Home » Cover story » Pfizer

Pfizer

Pfizer Inc. este cea mai mare companie producatoare de medicamente din lume, cu o istorie ce acopera peste 150 de ani. Produsele companiei aduc alinare oamenilor din întreaga lume, fiiind în acelasi timp unul dintre cele mai cunoscute branduri. Principalele domenii de activitate ale companiei sunt: medicina umana, medicina veterinara, echipamente. Produsele sunt disponibile în peste 150 de tari.

Începuturile

În 1849, Charles Pfizer împreuna cu varul sau, Charles Erhart, si un împrumut de 2.500$ de la tatal sau, fondeaza o noua companie, Charles Pfizer & Company, în domeniul chimic. O cladire modesta, din caramida rosie, în Williamsburg, Brooklyn, New York-, serveste concomitent ca birouri, laborator, fabrica si depozit. Primul produs lansat de companie este santonin, un antiparastic ce avea sa se dovedeasca un mare success.

În 1862 începe productia de acid tartaric si crema tartarica – pentru prima oara în Statele Unite. Razboiul civil, început cu un an înainte, în 1861, si va dura pâna în 1865 va fi o perioada definitorie nu numai pentru natiunea americana, ci si pentru companie.

Cererea pentru produse analgezice si dezinfectante avea sa creasca enorm pe masura ce razboiul cotropea tara-. Pentru a face fata nevoilor militare, Pfizer a crescut nu numai productia de acid tartaric (utilizat ca laxative si colorant), si a cremei tartarice (eficienta ca diuretic si agent de curatire), ci si a altor medicamente foarte necesare în timp de razboi: iod, morfina, chloroform, camfor, dar si mercur, substanta ce avea sa fie foarte folosita pentru noua invetie, fotografia.

Expansiunea declansata de razboiul civil a continuat si în 1868 veniturile companiei se dublasera. Pentru a face fata acestei cresteri, Pfizer cumpara si renoveaza o cladire din Manhattan, la numarul 81 pe Maiden Lane, unde îsi muta sediul. Cladirea va purta numele Pfizer vreme de aproape un secol.

Folosind concentrat de lamâie din import, Pfizer începe sa produca acid citric, care devine produsul numarul unu al companiei si baza pe care avea sa se construiasca cresterea din deceniile care urmeaza. Acidul citric era un produs cu o mare arie de aplicare, de la industria hârtiei pâna la dizolvarea oxizilor de fier. De asemenea, era utilizat si la bautirle racoritoare, care câstigau o popularitate din ce în ce mai mare în toata tara-. Astfel, Pfizer devine rapid producatorul numarul unu de acid citric din SUA, acesta ramânând produsul de baza al companiei multa vreme de-acum înainte.

În 1882, în urma expansiunii Americii spre vest, si a cresterii numarului de clienti la vest de Mississippi, Pfizer decide sa deschida un birou la Chicago,Illinois-, primul birou în afara New York-ului.

Pe 27 decembrie 1891, Charles Erhart, unul dintre partenerii fondatori ai companiei moare, lasând mostenire fiului sau actiunile sale. Conform statutului companiei, Charles Pfizer are posibilitatea de a cumpara aceste actiuni la jumatate din pretul lor, optiune de care acesta nu ezita sa profite si, astfel, sa-si consolideze pozitia.

În 1899 compania împlineste 50 de ani. Portofoliul sau include acum nenumarate produse chimice si farmaceutice, având în frunte acidul citric, camforul, crema tartarica, borax si iod. Compania are birouri în New York si Chicago, iar reteaua sa de reprezentanti strabate întregul teritoriu al SUA.

Noi orizonturi

În 1900 are loc autorizarea oficiala a companiei, care are un capital social varsat de 2 milioane de dolari, împartit în 20.000 de actiuni a 100$ fiecare.

În 1906, Charles Pfizer moare la vila sa din Newport, unde se afla în vacanta. Avea 82 de ani.

În 1910 vânzarile companiei depasesc 3 milioane de dolari.

În 1919, unul dintre chimistii companiei, James Currie, gaseste o metoda inovatoare de obtinere industriala a acidului citric si compania devine astfel independenta de costisitoarele importuri din Europa.

În 1928, Alexander Fleming descopera virtutile antibiotice ale penicilinei, un eveniment care schimba cursul istoriei medicinei si, desigur, al companiei Pfizer.

În 1939, Pfizer este unul din liderii mondiali în tehnologia fermentarii.

În 1941, raspunzând cererii guvernului SUA, Pfizer sporeste productia de penicilina pentru tratarea soldatilor americani implicati în cel de-al doilea razboi mondial. Dintre toate companiile care produceau penicilina, Pfizer era singura care utiliza tehnologia fermentarii. Pe baza acesteia, Pfizer devine în 1944 numarul unu în lume în productia “medicamentului minune”.

Întelegând ca penicilina nu este decât începutul unei ere a noilor descoperiri în farmacologie, în care Pfizer ar putea juca un rol major, specialistii companiei au început cautarea unor noi substante prin care sa lupte împotriva bolilor. Unele teorii ale vremii sustineau ca astfel de bacterii ar putea fi gasite în sol, astfel ca ei au început o vasta operatiune de de colectare si testare a substantelor, în care au fost cercetate 135.000 de specimene de sol asupra carora s-au efectuat nu mai putin de 20 milioane de teste.

Operatiunea avea sa fie încununata cu succes. O substanta descoperita în solul din zona MidWest- a Statelor Unite s-a dovedit a fi eficienta contra anumitor bacterii. Astfel a aparut primul antibiotic dezvoltat exclusiv de specialistii Pfizer, TerramycinŽ (oxitetraciclina).

Pe patul de moarte, chairmanul Pfizer, John Smith, i-a spus succesorului sau, John McKeen: “Daca aceasta campanie de cercetare a solului va da vreun rezultat, ai grija sa nu repeti greseala pe care am facut-o cu penicilina si sa oferim substanta altor companii. Mai bine o comercializam noi însine. Sa intram în industria farmaceutica.”

În 1949, compania a celebrat centenarul. Compania îsi începe expansiunea internationala prin crearea, în 1950, a diviziei internationale. Pfizer stabileste puncte de lucru în Belgia, Brazilia, Canada, Cuba, Anglia-, Mexic, Panama. Puerto Rico-. Pe masura ce Pfizer a deschis noi birouri în lume, divizia internationala a fost împartita în 4 regiuni: Europa, emisfera vestica, Orientul Îndepartat si Orientul Mijlociu, fiecare condusa de un director regional de la sediul central din New York. Spre deosebire de alte companii, care îsi tineau din scurt diviziile din strainatate, Pfizer a acordat o mare libertate acestora, în schimb capatând noi si noi oportunitati de afaceri. Desi initial compania nu a investit prea mult în aceste noi locatii, curând ele aveau sa devina suficient de profitabiule pentru a se sustine si creste singure.

Epoca descoperirilor

În 1952 Pfizer deschide un nou front de lucru în agricultura, implicându-se în medicina veterinara. În 1953 se achizitioneaza J. B. Roaring & Company, specializata în suplimente nutritionale, care devine una din divziile de succes al Pfizer.

În 1960, compania deschide un nou centru de cercetare medicala, în Groton,Connecticut-. În 1961 îsi muta sediul în Manhattan. În anii ’60 si ’70 Pfizer a continuat sa dezvolte si sa lansesze pe piata noi medicamente pentru tratamentul artritei, diabetului, depresiei, afectiunilor cardiace, infectiilor. În acelasi timp, divizia de marketing si vânzari a capatat un renume pentru succesele si creativitatea de care dadea dovada.

În 1971, se creeaza divizia centrala de cercetare si dezvoltare care va include toate centrele, de pe trei continente. În acesti ani se pun bazele unor medicamente ce vor aparea mai târziu, însa fiind mari succese pe piata: DiflucanŽ (introdus pe piata în 1990), NorvascŽ (introdus pe piata în 1992).

FeldeneŽ, 1980, devine unul dintre cele mai prescrise medicamente anti-inflamatorii din lume, si, în acelasi timp, primul produs Pfizer care va atinge vânzari de 1 miliard de dolari.

În 1988 divizia agricola este reorganizata. În urmatorii ani, ea va produce o serie de medicamente pentru animale, foarte bine primite, printre care si DectomaxŽ.

În 1989 se lanseaza ProCardiaŽ, unul dintre cele mai prescrise medicamente în angina si hipertensiune. În 1992, portofoliul se mareste cu ZoloftŽ, NorvascŽ si ZithromaxŽ.

În 1993 Pfizer înfiinteaza SharingCare, primul program de donatii de medicamente, care asista peste un milion de persoane cu venituri scazute din SUA. În 1994, investitiile în cercetare au atins 1 miliard de dolari anual.

În 1995 se achizitioneaza divizia de medicament epentru animale de la SmithKlineBeecham, formând cea mai mare divizie de medicamente pentru uz animal din lume.

În 1997 revista Fortune declara Pfizer compania cea mai admirata din lume.

În 1998 apare celebra pilula albastra, ViagraŽ, care avea sa aduca din nou compania în lumina reflectoarelor. Investitiile în cercetare si dezvoltare depasesc acum 2,5 miliarde de dolari anual.

Astazi, Pfizer este cea mai mare companie de medicamente din lume, cu vânzari anuale de aproximativ 50 de miliarde de dolari, prezenta în 150 de tari din lume.

Publicat în : Mari corporatii  de la numărul 13
© 2010 REVISTA CADRAN POLITIC · RSS · Designed by Theme Junkie · Powered by WordPress