întărirea puterii şefului statului.
Atentatul la Constituţie
Spre  deosebire de Adrian Năstase, care a cedat în faţa lui Ion Iliescu,  Traian Băsescu a făcut din modificarea Constituţiei o temă fundamentală a  mandatului său. El a promis în campania electorală că va fi un  „preşedinte-jucător”, adică va uza la maximum de prerogativele  constituţionale. Traian Băsescu şi-a ţinut promisiunile, sub acest  aspect; mai mult, a început să forţeze limitele Constituţiei şi să  pretindă puteri sporite. În 2007, Parlamentul l-a suspendat din  funcţie pentru un dosar în care apăreau mai multe acuzaţii de încălcare  a legii fundamentale. Curtea Constituţională, care s-a exprimat pe  fond asupra acestui dosar, a decis însă că preşedintele nu-şi depăşise  prerogativele. Argumentaţia Curţii a contribuit în mod vădit la  consolidarea statutului preşedintelui şi asta fără să fi avut loc o  revizuire a Constituţiei. Ea conţine însă formulări hazardate şi  comentarii filosofice neuzuale, menite să ofere preşedintelui alibiuri  şi chiar pârghii noi pentru realizarea acţiunilor sale politice.
Au  mai trecut totuşi câteva luni până când expunerile de motive ale Curţii  Constituţionale, în cazuri de conflicte declanşate de Traian Băsescu,  să fie contestate cu adevărat şi să se observe caracterul lor uneori  contradictoriu, ca şi înclinaţia de a lua partea preşedintelui. Decizia  Curţii Constituţionale, prin care s-a decis că şeful statului are  dreptul de a refuza o singură dată numirea unui ministru, la propunerea  premierului, a venit în contradicţie cu afirmaţii anterioare ale Curţii  (în care se precizează că preşedintele nu are drept de veto) şi a  acordat suplimentar preşedintelui o nouă prerogativă.
Criza Curţii Constituţionale
De  la dezbaterile din Adunarea Constituantă, la începutul anilor 1990, în  România nu s-au mai abordat probleme de ordin constituţional cu atâta  pasiune ca în ultimii trei ani. Fundalul de analiză – o criză politică  prelungită – nu a fost însă propice unei judecăţi obiective. Constituţia  a fost citită şi răscitită, dar nu pentru a o înţelege mai bine, ci  pentru a-i submina premisele. Caracterul general al legii  fundamentale a fost sancţiont ca ambiguitate a legislatorului; de  asemenea, interpretarea cu bună-credinţă, în spiritul legii, a fost  înlocuită cu reducerea la absurd. A rezultat că legea nu este suficient  de explicită şi se pretează la înţelegeri subiective.
Marea problemă  este însă în acest moment Curtea Constituţională, interpretul oficial  al Constituţiei, ale cărei decizii au început să fie contestate  puternic. Prin nevoia de adăugare la textul constituţional şi prin  evidenţierea unor contradicţii în interpretare, Curtea a subminat,  voluntar sau involuntar, textul actualei Constituţii. Se poate astfel  afirma că o nouă revizuire a legii fundamentale a şi început, prin  evidenţierea inconsitenţei acesteia. Acest lucru a fost posibil în  primul rând din cauza conflictului politic, dar trebuie să fie remarcat  că deciziile Curţii au fost viciate de interesele personale ale unor  membri ai Curţii.
Dialogul ca obligaţie
De  fiecare dată, probleme de ordin constituţional au apărut în relaţia  dintre preşedinte şi premier. După caz, preşedintele sau premierul s-a  manifestat cu mai mult aplomb, pretinzînd mai multă putere, ceea ce a  condus la defectarea relaţiilor (cazul Iliescu-Năstase) sau chiar la  ruperea lor (cazul Băsescu-Tăriceanu). În momentul în care dialogul  încetează, intervin procedurile. Or, procedurile nu sunt deloc bine  reglementate de textul constituţional. În realitate, ele nici nu  trebuie să fie, căci legea fundamentală conţine reglementări generale.
Dar  chiar dacă ar exista explicaţii suplimentare, ele tot nu ar putea să  conducă la identificarea unor soluţii echitabile. Nu aceasta este calea,  ci dialogul. Se presupune că preşedintele şi primul ministru sunt două  persoane responsabile, care nu sunt doar disponibile către dialog, ci  sunt şi obligate la asta, indiferent dacă există sau nu există o  prerogativă constituţională în acest sens. Ei sunt obligaţi, în calitate  de guvernanţi, să colaboreze pentru realizarea binelui public,  independent de natura relaţiilor personale.
Aşadar, este posibil ca  actuala Constituţie să nu mai corespundă realităţilor, dar aceasta nu ar  trebui să afecteze buna funcţionare a instituţiilor statului. Nu  modificarea Constituţiei este deci prioritatea, ci restabilirea  dialogului politic.  (A. S.)









